برندگان و بازندگان قطع رابطه با قطر

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۹۰

گروه گوناگون| کشورهای عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، یمن، لیبی و مالدیو در چند روز گذشته، روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. طبق اخبار منتشر شده، عربستان سعودی نخستین کشوری بود که قطع رابطه سیاسی با قطر را اعلام کرد و مرزهای خود با این کشور را بست. عربستان سعودی با اعلام قطع روابط دیپلماتیک با قطر، دلیل اتخاذ این تصمیم خود را «حفظ منافع ملی» اعلام کرده است. بنابه اعلام این کشورها، قطع روابط با قطر، برای مقابله با «تروریسم و افراط‌گرایی» لازم بوده است. با توجه به گزارش‌های به دست آمده، توقف صادرات شکر عربستان و امارات، هشدار سفارت امریکا در دوحه به شهروندان خود و تعلیق پروازهای مصر به قطر و بالعکس، از نخستین بازتاب‌های ناشی از قطع روابط با قطر بود. براین اساس، مشخص می‌شود غیر از همسایگان قطر، مصر و ایالات متحده نیز در روابط خود با این کشور تصمیماتی اتخاذ کرده‌اند. براین اساس، گزارش‌های بسیاری از مهم‌ترین روابط اقتصادی قطر با سایر کشورها به دست آمده است. در آخرین نمودار تهیه‌شده، سهم مهم‌ترین شرکای تجاری قطر بررسی شده است. آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، در سال‌های اخیر مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه خلیج فارس در قطر است، علاوه براین امریکا مهم‌ترین شریک تجاری این کشور هم به شمار می‌رود. طبق آمار 13.7 درصد از حجم واردات به قطر از امریکا صورت می‌گیرد. طبق سایر اخبار به دست آمده، واشنگتن یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در اقتصاد قطر است و تعداد بسیاری از شرکت‌های امریکایی در قطر فعالیت دارند. به علاوه این کشور نقشی حیاتی در تامین روابط امنیتی امریکا در خاورمیانه دارد. در این گزارش، امریکا به عنوان مهم‌ترین وارد‌کننده کالا به قطر شناخته شده و در مقابل، بزرگ‌ترین سهم صادرات قطر به کره‌جنوبی اعلام شده است. در آخرین آمار به دست آمده، مجموع کل صادرات قطر به کشورهای مختلف در حدود 77.29 میلیارد دلار برآورد شده که از این میزان، در حدود 18.3 درصد از صادرات این کشور، به کره‌جنوبی بوده است.

همانطور که گفته شد، امریکا مهم‌ترین شریک تجاری قطر به‌شمار‌ می‌رود و طبق گزارش به دست آمده، هزینه کل واردات به قطر حدود 32.61 میلیارد دلار برآورد شده که از این میزان، امریکا بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. پس از امریکا، بیشترین حجم واردات به قطر را فرانسه به نام خود ثبت کرده است. از مجموع واردات صورت‌گرفته به قطر، سهم فرانسه در حدود 10.1درصد گزارش شده است. بریتانیا نیز، به عنوان سومین کشور در بین شرکای تجاری قطر قرار گرفته است. در آخرین گزارش به دست آمده، سهم بریتانیا در واردات به قطر نزدیک به 9.1 درصد برآورد شده است. این در حالی است که وزیر تجارت بین‌الملل بریتانیا، چندی پیش در سخنانی با اشاره به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اعلام کرده است که دوحه و لندن می‌توانند پس از برگزیت، متحدان خوبی برای یکدیگر باشند. از سوی دیگر پس از قطع روابط دیپلماتیک قطر و کشورهای عربی، امارات و عربستان تصمیم گرفته‌اند تا صادرات شکر سفید به قطر را متوقف کنند. آنطور که در بسیاری از گزارش‌ها به دست آمده، قطر سالانه حدود 100 هزار تن شکر سفید از این دو کشور وارد می‌کند. گذشته از این کالا، همانطور که در این گزارش نیز به آن اشاره شده، حدود 7.9 درصد واردات قطر از امارات متحده عربی صورت می‌گیرد. آلمان نیز، از دیگر شرکای تجاری قطر معرفی شده که حدود 7.7 درصد از حجم کل واردات قطر را به خود اختصاص داده است.

همانطور که پیش‌تر اشاره شد که کره جنوبی مهم‌ترین مقصد صادرات محصول از قطر به‌شمار می‌رود. پس از کره جنوبی، ژاپن مهم‌ترین میزبان برای واردات محصولات قطر به‌شمار می‌رود. از مجموع صادرات این کشور، در حدود 18.2 درصد به کشور ژاپن صورت می‌گیرد. با این حجم اعلام شده صادرات به این دو کشور، کره جنوبی و ژاپن، مهم‌ترین شرکای تجاری قطر در صادرات شناخته شده‌اند. هند نیز از دیگر واردکنندگان محصولات قطر به‌شمار می‌رود. طبق آخرین آمار به دست آمده سالانه حدود 12.4درصد از صادرات قطر، به هند صورت می‌گیرد. عربستان نیز، تاکنون 8.8 درصد از صادرات قطر را به خود اختصاص داده است. در انتهای این گزارش، چین به عنوان دیگر واردکننده محصولات قطر معرفی شده که حدود 5.5 درصد از کل صادرات قطر را به خود اختصاص داده است.

اختلاف‌های موجود میان عربستان و قطر را باید یکی از جدی‌ترین اختلاف‌ها و درگیری‌های مرزی و ارضی بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به شمار آورد که هرازچندگاهی تشدید و موجب بروز تنش میان دو کشور می‌شود. البته باید دید که پس از قطع روابط دیپلماتیک این کشورها با قطر، چه اتفاقی در ارتباط قطر با سایر شرکای تجاری رخ می‌دهد؛ همچنین باید منتظر ماند تا موضع کشورهای دیگر در رابطه با قطر نیز مشخص شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر