از منطقه

۱۳۹۶/۰۳/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۷۳۵۷

بازداشت فعال مدنی در عربستان

عربستان‌سعودی، لجین الهذلول فعال حقوق زنان را که ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور را نقض کرده بود، مجددا دستگیر کرده است. به گزارش عفو بین‌الملل، این فعال حقوق زنان در فرودگاه بین‌الملل شاه فهد دستگیر شده است. به گزارش یورونیوز، عفو بین‌الملل با اشاره به اینکه لجین الهذلول دسترسی به وکیل و اجازه تماس با خانواده‌اش را ندارد، خواستار آزادی بی‌قید و شرط این فعال حقوق زنان شده است. لجین الهذلول در نوامبر ۲۰۱۴ به مدت ۷۳ روز در بازداشت بود. او هنگامی که تلاش داشت از امارات به عربستان‌سعودی رانندگی کند، دستگیر شد.


منع مخالفان خارج‌نشین اردوغان از حق شهروندی ترکیه

دولت ترکیه 130 نفر از جمله فتح‌الله گولن، رهبر در تبعید مخالف دولت را تهدید کرده در صورتی که به کشور بازنگردند از حق شهروندی ترکیه منع خواهند شد. به گزارش شبکه تلویزیونی تی آر تی ترکیه، فهرست این 130 نفر که تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند در روزنامه رسمی منتشر شده است. گفته شده، افرادی که نام‌شان در این فهرست آمده 3 ماه فرصت دارند به ترکیه بازگردند و به مراجع مربوطه مراجعه کنند. در غیر این صورت از حق شهروندی ترکیه منع خواهند شد. پس از کودتای نافرجام سال گذشته تعداد زیادی از مخالفان دولت رجب طیب اردوغان به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن و عضویت در شبکه فتو بازداشت شده یا از محل کار خود اخراج شده‌اند.


قرارداد تسلیحاتی ریاض-واشنگتن جعلی است

اندیشکده امریکایی برکینگز با اشاره به تاریخچه قراردادهای تسلیحاتی امریکا و عربستان‌سعودی نوشته که خبر قرارداد 110 میلیارد دلاری عربستان با امریکا جعلی است و هیچ معامله‌یی وجود نداشته و اصلا قراردادی در کار نیست. در این گزارش آمده، هیچ معامله‌یی وجود ندارد و این یک خبر ساختگی است. تنها چیزی که وجود دارد مقادیر زیادی نامه‌نگاری درباره علاقه یا نیت ارتباط وجود دارد ولی اثری از قرارداد نیست. بروس ریدل در این مطلب نوشته: بسیاری معتقدند که صنایع دفاعی امریکا فکر می‌کند عربستان‌سعودی ممکن است روزی این کار را انجام دهد، اما تاکنون هیچ مورد قابل‌توجهی برای بررسی به مجلس سنا ارائه نشده است.


پاکستان پناهگاه طالبان است

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل گزارش داده که پاکستان همچنان پناهگاهی برای گروه‌های شبه‌نظامی طالبان و شبکه حقانی است و بیشتر از آنکه متحد باشد، تهدید محسوب می‌شود. این اندیشکده امریکایی تاکید کرده که امریکا باید به وضوح اعلام کند که در تعهداتش به افغانستان و عملکرد افغان‌ها یک بازنگری سالانه علنی انجام می‌دهد. به گزارش پایگاه زی نیوز، افغانستان هم‌اکنون هم در مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی و هم در سیاست‌های مدنی و حکومت‌داری و فقر عملکرد مناسبی ندارد و پاکستان همچنان یک پناهگاه برای گروه‌ شبه‌نظامی طالبان و شبکه حقانی است و بیشتر از آنکه یک متحد باشد، تهدید است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر