تحلیل بروجردی از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۷

علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور برخی شرکت‌های خارجی در کشور برای سرمایه‌گذاری در ایران و حضور در بازار ایران را به‌دلیل ظرفیت بازار بزرگ کشور دانست و گفت: این شرکت‌ها با این کار آمادگی لازم را پیدا می‌کنند تا اگر توافقی در زمینه مذاکرات هسته‌یی رخ داد اقدامات اولیه را انجام داده باشند.

بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر پیچ و مهره‌های تحریم خیلی شل شده، همچنین نوعی عدم‌اعتماد به‌خصوص در کشورهای اروپایی نسبت به امریکا وجود دارد. امریکا وقتی یک تحول سیاسی اتفاق می‌افتد علاقه‌مند است تنها خودش وارد یک کشور شود یا شرکت‌های امریکایی را وارد کشوری کند و به اصطلاح سر بقیه بی‌کلاه بماند. این سیاستی است که امریکایی‌ها در خیلی از کشورها دنبال کرده‌اند.

وی افزود: به همین دلیل است که ملاحظه می‌کنید اکثر هیات‌های اروپایی که ظرف چند ماه گذشته به ایران آمدند با یک تیم اقتصادی در ایران حضور یافتند و مذاکره کردند و درست است که به‌دلیل مشکلات تبادل پولی و بانکی خیلی کارها را نتوانستند عملی کنند اما وقتی می‌بینند شرکت بویینگ که یک شرکت امریکایی است به ایران می‌آید و مذاکره می‌کند و قطعات مورد نیاز ایران را تامین می‌کند و همچنین سایر شرکت‌های امریکایی به‌شدت نگران هستند که اگر توافق صورت گیرد از بازار ایران بی‌نصیب بمانند.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در طول پنج تا شش ماهه گذشته افتاده این است که تعداد زیادی از این شرکت‌ها به ایران آمدند، مذاکره کردند، بعضی‌ها توافق کردند و بعضی دیگر توافق‌هایشان را عملی کردند.

وی با اشاره به حضور شرکت‌های خارجی در ایران و تاثیر آن بر مذاکرات هسته‌یی، اظهار کرد: حتما این اتفاق بی‌تاثیر نخواهد بود. به‌هرحال وضعیت اقتصادی در اروپا وضعیت خوبی نیست و آنها احساس می‌کنند مشکلاتی دارند. در همین سفر ماه گذشته به فرانسه هزاران نفر از کارگران قطعه‌ساز طرف قرارداد ما که بیشتر هم به پژو مربوط بود به‌دنبال قطع همکاری‌هایشان که با فشار امریکایی‌ها انجام شد دچار معضل جدی شدند به هرحال اینها بازار ایران را بازار بزرگی می‌دانند و سابقه کار با ایران را دارند. بروجردی اظهار کرد: این شرکت‌ها علاقه‌مند هستند هم از شرایط فعلی در جهت برقراری ارتباط استفاده کنند و هم اینکه آماده باشند که اگر توافق نهایی بین ایران و 1+5 صورت گرفت، نخواهند از صفر شروع کنند و قدری جلو باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر