افت 26درصدی قیمت میعانات گازی در بورس انرژی

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۰

پس‌از سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی از 115دلار به حدود 68دلار، بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه افت قیمت فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی را پیش‌بینی می‌کردند که این امر از ابتدای ماه جاری اتفاق افتاد. در این بین میعانات گازی از آن دست محصولاتی است که باتوجه به مشتریان خاص خود، به سختی به فروش می‌رسد و در ماه‌های اخیر به‌دلیل قیمت بالای آن بسیاری از خریداران عطای خرید این محصول را به لقایش می‌بخشیدند، حال با توجه به اینکه قیمت میعانات گازی با افت شدیدی روبه‌رو شده است بسیاری از مشتریان بازار فیزیکی بورس انرژی راغب به خرید این محصول در سایه کاهش بی‌سابقه قیمت نفت شده‌اند.


شکسته شدن قفل معاملات پارس‌جنوبی

به گزارش «تعادل»، میعانات گازی به‌دلیل اینکه مشتریان محدودی دارد، نیاز به بازاریابی دقیق داشته و شرکت‌های تولید‌کننده این محصول باید در این زمینه بسیار خوب و حرفه‌یی عمل کنند. در این بین مجتمع گازی پارس‌جنوبی در ماه‌های گذشته به‌دلیل آنکه میعانات گازی تولیدی خود را گران‌تر از دیگر عرضه‌کننده یعنی «گاز پالایش ایلام» روی تابلو می‌برد، موفق به فروش محصولاتش نمی‌شد، اما سرانجام در پنجمین روز از ماه جاری قفل ناکامی این محصول به‌دلیل کاهش قیمت پایه در بورس انرژی، شکسته شد.

در این معامله 185 بشکه میعانات گازی به ارزش 333میلیون‌و405هزار ریال معامله شد که هر ارزش هر بشکه بالغ‌بر یک‌میلیون‌و861 ریال بود.

بنابراین گزارش، بررسی روند قیمتی میعانات گازی پارس‌جنوبی در تالار فیزیکی بورس انرژی نشان می‌دهد هر بشکه میعانات گازی خود را در آبان 2میلیون‌و73هزار ریال و در مهر 2میلیون‌و543هزار ریال عرضه کرده است. همچنین قیمت محصول آذر نسبت به آبان 10درصد کاهش قیمت را نشان می‌دهد درحالی که قیمت این فرآورده نفتی در آذر نسبت به مهر با افت 26.8درصدی روبه‌رو بوده است؛ این آمار بیانگر همسویی قیمت نفت با میعانات گازی طی دو ماه اخیر است.

علاوه بر مجتمع گازی پارس‌جنوبی پالایش گاز ایلام نیز میعانات گازی را نیز در تالار فیزیکی بورس انرژی روی تابلو می‌برد به‌طوری که برخلاف پارس‌جنوبی، عرضه‌های این شرکت معمولا مورد استقبال معامله‌گران قرار

می گیرد. این شرکت قیمت محصول در آذر را یک‌میلیون‌و633هزار ریال تعیین کرده که نسبت به آبان 5/11درصد کاهش داشته است. براساس آمار قیمت هر بشکه در آبان بالغ‌بر یک‌میلیون‌و846هزار ریال بوده است. همچنین قیمت مهر 2میلیون‌و219هزار ریال بوده است به این ترتیب بهای هر بشکه میعانات گازی پالایش گاز ایلام در ماه جاری نسبت به مهر 26.3درصد کاهش پیدا کرده است.


دلایل کاهش قیمت

در مورد دلایل کاهش 26درصدی قیمت میعانات گازی در بورس انرژی به سراغ میثاق پیرزاده مدیر معاملاتی انرژی کارگزاری بانک ملت رفتیم تا با وی در این زمینه گفت‌وگو کنیم.

پیرزاده در گفت‌وگو با «تعادل» با بیان اینکه کاهش قیمت نفت دلیل اصلی افت 26درصدی بهای هر بشکه میعانات گازی در بورس انرژی است، ادامه داد: طی دو ماه گذشته روند کاهشی قیمت نفت تشدید شده و به تبع آن قیمت محصولات در دو بورس کالا و انرژی با افت قیمت مواجه شده‌اند.

مدیر معاملاتی انرژی کارگزاری بانک ملت افزود: این کاهش قیمت موجب آن شد که میعانات گازی مجتمع گازی پارس پس از مدت‌ها مورد دادوستد قرار گیرد.

وی با بیان اینکه میعانات گازی ازجمله فرآورده‌های نفتی است که مشتریان خاص خود را دارد، اضافه کرد: شرکت‌های عرضه‌کننده این محصول باید با بازاریابی دقیق، زمینه صادرات تولیدات خود را فراهم آورند. او تاکید کرد: بازاریابی محصولاتی مانند میعانات گازی بسیار تخصصی است و به همین دلیل است که پیدا کردن مشتری برای این محصول بسیار سخت است.

مدیر معاملاتی انرژی کارگزاری بانک ملت قیمت کنونی میعانات گازی را منصفانه قلمداد کرد و گفت: باید به انتظار نشست و شاهد رونق دادوستد‌های این محصول در بورس انرژی بود.


مشکلات فروش میعانات گازی

همچنین مصطفی احمدلو کارشناس بورس انرژی در گفت‌وگو با «تعادل» در مورد کم بودن دادو‌ستد‌های میعانات گازی در تالار فیزیکی بورس انرژی اظهار داشت: به‌دلیل اینکه قیمت‌های میعانات گازی در دوماه گذشته بالا بوده است و از طرف دیگر به‌دلیل عدم ثبات در شرایط تولید، بسیاری از خریداران این محصول ریسک خرید این محصول را قبول نکردند.

وی در رابطه با مشکلات عرضه میعانات گازی در بورس انرژی گفت: به‌دلیل اینکه پروسه زمانی خرید تا تحویل محصول حدود یک ماه به طول می‌انجامد، بسیاری از خریداران از طولانی بودن پروسه تحویل گله‌مند هستند، که شرکت‌ها باید در این زمینه اقدامات لازم را برای کاهش این مدت صورت دهند.

این کارشناس بورس انرژی با بیان اینکه شرکت ملی نفت از دو طریق قیمت نفت دوبی یا قیمت نفتا در مجله پلتس قسمت خاورمیانه، بهای هر بشکه میعانات گازی را تعیین می‌کند، ادامه داد: این فرمول در چند وقت گذشته تغییر نکرده است و بهای هر‌کدام از آنها که پایین‌تر باشد، شرکت نفت آن را مبنای قیمت‌گذاری قرار می‌دهد و با اعمال یک تخفیف جزیی، قیمت نهایی را اعلام می‌کند، اما اگر خواهان افزایش فروش این محصول باشیم ‌باید تخفیف بیشتری در رابطه با قیمت میعانات گازی اعمال شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر