دعوت از شرکت‌های آلمانی برای احداث نیروگاه‌های برقابی کوچک

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۱

اگر شرکت‌های آلمانی به‌صورت BOT روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند، ما برق تولیدی از این طرح‌ها را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم تا در دوره زمانی خیلی کوتاه، کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده برگشت داده شود.

در دیدار معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با هیات اقتصادی و تجاری آلمان توسعه همکاری‌های ایران در بخش برق با آلمان مطرح شد.

به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو هوشنگ فلاحتیان عصر روز یک‌شنبه در این دیدار گفت: ما همکاری‌های مختلفی با کشور آلمان در زمینه‌های مختلف داریم و از توانایی شرکت‌های آلمانی مطلع هستیم.

وی میزان رشد مصرف انرژی در کشور را سالانه هفت‌درصد عنوان کرد و گفت: بر همین اساس باید سالانه پنج‌هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در کشور ایجاد کنیم و هر 10 سال نیز ظرفیت تاسیسات برق جمهوری اسلامی ایران دوبرابر شود.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از ساخت 33هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی طی پنج‌سال آینده خبر داد و افزود: متناسب با این ظرفیت‌ها باید خطوط انتقال و تاسیسات فوق را توزیع و احداث کنیم.

وی اظهار داشت: برآوردهای ما نشان می‌دهد که طی هفت‌سال آینده باید 50میلیارد دلار در صنعت برق ایران سرمایه‌گذاری کنیم.

وی با بیان اینکه سیاست و راهبرد جدید ما تنوع در منابع تولید انرژی برق است، اظهار داشت: برای مثال تصمیم داریم سالانه 1000مگاوات ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد و در کنار آن نیز 17هزار مگاوات از نیروگاه‌های گازی را به سیکل ترکیبی تبدیل کنیم.

فلاحتیان با بیان اینکه ظرف دو ماه آینده مناقصه تبدیل هشت‌هزار مگاوات نیروگاه گازی به سیکل ترکیبی را برگزار می‌کنیم، گفت: سال گذشته قرارداد ساخت هشت‌هزار مگاوات نیروگاه با بخش خصوصی منعقد شد و نیروگاه‌های باقی‌مانده جزو نیروگاه‌های دولتی هستند که باید بخش بخار نیروگاه‌های گازی احداث شود و برنامه‌ریزی کرده‌ایم ظرف سه ماه آینده برنده مناقصه تبدیل چهارهزار مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی را معرفی کنیم.

وی تاکید کرد: ایران و آلمان می‌توانند در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر، احداث نیروگاه با بازده بالای 60درصد و بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی همکاری کنند.

وی اظهار داشت: آنچه که مربوط به ایران و وزارت نیرو می‌شود، این است که ما مشکلی برای توسعه همکاری‌های فی‌مابین نداریم و باوجود شرایط خاص و محدودیت‌های بین‌المللی، بدون وقفه شبکه برق و ظرفیت نیروگاهی را توسعه داده‌ایم و هم‌اکنون 72هزار مگاوات ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی داریم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های آلمانی وفادار به تعهد و مصر به ارایه محصول‌های کیفی هستند.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی با بیان اینکه ما مطالعه‌هایی را روی نیروگاه‌های برقابی کوچک و متوسط انجام داده‌ایم، گفت: نیروگاه‌ها و سدهای بزرگی را در کشور ساخته‌ایم که درحال بهره‌برداری هستند.

وی با دعوت از شرکت‌های آلمانی برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های برقابی کوچک و متوسط، گفت: اگر شرکت‌های آلمانی به‌صورت BOT روی این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند، ما برق تولیدی از این طرح‌ها را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنیم تا در دوره زمانی خیلی کوتاه، کل سرمایه‌گذاری انجام‌شده برگشت داده شود.

فلاحتیان پتانسیل ظرفیت بادی شناسایی‌شده در کشور را بین 30هزار تا 40هزار مگاوات عنوان کرد و گفت: یکی از نقاط بسیار مستعد منطقه خواف در خراسان است که در این منطقه توربین‌های بادی با ظرفیت 1.5مگاوات و ضریب بهره‌برداری 52درصد نصب شده است ضمن آنکه در منطقه‌یی بین قزوین و زنجان، هشت واحد توربین بادی 2.5مگاواتی با ضریب بهره‌برداری 40درصد نصب کرده‌ایم.

وی افزود: ظرف 6ماه گذشته 1600مگاوات قرارداد نصب توربین‌های بادی با بخش خصوصی منعقد شده است.

معاون وزیر نیرو تصریح کرد: 95درصد برق ایران از طریق سوخت مازوت، گاز و گازوییل تامین می‌شود که در نظر داریم تنوع در تولید برق کشور ایجاد کنیم.

وی سپس گفت: ساخت نخستین نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز در طبس را آغاز کرده‌ایم که عملیات نصب نیروگاه آن هنوز آغاز نشده است ضمن آنکه 100 شرکت تولیدکننده سیم و کابل در کشور داریم که کابل‌هایی تا سطح ولتاژ 400کیلوولت تولید می‌کنند.

وی اظهار داشت: ما از همکاری مشترک شرکت‌های آلمانی و ایرانی در ساخت کابل استقبال می‌کنیم تا کل منطقه خاورمیانه را پوشش دهیم.

وی یادآور شد: هم‌اکنون بخشی از بازار خاورمیانه را در اختیار داریم که علاقه‌مند هستیم با تولید محصول‌های متنوع با همکاری شرکت‌های آلمانی، سهم بیشتری از بازار خاورمیانه را در اختیار بگیریم.

فلاحتیان درباره رویکرد ایران در زمینه استفاده از آب‌های ژرف، گفت: باتوجه به خشکسالی و کم‌آبی در ایران مدتی است که روی استفاده از آب‌های ژرف در عمق بیش از 1500 تا 2000متر فکر می‌کنیم و برای مطالعه و اجرای آن بودجه خوبی پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تصریح کرد: برای تعدادی از نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها به‌دلیل کمبود منابع آب، از پساب فاضلاب استفاده می‌کنیم ضمن آنکه از سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی که در زمینه تصفیه آب، فاضلاب و فیلتراسیون دود خروجی نیروگاه فعالیت می‌کنند، استقبال می‌کنیم چراکه آثار کاهش آلاینده‌ها جهانی است و مختص ایران نیست.

وی ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این نشست، شاهد توسعه بیش از پیش همکاری‌های ایران با آلمان باشیم.

براساس این گزارش، در این نشست نمایندگان 30 شرکت آلمانی که به نمایندگی از شرکت‌های این کشور در قالب یک هیات اقتصادی و تجاری به ایران سفر کرده‌اند، ضمن معرفی حیطه فعالیت خود، زمینه‌های توسعه همکاری با ایران را بررسی کردند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر