10درصد معتادان کشور «زن» هستند

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۷۳

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در مراسم افتتاح مرکز «مهر مادر» در منطقه سیاه سنگ شهرستان پردیس با بیان اینکه زنان، 10درصد معتادان کل کشور را تشکیل می‌دهند، افزود: هم برای پیشگیری و هم در جهت درمان این بانوان نیازمند توسعه مراکز بهبودی و مراقبتی هستیم.

شهیندخت مولاوردی افزود: با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و با رویکرد اجتماع محور سازمان بهزیستی، امیدواریم شاهد توسعه این مراکز به ویژه مراکز مراقبت‌های بعد از خروج از مراکز درمان یا مراکز بین راهی باشیم. معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: مراکز میان راهی نقش مهمی بر عدم بازگشت این افرادی که درمان شده‌اند، دارند. او با تاکید بر همراهی همه نهادهای دخیل در درمان و پیشگیری از اعتیاد بانوان، گفت: بانوان نقش عمده‌یی در تحکیم بنیان خانواده دارند و از همین‌رو ‌باید برنامه‌ریزی جدی و ویژه‌یی در این زمینه داشته باشیم. به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه این مرکز ششمین مرکز بهبودی اقامتی ماده 15 زنان است که در استان تهران راه‌اندازی می‌شود، گفت: با توجه به اهمیت زنان در رشد، تکامل و پایداری خانواده باید به این قشر توجه ویژه شود.

انوشیروان محسنی بندپی ادامه داد: اولویت سازمان بهزیستی پیش‌گیری است. در مرحله بعد اولویت با درمان است و در بخش درمان نیز تایید بر درمانی فراتر از سم‌زدایی و متادون درمانی داریم و روی اجتماع‌پذیری و توانمندسازی این افراد کار کنیم و در مرحله سوم بحث اشتغال، حرفه‌آموزی، حمایت‌های مالی و مسکن آنها را در دستور کار داریم و در پی این امر هستیم که این عزیزان به جامعه بازگردانده شوند. محسنی‌بندپی گفت: ۱۰۰ مرکز مرتبط با اعتیاد بانوان و ۱۲۰۰ مرکز مرتبط با اعتیاد آقایان در کشور وجود دارد که هنوز جا داریم که مراکز بانوان را در سطح کشور گسترش دهیم.

او با بیان اینکه بیش از ۶۰ هزار نفر از بانوان معتاد در سال ۹۵ در سطح کشور به صورت چرخشی در این مراکز تحت درمان بوده و مرخص شده‌اند، گفت: برخی کمپ‌های غیرمجاز در سطح کشور فعالیت می‌کنند که پروتکل‌های مورد نیاز برای این امر را ندارند که باید نسبت به قانونمند کردن آنها اقدام شود. با حضور معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده و معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور، مرکز بهبودی اقامتی زنان در منطقه سیاه سنگ شهرستان پردیس افتتاح شد. در آیین افتتاح این مرکز اصغر باقری، مدیرکل بهزیستی استان تهران نیز با اشاره به فعالیت مراکز درمان سرپایی، مراکز اقامتی، مراکز TC بهزیستی استان تهران، گفت: در سال 1395 در مجموع 64هزار و 890 نفر در این مراکز تحت درمان اعتیاد قرار گرفتند. او با بیان اینکه 361 مرکز درمان اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان تهران هستند که از این تعداد 157 مرکز به صورت سرپایی، 5 مرکز بستری، 194 مرکز اقامتی، 2 مرکز بین‌راهی و 3 مرکز TC فعالیت می‌کنند، افزود: از 194 مرکز اقامتی درمان اعتیاد در استان تهران 6 مرکز مربوط به زنان است. باقری گفت: از دیگر برنامه‌های بهزیستی استان تهران اجرای برنامه کاهش آسیب است. افرادی که فعلا قصد درمان اعتیاد ندارند و بلکه می‌خواهند در ابتدا عوارض اعتیاد را برای آنها کاهش دهیم و به مرور وارد عرصه درمان شوند، در مراکز DIC و شلتر تحت پوشش برنامه‌های کاهش آسیب بهزیستی قرار می‌گیرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر