ترس بازار از شکست توافق کاهش تولید

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۸۶

گروه انرژی

تنش‌های سیاسی جدید ایجاد شده در خاورمیانه با اسم رمز قطر کماکان ذهن بازار را به خود مشغول کرده است. فعل ‌و انفعالاتی که از صبح دوشنبه آغاز شد 3 مرحله واکنش را در بازار نفت‌خام سبب شد.

مرحله نخست واکنشی هیجانی و در اثر ترس از ایجاد اختلال در شاهراه عرضه نفت خاورمیانه بود. در این مرحله قیمت نفت برای ساعاتی افزایش پیدا کرد و مرز 50 دلار در هر بشکه را رد کرد.

مرحله دوم که در همان روز اتفاق افتاد، مرحله عبور از نگرانی و برطرف شدن نگرانی‌ها بود که قیمت نفت‌خام را به جایگاه پیشین خود در کانال 40دلاری برگرداند. در این مرحله بازار نفت اطمینان پیدا کرد که نگرانی در رابطه با تشدید تنش‌ها به خصوص شکل‌گیری درگیری‌های نظامی فعلا وجود ندارد.

مرحله سوم مربوط به شکل‌گیری نگرانی‌‌ها در رابطه با اثرات جانبی اختلافات میان کشورهای عربی عضو اوپک است. مشخصا کانون اصلی این نگرانی‌ها در رابطه با سرنوشت وضعیت توافق کاهش تولید نفت پس از مخاصمات اخیر بین عربستان‌سعودی، امارات و قطر به‌عنوان 3عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت است.

این نگرانی از روز دوشنبه در بازار احساس می‌شد و روز گذشته نیز این نگرانی بر بازار حکمفرما بود. همین مساله سبب شد که قیمت نفت برنت دریای شمال به میزان 15سنت کاهش یافته و به سطح 49دلار و 32سنت در هر بشکه برسد.

این درحالی است که قیمت نفت در روز 25مه یعنی روزی که اوپکی‌ها تصمیم گرفتند کاهش تولید خود را تا 9ماه دیگر ادامه دهند، 8درصد بیشتر بود.

همچنین قیمت نفت‌خام سبک ایالات‌متحده نیز روز گذشته با 15سنت کاهش با قیمت هر بشکه 47دلار و 25سنت معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر