طرح حفاظت از باغات تهران برگشت خورد

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۸۱


گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران درحالی برگزار شد که بعد از مدت‌ها آرامش بر آن حکمفرما بود و خبری از تنش‌ها و درگیری‌های جلسات قبلی نبود. جلسه دیروز مانند 3 جلسه گذشته به بررسی طرح حفاظت از باغات تهران گذشت و در نهایت به دلیل اختلاف آرا قرار شد، این طرح به کمیسیون‌ها برگردد تا بعد از انجام تغییرات لازم در صحن مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش«تعادل» در این جلسه بعد از اینکه اعضا تذکرات خود را مطرح کردند، مجتبی شاکری نطق پیش از دستور خود را قرائت کرد و بعد از آن شورا وارد دستور جلسه شد که ادامه بررسی طرح حفاظت و صیانت از باغات شهر تهران بود. در جلسات گذشته 8 ماده از این طرح به تصویب رسیده بود و ماده 9 طرح که به نحوه ساخت پارکینگ در برج-باغ‌ها مربوط می‌شد، دردسرساز شد و چند تن از اعضا سر این موضوع با یکدیگر درگیر شدند. در نهایت قرار شد در جلسه بعد بررسی‌ها ادامه یابد. در جلسه روز گذشته نیز فقط یک ماده از طرح مذکور مورد بررسی قرار گرفت و همانطور که عنوان شد، طرح برگشت خورد. براساس این گزارش، نکته قابل توجه در بررسی طرح صیانت از باغ‌ها این بود که مصوبه برج-باغ‌ها همچنان به قوت خود باقی است و مواد و تبصره‌های زیادی از طرح حفاظت از باغات با این مصوبه در تضاد قرار داشت و اعضای شورا بررسی برخی تبصره‌ها را منوط به تصمیم‌گیری درخصوص مصوبه برج-باغ‌ها اعلام می‌کردند. بنابراین به نظر می‌رسد، اختصاص 4 جلسه از وقت شورا به موضوعی که با اما و اگر همراه است چیزی جز اتلاف وقت شورا نیست. به گزارش«تعادل» بعد از تذکرات اعضا، ماده دهم این طرح مورد بررسی قرار گرفت. براساس این ماده املاکی که سابقه آرای تشخیص باغ توسط کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری، کمیسیون‌های ماده هفتم آیین‌نامه اجرایی اصلاحیه قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها، شورای شهر را داشته در صورت فقدان یا عدم شرایط احراز باغ، آرای ابطال صادره مذکور توسط مراجع مختلف یا الزام شهرداری به صدور پروانه در مجامع حقوقی و دیوان عدالت اداری می‌شوند، شهرداری موظف است صرفا به میزان تراکم پایه مالی با سطح اشغال 30‌درصد در تمامی طبقات به صدور پروانه اقدام و اعطای هر گونه مازاد تراکم تحت عنوان تشویقی و تخفیف عوارض و سایر عنوان‌ها به این املاک ممنوع است که این موضوع مورد مخالفت تعدادی از اعضای شورای شهر قرار گرفت و منوط به بررسی بیشتر شد.

در ادامه بررسی تبصره 11 که براساس آن شورای شهر برای صیانت و حفاظت از باغات و گسترش فضای سبز در چارچوب قوانین و مقررات پیشنهاداتی به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران می‌دهد که براساس یک جدول هر گونه مداخله و صدور مجوز ساخت‌وساز در تمام باغات پراکنده واقع در هر پهنه‌یی با مساحت کمتر از 5 هزار مترمربع در صورتی که این اراضی فضای سبز تصویب شده طبق طرح تفصیلی تهران نباشد براساس یک جدول توده‌گذاری مناسب می‌شود که براساس این جدول باغات زیر هزار و 500 متر حداکثر سطح اشغال 250متر مربع و حداکثر تعداد طبقات 4طبقه می‌شود و باغات هزار و 500 تا 3هزار متر حداکثر سطح اشغال 300متر و حداکثر طبقات 4طبقه است و در باغات 3هزار تا 5 هزارمتر نیز حداکثر سطح اشغال 400و حداکثر تعداد طبقات 4طبقه خواهد بود. براساس این گزارش، بررسی این تبصره حواشی مختلفی داشت به گونه‌یی که تندگویان با بیان اینکه فرقی نمی‌کند که در باغ ساختمان 100یا 4طبقه ساخته شود، گفت: 90‌درصد سازه‌های پایتخت شمالی و جنوبی هستند و این ساختمان‌ها جلو تابش خورشید را نمی‌گیرند هر چند که بر میزان ایجاد سایه تاثیرگذار هستند. وی با بیان اینکه موضوع اصلی این طرح حفظ درخت است، گفت: ما برای تمامی تخلفاتی که در حوزه عدم رعایت سطح اشغال باشد از ماده 4 استفاده می‌کنیم و جالب است که حدود 8 هزار پرونده باز ماده 4 در مناطق وجود دارد اما چه کار می‌شود کرد؟ وی با بیان اینکه باید دایره حقوقی شهرداری و قوه قضاییه در برابر متخلفان و نابود‌کنندگان باغات جدی‌تر باشند، گفت: مشکل ما عدم رعایت سطح اشغال است و اگر از بعد انقلاب تنها یک مورد مصادره باغ داشتیم این اتفاقات نمی‌افتاد. تندگویان با بیان اینکه با این طرح، نهضت نابودی باغات آغاز می‌شود و به همان راحتی که‌ درصد سطح اشغال‌ها تغییر می‌کند، باغات نیز نابود و به غیرباغ تبدیل می‌شود، گفت: چرا در این طرح تنها به توبیخ توجه شده و به موارد تشویقی توجهی نشده است؟

وی با بیان اینکه اگر نگهداری باغ برای مالک صرفه اقتصادی نداشته باشد به خشکاندن آن اقدام می‌کند، گفت: پیشنهاد می‌شود یک بند اضافه شود که براساس آن شهرداری نمی‌تواند از محل باغات درآمد داشته باشد.

علیرضا دبیر، رییس کمیسیون برنامه و بودجه نیز برای حل مشکل تخلف در عدم رعایت 30‌درصد سطح اشغال پیشنهاد داد، جریمه بیشتری برای متخلفان در نظر گرفته شود تا در صورت عدم رعایت قوانین افراد متخلف جریمه بیشتری پرداخت کنند که این موجب بازدارندگی می‌شود. در ادامه حافظی که این طرح توسط کمیسیون وی برای بررسی به شورا آورده شده بود با بیان اینکه از سال 84 تا 94، هزار پرونده باغ شناخته شد اما 95‌درصد این پرونده‌ها تخلف داشته و تنها 5‌ درصد ضوابط را رعایت کردند، ‌گفت چه کسی مسوول این تخلفات است. این درحالی است که در سال 90 مصوبه تحقیق و تفحص از پرونده‌های ملکی منطقه 1 تا 3 رای آورد اما چه شد؟ در سعادت آباد 4 قطعه زمین هزار متری مورد هجوم ساخت‌وساز قرار گرفت و همزمان که پرونده در کمیسیون ماده 5 درحال بررسی بود، ساخت و ساز آغاز شد و بعد آقای شهردار آن را افتتاح کرد.

وی خطاب به تندگویان گفت: برایم جالب است که می‌گویید در باغ اگر 4 طبقه بسازند با 100طبقه فرقی ندارد درحالی که به نظرتان گودبرداری 3 طبقه با 15طبقه فرقی ندارد و خودتان هم می‌دانید که حتما نوع گودبرداری‌ها فرق دارد و قبول هم داریم و قطعا رمپ‌ها و محوطه کارگاهی باغ را از بین می‌برد. در ادامه محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی با بیان اینکه در اجرای مصوبات اینچنینی باید اقدامی اساسی‌تر انجام شود، گفت: باید قوه قضاییه برخورد جدی‌تری با متخلفان انجام دهد و حتی شهرداران و مسوولان متخلف نیز توبیخ و اخراج شوند. در نهایت چمران پیشنهاد داد تا طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌ها برگردد که این امر واکنش حافظی را به دنبال داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر