آماده‌باش «خانه اقتصاد ایران» برای انتخابات اتاق بازرگانی

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۸

هنوز زمان ثبت‌نام کاندیداها آغاز نشده اما گروه‌های مختلف درحال جمع‌بندی برای افرادی هستند که قرار است در این دوره از انتخابات به‌نفع آنها کاندیدا شوند. مجمع فعالان توسعه که جلسات هفتگی خود را در دفتر مرکزی این گروه برگزار می‌کند با دعوت از چهره‌هایی خارج از مجمع سعی در یارگیری دارد. بیشتر این چهره‌های غیرمجمعی به جلسات روزهای یک‌شنبه خانه معدن و دوشنبه‌های جلسات شورای مشورتی در خیابان مهناز دعوت می‌شوند. هرچند که به‌خاطر ترافیک نام‌های سرشناس جز چند استثنا چندان از چهره جدید خبری نیست. خواستاران تحول هم کمیسیون‌های 13گانه خود را تشکیل داده و اعضا و مسوولان این کمیسیون‌ها درحال برگزاری جلسات برای دعوت از چهره‌های جدید هستند. در این بخش هم بعضی کمیسیون‌ها بسیار فعال ظاهر شده‌اند ولی از برخی کمیسیون‌های دیگر چندان خبری نیست.

اما در این میان خانه اقتصاد ایران راهکار جدیدی را در پیش گرفته است. چند وقت پیش ایمیل‌های نظرسنجی از سوی خانه اقتصاد ایران به صاحبان کارت‌های بازرگانی ارسال شد که در خلال آن از تصمیم افراد برای حضور در انتخابات و کاندیدا شدن سوال شده بود. در مرحله دوم از چهره‌هایی که حاضر به حضور در انتخابات بودند تقاضای رزومه شد. حال فاز سوم برنامه خانه اقتصاد ایران برگزاری جلسات آشنایی چهره‌های قابل‌توجهی است که قصد حضور در انتخابات را دارند. به زبان ساده‌تر خانه اقتصاد از طریق همین رزومه‌ها، افراد شاخص و جدیدی که پیش از این در اتاق بازرگانی حضور کمرنگی داشته‌اند را شناسایی کرده و قرار است با کمک این افراد در انتخابات حاضر شود.

در ابتدای این جلسه ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد با تاکید براینکه در دوره قبل فقط 16درصد مشارکت در اتاق بازرگانی تهران رخ داد، گفت: در دوره قبل این سوال مطرح بود که آیا افراد منتخب واقعا نماینده درستی از کل بخش خصوصی بودند یا خیر. رییس خانه اقتصاد اعلام کرد: تلاش ما این است که از تمام پتانسیل‌ها استفاده کنیم و بنا بر اطلاعات به‌دست آمده افراد را در سه جلسه به خانه اقتصاد دعوت می‌کنیم تا هماهنگی اولیه برای تعیین شاخص برای افراد کاندیدا مشخص شده و در میان این افراد گزینه‌های مطلوب شناسایی شوند. از چهره‌های سرشناسی که در این جلسه حضور داشتند می‌توان به سادینا آبایی رییس شورای ایران و اوکراین، اصغر مظاهری عضو هیات‌مدیره حق‌العمل‌کاران گمرکی، مهربان نایب‌رییس سندیکای لوله و پروفیل، ایرج تاج‌الدین عضو هیات‌مدیره خانه اقتصاد، محمدمهدی طباطبایی عضو هیات‌مدیره اتحادیه صادرکنندگان خشکبار و کیومرث کرمانشاهی معاون کل سابق سازمان توسعه تجارت و چندین چهره اقتصادی که تاکنون در هیات نمایندگان اتاق تهران حضور نداشتند، اشاره کرد. در واقع برای نخستین بار این فرصت ایجاد شده بود که چهره‌هایی جوان و پرانرژی و چهره‌های قدیمی صنعت که تاکنون در اتاق بازرگانی حضور نداشتند فرصت قرار گرفتن در لیستی برای حضور در اتاق بازرگانی را پیدا کنند. هرچند که برخی از این چهره‌ها اعلام کردند هنوز برای حضور در این انتخابات شک دارند و درحال بررسی شرایط هستند.

در این جلسه همچنین سیدعلی صدری، نایب‌رییس خانه اقتصاد ایران و رییس خانه صنعت جوانان با اعلام اینکه خانه اقتصاد ایران تلاش دارد در انتخابات این دوره اتاق بازرگانی تلفیقی از چهره‌های جدید و حضور باتجربه‌ها در اتاق بازرگانی رخ دهد، با رد این نظر که اتاق بازرگانی فقط جای عصا به‌دست‌هاست، افزود: برنامه ما فقط برای اتاق بازرگانی تهران نیست بلکه در انتخابات اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها هم خانه اقتصاد ایران حضوری فعال خواهد داشت و سعی می‌کند با ائتلافی بزرگ یک لیست ملی تهیه کند. صدری با تاکید بر اینکه در گذشته اتاق بازرگانی با مشکلات مالی روبه‌رو بود، افزود: درحال حاضر پول‌های میلیاردی در اختیار اتاق بازرگانی قرار می‌گیرد اما به‌دلیل نداشتن برنامه صحیح کمک به توسعه ملی صورت نمی‌گیرد و به‌جای آن ساختمان خریده می‌شود یا پول‌هایی به تشکل‌هایی خاص داده می‌شود درحالی که به بعضی تشکل‌های دیگر کمکی صورت نمی‌گیرد. نایب‌رییس خانه اقتصاد ایران با انتقاد از وضعیت بودجه اتاق بازرگانی افزود: مشکل این است که اتاق بازرگانی تنها بخشی به مسایل نگاه می‌کند و تفکرات ملی نیست. به گفته وی درحال حاضر شعار خصوصی‌سازی مطرح می‌شود درحالی که در عمل حمایت از بخش دولتی می‌شود و اتاق پلکانی برای دولتی‌هایی شده که درحال حاضر پستی ندارند یا قرار است در آینده پست بگیرند. صدری پیشنهاد داد اگر قرار است به‌نام بخش خصوصی و به کام دولت تشکلی وجود داشته باشد، بهتر است به‌صورت کامل اتاق را به دولت واگذار کرد و اگر این تشکل متعلق به بخش خصوصی است، بهتر است این اتاق را به بخش خصوصی واقعی و نه خصولتی‌ها بسپارند. صدری تاکید کرد: ما نیاز داریم ائتلافی بزرگ از تمام بخش‌های اقتصادی صورت گیرد و اتاق متشکلی از تمام فعالان اقتصادی باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر