اخبار کلان

۱۳۹۳/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۸

بررسی «اقتصاد سیاه» در کانون دانش‌آموختگان اقتصاد

حسین راغفر، علی عرب‌مازار و محمد مالجو در جلسه ماهانه کانون دانش‌آموختگان اقتصاد که روز دوشنبه 24 آذر جاری راس ساعت 17 برگزار می‌شود، به بررسی راه‌های برون‌رفت از اقتصاد سیاه و مقابله با فعالیت‌های غیرقانونی و فساد خواهند پرداخت. به‌گزارش خبر اقتصادی، این جلسه که با محور بررسی اقتصاد سیاه، تعیین ماهیت و نقش قوای سه‌گانه و رسانه‌ها در مقابله با فساد و برون‌رفت از اقتصاد سیاه تشکیل می‌شود، در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شده و شرکت در آن برای عموم آزاد است.


فساد از بین رفتنی نیست

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با روایتی از فساد «یقه‌سفیدها و آبی‌ها»، گفت: مبارزه با فساد باید از حالت سیاسی و «بگم‌بگم» خارج شود.

به گزارش مهر، علی ربیعی، گفت: فساد مختص یک جامعه نیست و تمامی دنیا درگیر آن است و در کشورهای توسعه‌یافته، عقب‌مانده و درحال توسعه انواعی از فساد شکل می‌گیرد، اما به‌دلیل خاصیت توپی بودن فساد، کشورهای درحال گذار را بیشتر درگیر می‌کند. به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ایران به‌دلیل درحال توسعه بودن، فساد زیادی در آن رخ می‌دهد و هر چه فساد به قدرت و ثروت نزدیک‌تر باشد، شکل بدتری به خود می‌گیرد. به گفته ربیعی، فرایند مبارزه با فساد، برنامه بلندمدتی را می‌طلبد و البته باید توجه داشت که آسیب فساد در ایران، آن است که به یک شعار سیاسی تبدیل شده و برای از بین بردن رقیب سیاسی مطرح می‌شود درحالی که برنامه‌ریزی برای فساد باید به شکل قانونی، حقوقی و فرهنگی صورت گیرد. وی خواستار تبدیل مبارزه با فساد به‌عنوان یک جنبش اجتماعی شد و افزود: فساد با کاهش رفاه رابطه تنگاتنگی دارد و توسعه را گران می‌کند، البته دو نوع فساد «یقه‌آبی» و «یقه‌سفید» مشاهده می‌شود که فساد یقه‌آبی مرتبط با عام مردم و در سطح خرد صورت می‌گیرد که برنامه‌ریزی برای کنترل آن، ساده ولی گران است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: فساد «یقه‌سفیدها» در سطح کلان رخ می‌دهد و کار دولت را سخت می‌کند.


وضعیت بورس، خصوصی‌سازی را دست به عصا کرد

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری باتوجه به وضعیت بازار سرمایه و با هماهنگی مدیران بورس صورت گرفته است. به گزارش تسنیم؛ علی طیب‌نیا درخصوص عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی از ابتدای امسال تاکنون گفت: باتوجه به شرایط بازار سرمایه در سال جاری، عرضه‌های این سازمان در بورس اوراق بهادار با حساسیت انجام شده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی در بورس در 9ماه گذشته، دست به عصا و با هماهنگی مدیران بازار سرمایه صورت گرفت تا عرضه‌های دولتی فشار مضاعفی بر بورس وارد نکند.


شرایط صدور گواهینامه شغلی اعلام شد

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران با اعلام شرایط لازم برای صدور گواهینامه‌های شغلی، آمار دقیق ایرانیان شاغل در خارج را منوط به ثبت و ورود اطلاعات آنها در سامانه صدور و تمدید گواهینامه شغلی دانست.

به گزارش ایسنا، حسن کرباسی، گفت: یکی از دغدغه‌های نیروهای کار ایرانی شاغل در خارج پس از بازگشت به کشور موضوع سوابق بیمه‌یی و برخورداری از مزایای بازنشستگی است که خوشبختانه به‌دنبال راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات ایرانیان شاغل در خارج این دغدغه اکنون برطرف شده است. وی درباره آمار تعداد نیروهای کار شاغل در خارج گفت: تا زمانی که آمار اطلاعات نیروهای کار شاغل در خارج وارد این سامانه نشود نمی‌توان آمار دقیقی ارایه کرد، اما می‌توان از طریق وزارت امور خارجه یا شورای عالی ایرانیان خارج کشور آمار موثق‌تر را به‌دست آورد. رییس هیات ‌مدیره انجمن صنفی کاریابی‌های بین‌المللی ایران درباره صدور گواهینامه شغلی برای متقاضیان کشورهای مختلف گفت: درحال حاضر در برخی کشورها مثل قطر و کویت وابسته کار داریم که این وظیفه را برعهده دارند و در کشورهایی هم که وابسته کار فعلا وجود ندارد دفاتر نمایندگی سفارتخانه‌های ما در آن کشورها این وظیفه را انجام می‌دهند.


ایران به دو کشور آموزش مهارت می‌دهد

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور گفت: باتوجه به معتبر بودن آموزش‌های فنی و حرفه‌یی ایران در دنیا، قرار شده است ایران به مردم تاجیکستان، قرقیزستان و افغانستان آموزش مورد نیاز این کشورها را ارایه دهد.

به گزارش ایسنا، کوروش پرند، با اشاره به پیگیر بودن برای به رسمیت شناخته شدن مدرک بین‌المللی فنی و حرفه‌یی جمهوری اسلامی ایران در همه کشورهای دنیا، گفت: از سال 2011 تا 2014 بیش از 10هزار نفر خارجی از انجمن پناهندگان خارجی به‌خصوص پناهندگان دانمارک تحت پوشش آموزش‌های فنی و حرفه‌یی ایران قرار گرفتند و این آموزش‌ها منجر به این شد که 3هزارو570 نفر به کشور خود باز گردند. رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌یی کشور در ادامه از استخدام بیش‌از 4000نفر از مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌یی براساس مصوبه مجلس خبر داد و افزود: در کشور بیش از 5600 مربی حق‌التدریس در حوزه فنی و حرفه‌یی داریم که براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی 4876 نفر از مربیان حق‌التدریس فنی و حرفه‌یی استخدام می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر