فرصت سرمایه‌گذاری 9‌میلیارد دلاری در معادن ایران

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۸

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دوبی گفت: بخش معدن و صنایع معدنی ایران دارای فرصت سرمایه‌گذاری 9‌میلیارد دلاری است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی می‌توانند

به آن وارد شوند.

به گزارش ایمیدرو، مهدی کرباسیان در هیجدهمین کنفرانس بین‌المللی فولاد و سنگ‌آهن خاورمیانه در دوبی (امارات متحده عربی) طی سخنانی مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن ایران را برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی تشریح کرد.

برپایه این گزارش، رییس هیات‌عامل ایمیدرو در این نشست که با حضور مدیران شرکت‌های بزرگ فولادسازی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی برگزار شد، به ارایه جزییات طرح‌های توسعه‌یی بخش معدن و صنایع معدنی ایران به‌ویژه در حوزه سنگ‌آهن و فولاد پرداخت و اعلام کرد سرمایه‌گذاری 9‌میلیارد دلاری برای توسعه و اجرای طرح‌های مختلف در زمینه سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، فولاد، مس، آلومینیوم، طلا، منیزیم و غیره انجام می‌شود.

وی یادآور شد: تاکنون ایمیدرو 17‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف انجام داده و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده، ایجاد 70هزار شغل را به‌دنبال داشته است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تشریح اهداف و برنامه‌های مرتبط با توسعه صنعت فولاد در ایران برای سال2025 (1404) گفت: ارتقای ظرفیت تولید کنسانتره سنگ‌آهن از 24تن به بیش از 66میلیون تن، گندله‌سازی از 21تن به 82میلیون تن و همچنین افزایش ظرفیت تولید فولاد خام از 16 به 52میلیون تن به‌عنوان اهداف کلان برنامه‌ها در ایران به‌شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: براساس سند چشم‌انداز، میزان مصرف فولاد در ایران به 46‌میلیون تن می‌رسد که درنتیجه فرصت 6‌میلیون تنی برای صادرات به کشورهای خاورمیانه و اتحادیه اروپا ایجاد خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، ایران با اجرای طرح‌های در دست اجرای فولاد، به بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد به روش احیای مستقیم (آهن اسفنجی) در جهان تبدیل خواهد شد.

کرباسیان اظهار کرد: ظرفیت تولید فولاد خام ایران تا سال2019 به 40‌میلیون تن افزایش می‌یابد که این امر سبب می‌شود همچنان عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در خاورمیانه را حفظ کند.

به گفته معاون وزیر صنعت معدن و تجارت بخشی از سرمایه‌گذاری مورد نیاز در زمینه‌های فولاد، زغال‌سنگ و طرح‌های زیرمجموعه مربوطه شامل نیروگاه و غیره به‌ترتیب 4.7‌میلیارد دلار، 400میلیون دلار و یک‌میلیارد و 50‌میلیون دلار است.

کرباسیان، هزینه تولید فولاد در ایران را بین 280 تا 320دلار ذکر کرد که این رقم سود 27درصدی را برای سرمایه‌گذاران به‌دنبال خواهد داشت.

رییس هیات‌عامل ایمیدرو، وجود نیروی کار متخصص، سهم 25درصدی از بازار بزرگ خاورمیانه، دسترسی به جاده‌های مناسب، وجود مصرف‌کنندگان بزرگ در اطراف ایران، در اختیار داشتن انرژی گاز مناطق ویژه اقتصادی بدون مالیات و وجود امنیت بالا در منطقه خاورمیانه را به‌عنوان ویژگی‌های شاخص کشور ایران برای سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد ذکر کرد.

کرباسیان گفت: قرار است طی مدت سه‌سال 200هزار کیلومترمربع از مساحت کشور تحت‌پوشش اکتشافات زمین‌شناسی برای شناخت ذخایر معدنی قرار گیرد.


طرح توازن فولاد در دستور کار دولت

همچنین رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگر به اجرای طرح توازن فولاد توجه نشود، کمبود سنگ‌آهن در آینده به‌عنوان یکی از بحران‌های کشور مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: در این حوزه باید توجه ویژه‌یی به اکتشاف معادن شود. چرا که اگر قصد تولید سالانه 52‌میلیون تن سنگ‌آهن را طبق برنامه 1404 داشته باشیم و به طرح توازن فولاد توجه نکنیم، مشکلات عمده‌یی در سال1404 در این حوزه ایجاد خواهد شد.

کرباسیان از برگزاری جلسه‌یی با محوریت بررسی طرح توازن فولاد در روز چهارشنبه و با حضور وزیر صنعت خبر داد و افزود: هدف از برگزاری این جلسه رسیدگی به توازن کنسانتره، سنگ‌آهن، گندله، آهن اسفنجی و فولاد است.

رییس هیات‌عامل ایمیدرو دو راه تامین منابع مالی کشور را فروش نفت، گاز و درآمدهای مالیاتی عنوان کرد و گفت: در حوزه بانکی نیز سپرده‌های مردم تا‌حدودی به این امر کمک می‌کند اما باید بپذیریم که برای رسیدن به برنامه 1404 و به‌دست‌آوردن قدرت اقتصادی برتر منابع داخلی برای سرمایه‌گذاری کافی نیست. کرباسیان ادامه داد: به‌همین دلیل باید به‌سمت تامین منابع ارزان و مناسب از طریق فاینانس و تامین مالی پیش برویم.

وی وجود تحریم‌ را در دوره اخیر محدودیتی برای حل این مساله عنوان کرد و گفت: برای رفع این مشکل نیاز شدیدی به جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کنار افزایش بهره‌وری منابع داخلی داریم. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال1395 پروژه‌های کنسانتره به‌طور کامل و گندله کم‌و‌بیش اجرا خواهد شد.

فرآوری، تنها راه ارتقای عیار سنگ‌آهن

کرباسیان در پاسخ به انتقاد شرکت‌هایی که از عیار پایین سنگ‌آهن گله‌مند هستند، گفت: تنها راه ارتقای عیار سنگ‌آهن فرآوری است. وی ادامه داد: تاکنون در ایمیدرو در‌خصوص این مساله اقدامات خوبی انجام شده است؛ به‌طوری‌که در جلال‌آباد، کار افزایش عیار سنگ‌آهن آغاز شده و ظرف یک‌ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

کرباسیان در‌خصوص راهکارهای افزایش فرآوری برای ارتقای عیار سنگ‌آهن گفت: علاوه بر جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی لازم است این امر را به مرکز تحقیقات واگذار کنیم. رییس هیات‌عامل ایمیدرو اظهار کرد: باید بخش خصوصی حمایت شود که در این مدت نیز بخش خصوصی فعالیت‌های خوبی را داشته است. علاوه بر این باید بتوان با به‌کارگیری تکنولوژی‌های دنیا فرآوری را افزایش داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر