اصلاحیه خبر

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۶۳

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی در خصوص برداشت‌های اشتباه صورت گرفته از محتوای صحبت‌های وی در گزارشی که با عنوان «سودآوری جاده ابریشم جدید برای ایران» در تاریخ 10 خرداد 1396 در همین صفحه منتشر شد، توضیحاتی ارائه کرد.


وی با بیان اینکه در قسمت‌هایی از گزارش برداشت لازم از صحبت‌های وی انجام نشده است، اظهار کرد: ایران تنها سند اجلاس اخیر جاده ابریشم جدید را امضا کرده و نه موافقتنامه پیوستن به این ابتکار دولت چین را.

صفری مقدم ادامه داد: در برخی کریدورهای ترانزیتی که ایران در آنها عضویت داشته پارامترهای سیاسی و ژئوپلیتیک نسبت به انگیزه‌های اقتصادی از وزن و اهمیت بیشتری برخوردار بوده است، این در حالی است که متخصصان و مدیران بخش حمل و نقل ما در گذشته کمتر به این نکته توجه داشته‌اند که این موضوع سبب شده در تحقق برنامه‌های توسعه ترانزیت کشور با نوعی سرخوردگی مواجه شویم.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال انگیزه روسیه از الحاق به کریدور شمال-جنوب ایجاد یک مسیر جایگزین برای کانال سوئز در صورت بسته شدن این مسیر به روی تجارت خارجی دریایی این کشور بوده است. در حالی که مدیران ما تصور کرده بودند، روس‌ها واقعا عزم جدی برای حمل و نقل فعال بار در این مسیر را دارند.

صفری‌مقدم تصریح کرده است که ما باید توجه داشته باشیم که انگیزه‌های هند نیز از جنس ژئوپلیتیکی و با هدف حضور در خاک ایران و در جوار مرز پاکستان برای مهار این کشور به خصوص در اتحاد با رقیب دیگر پاکستان یعنی چین است و هر نوع برنامه‌ریزی برای استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاری و مشارکت با هندی‌ها باید با در نظر گرفتن این مهم باشد.

مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در خصوص حضور کشورهای دیگر به خصوص هندی‌ها برای سرمایه‌گذاری در کریدورهای ترانزیتی و بنادر کشور نیز ضمن تاکید بر این اعتقاد که نگاه هندی‌ها در سرمایه‌گذاری و مشارکت با ایران بیش از آنکه از انگیزه‌های اقتصادی نشات گیرد از موازنه قدرت منطقه‌یی و انگیزه‌های رقابت‌های سیاسی سرمنشا ‌می‌گیرد، عدم فعال شدن کریدور شمال-جنوب طی سالیان گذشته و بی‌میلی هند و روسیه برای انجام مبادلات‌شان از طریق این کریدور با وجود حضور در توافقنامه ایجاد این کریدور به‌عنوان عضو موسس را نشانه‌یی از غلبه انگیزه‌های سیاسی هند و روسیه در تعاملات با کشورمان به‌خصوص در حوزه حمل و نقل و کریدورهای ترانزیت و تجارت بین‌المللی دانست.

صفری‌مقدم در نقطه مقابل هند و روسیه از چین نام‌ برده وگفت: چین به نسبت از موضع عملگرایانه و با منطق اقتصادی توسعه کریدورهای ترانزیتی ابتکار یک کمربند یک راه و احیای جاده ابریشم را دنبال می‌کند و در حال انجام سرمایه‌گذاری‌های واقعی کلان و قابل توجه در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز جهت فعال‌سازی این کریدورهاست.

مدیرکل طرح جامع و مدل‌های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در این اصلاحیه تصریح کرده است که در واقع اقدامات چین در پاکستان برای توسعه بندر گوادر و کریدور اقتصادی چین و پاکستان با هدفگذاری 46 میلیارد دلار در قالب 51 پروژه نشان می‌دهد که چینی‌ها در خصوص بازآفرینی جاده ابریشم جدید بسیار جدی هستند و اگرچه طالب هژمونی سیاسی در رقابت با غرب هستند اما این برتری را در میدان رقابت اقتصادی و از مسیر توسعه زیرساخت‌های کشورها دارای منافع مشترک با خود دنبال می‌کنند.

وی افزود: از سوی دیگر به نظر می‌رسد انگیزه‌های سیاسی و اقتصادی هند و روسیه یکی از اصلی‌ترین دلایل این کشورها برای استفاده از ایران به عنوان یک برگ برنده در موازنه با رقبای منطقه‌یی و بین‌المللی است و قول و قرارهای گذشته آنها را نمی‌توان واجد انگیزه‌های واقعی اقتصادی که منجر به سرمایه‌گذاری و شکل گرفتن جریان‌های واقعی حمل و نقل و ترانزیت از قلمرو کشورمان شود، ارزیابی نمود.

این مقام مسوول تصریح کرده است: در بحث حجم ترانزیت نیز استفاده از مسیر ایران بسیار مهم است زیرا چینی‌ها برای حمل محصولات خود به کشورهای اروپای شرقی و جنوبی می‌توانند با استفاده از راه آهن مشهد-تهران-تبریز ازمسیری کوتاه و اقتصادی استفاده کنند و برای تامین ظرفیت مورد نیاز برای حمل بار ریلی در این مسیرها ما می‌توانیم با تعریف پروژه‌های جدید قطار پرسرعت تهران- مشهد و تهران-تبریز با مشارکت پیمانکاران و تامین‌کنندگان مالی چینی به یک همکاری مشترک برد-برد دست یابیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر