درد دل‌های روحانی از تنهایی‌اش در دوران انتخابات

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۴۰۱

هنوز مدت زیادی از انتخابات نگذشته است که زمزمه‌های انشعاب درون دولت رسانه‌ها را دربر گرفته اما موضوع حاشیه قابل‌توجهی نبوده و این تنها سخنان عجیب حسن روحانی در ضیافت افطار با وزرا، روسای سازمان‌ها، مدیران و استانداران بود که باعث حیرت و البته خرسندی ناظران و حامیان دلسوز دولت شد. هر چند سخنان او حاکی از مظلومیت رییس‌جمهوری و تنهایی او در ایام انتخابات داشت، باز هم توسط دفتر وی سانسور شد و به‌گونه‌یی منتشر شد که گویا روحانی در حال تقدیر از دولتمردان ساکت خود است. اما واقعیت آن است که داستان خلاف چیزی است که توسط دفتر رییس‌جمهور به رسانه‌ها قالب شده؛ به‌طوری‌که متاسفانه اصل این اظهارات، نه در سایت رییس‌جمهور قابل رویت است و نه حتی در متن ارسالی دفتر رییس‌جمهور به رسانه‌ها وجود دارد. در متن دفتر رییس‌جمهور به نقل از روحانی چنین آمده است: رییس‌جمهور با بیان اینکه در 4 سال دولت یازدهم به دلایل مختلف نسبت به مسوولان و نمایندگان ‏دولت در استان‌ها سخت‌گیری نکردیم، گفت: «همه افراد زحمات بسیاری کشیدند و هیچ‌کس نیست که ‏از دولت دفاع نکرده باشد، اما در این بین همه یکسان نبودند بلکه بعضی افراد با همه توان به میدان ‏آمده و زمانی که به دولت حمله می‌شد با همه وجود دفاع می‌کردند.‏» درحالی که اصل صحبت‌های حسن روحانی مبنی بر این بود که «ما در 4 سال دولت یازدهم، به دلایلی یک خرده سخت‌گیری نکردیم. الان وقت ندارم وگرنه توضیح می‌دادم. همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند. کسی نیست که زحمت نکشیده باشد و از دولت دفاع نکرده باشد. اما همه هم یک جور نبودند، مختلف بودند. ما چیزی نداریم جز رای مردم. دولت و ملت نداریم، ملت است که دولت را انتخاب می‌کند. همه‌چیز برای ملت است. کسی که از دولت دفاع می‌کند، از رای مردم دفاع می‌کند.» در همین راستا و بازتاب‌های ضد و نقیض سخنان رییس‌جمهوری که باید منشا آن را دفتر اطلاع‌رسانی خود او دانست، سایت انتخاب در این خصوص با محسن رهامی و صادق زیباکلام گفت‌وگویی داشته است.


غیر از ظریف، طیب‌نیا و قاضی‌زاده‌هاشمی کسی دفاع نمی‌کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن رهامی معتقد است که دولت برای موفقیت باید تغییرات اساسی در درون خود ایجاد کند. او در این زمینه به انتخاب گفت: برخی اعضای دولت در انتخابات نیم نگاهی به رقیب داشتند؛ می‌خواستند در صورت پیروزی رییسی، پست‌های‌شان را حفظ کنند. اینها باید کنار بکشند و جای‌شان را به کسانی دهند که به روحانی وفادارند. اگر درون دولت تغییر نکند، رای اصولگرایان در 1400، 25 میلیون می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات با اشاره به سانسور سخنان روحانی توسط دفتر رییس‌جمهور افزود: ممکن است مخاطبان آقای روحانی، همین‌ها باشند که گردش فضای مجازی رییس‌جمهور دست‌شان است، بنابراین خود اینها هم دوست ندارند که این نقد به جامعه منتقل شود. وی با اشاره به گلایه‌های اخیر روحانی از برخی اعضای دولت خاطرنشان کرد: در طول انتخابات، بعضی مسوولان دولتی در تهران و در شهرستان‌ها نه تنها حمایت آنچنانی نداشته‌اند، بلکه بعضا در ستادهای رقبای روحانی حضور داشتند و بعضا امکانات اداری را تقدیم رقیب می‌کردند.

رهامی با اشاره به دیدار خصوصی‌اش با رییس‌جمهور، اضافه کرد: ما به آقای روحانی هم گفته‌ایم که دولت باید یکدست شود. متاسفانه آرمان‌های دولت از سوی خیلی از افراد دنبال نمی‌شود. انتظار این است که باتوجه به حمایت بی‌نظیر مردم از روحانی، ایشان تغییرات اساسی در دولت ایجاد کند. اجزای دولت مانند اجزای یک ماشین است، اگر با هم کار نکنند، انرژی را هم هدر می‌دهند. الان توقع این است که حامیان روحانی و اعتدال و اصلاحات در درون دولت تقویت شوند. رهامی اضافه کرد: بسیاری البته غیر از ظریف، طیب‌نیا و قاضی‌زاده‌هاشمی، خود را ملزم به دفاع نمی‌دیدند یا زهد سیاسی به خرج می‌دادند که پذیرفته نبود. بالاخره وقتی اطلاع‌رسانی نمی‌شود، ابهام به وجود می‌آید و این مسبب تاثیرگذاری منفی بر افکار عمومی می‌شود. وی خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم روحانی متوجه شده و دنبال زمینه‌سازی برای ایجاد تغییرات است. در حوزه تغییر وزرا هم‌اکنون مجلس با دولت همراه است و عذری پذیرفته نیست. رهامی ضمن انتقاد از تیم اطلاع‌رسانی دولت گفت: متاسفانه در بحث اطلاع‌رسانی، تیم دولت روحانی در طول انتخابات خیلی ضعیف بود. ما به آقای روحانی گفتیم لازم نیست که شخصا شما ورود کنید، بلکه اطرافیان و نزدیکان شما باید مسائل را بگویند. اما متاسفانه این‌گونه نشد.


کمتر کسی در حلقه نزدیکان روحانی پشت او ایستاد

صادق زیباکلام هم معتقد است که بسیاری از اعضای دولت حسن روحانی را در طول انتخابات تنها گذاشته بودند. او در این گفت‌وگو گفت: شما کمتر وزیر دولت را می‌دیدید، کمتر کسی را در حلقه نزدیک روحانی می‌دیدید که در انتخابات آستینش را بالا زده باشد و رخت کار تنش کرده باشند و قرص و محکم وارد میدان شده باشد. در واقع، 80 تا 90 درصد. بار انتخابات را خود روحانی تنها به دوش می‌کشید. در استان‌ها و شهرستان‌ها، روحانی تک و تنها بود. از آن حلقه نزدیک کسی را نمی‌دیدیم که ایشان را همراهی کند. این تحلیلگر سیاسی تاکید کرد: جز زنگنه، ظریف و طیب‌نیا و قاضی‌زاده‌هاشمی واقعا کس دیگری را ندیدم که در حمایت از روحانی جلو بیاید البته جز دکتر رحمانی‌فضلی. باوجود آنکه اصولگراست و هیچ‌وقت ادعای اصلاح‌طلبی نداشته، اما به‌عنوان وزیر کشور خوب عمل کرد و در مسیر قانون به روحانی کمک کرد. وی ادامه داد: برخی وزرا و نزدیکان روحانی حتی به اندازه رحمانی‌فضلی اصولگرا هم پا به میدان نگذاشتند و حتی یک سفر همراه با روحانی نرفتند، البته جز دکتر ظریف. واقعا هیچ حرکت خاصی از دستیاران و نزدیکان روحانی در طول انتخابات ندیدم. نمی‌دانم اینها چرا آن‌قدر ملاحظه‌کاری و محافظه‌کاری می‌کردند.

زیباکلام با بیان اینکه پیروزی روحانی مرهون تلاش‌های خود اوست، اظهار کرد: من به جد معتقدم که پیروزی روحانی ناشی از تمام سخنرانی و حرکت‌های شخص خودش بود. او واقعا بار انتخابات را به دوش کشید. البته در این میان استتثای بزرگی به نام مهندس جهانگیری وجود داشت که در قامت یک کاندیدا ظاهر شد و از روحانی دفاع کرد. اگر جهانگیری، ظریف، طیب‌نیا و زنگنه و تا حدودی رحمانی را فاکتور بگیریم، باقی کابینه و حلقه نزدیک به روحانی حرکتی نکردند، اصلا انگار نه انگار که انتخابات است و روحانی رییس آنهاست. کافی است عملکرد این آقایان را با نزدیکان احمدی‌نژاد مقایسه کنید. هنوز که هنوز است، باوجود اینکه احمدی‌نژاد کاملا به حاشیه رانده شده، اما افرادی مثل مشایی، جوانفکر و هاشمی‌ثمره قرص و محکم پشت او ایستاده‌اند و رهایش نکرده‌اند. روحانی در نهایت در ضیافت افطار دلخوری خود را بروز داد که خیلی هم دور از انتظار نبود. وی اضافه کرد: جدا از اینکه نمی‌دانم دغدغه آقایان چه بوده، باید بگویم اینها اصلا توانی هم ندارند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر