تازه‌خبر

۱۳۹۵/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۶۹۷

سفر 21 تورگردان ترکیه‌ای به ایران

ایرنا 21 تورگردان ترکیه‌یی جهت آشنایی با جاذبه‌های گردشگری ایران به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران و با هماهنگی و همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، موسسه گردشگری ژورک ایران و اتحادیه تورگردانان آنکارا به کشورمان سفر کردند. تور یک هفته‌یی ایرانگردی برای 21نفر از اعضای اتحادیه و تورگردانان آنکارا به اجرا درآمد و این گروه به ایران اعزام شدند. حسن صفرخانی رایزن، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: هفته پیش تعدادی از مسوولان آژانس‌های گردشگری و تورگردان‌های این اتحادیه با حضور در رایزنی فرهنگی خواستار توسعه مناسبات توریستی شدند و بر این اساس تور گردشگری ایران با هماهنگی موسسه گردشگری ژورک تهران تنظیم شد.

وی افزود: در برنامه تور گردشگری این افراد بازدید از اماکن گردشگری قم، کاشان، اصفهان، شیراز، تهران، پیش‌بینی شده و پس از دیدار جاذبه‌های شهر قم راهی کاشان شده و از اماکن دیدنی کاشان مانند باغ فین، خانه بروجردی‌ها و خانه طباطبایی‌ها بازدید می‌کنند. وی ادامه داد: این 21 تورگردان ترکیه‌یی سپس راهی اصفهان شده و از جاذبه‌های گردشگری، فرهنگی، معماری و تاریخی این شهر بازدید کرده و در ادامه راهی شیراز شده و از اماکن تاریخی تخت جمشید و بناهای ماندگار پرسپولیس و آرامگاه خواجه حافظ و سعدی بازدید می‌کنند. وی بازدید از موزه ایران باستان، موزه جواهرات، کاخ موزه‌های تهران و آثار فرهنگی و تاریخی شهر تهران و بناهای مدرن تهران ازجمله برج میلاد و مترو نیز پایان بخش برنامه این 21تورگردان ترکیه‌یی در ایران خواهد بود.


ایران در میان ۵۰ کشور مقصد گردشگری

مهر نمایشگاه گردشگری آلمان درحالی پنجاهمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد که ایران در این نمایشگاه یک سالن اختصاصی گرفته است. پنجاهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری آلمان ITB از روز چهارشنبه(هجدهم اسفند ماه) در برلین آغاز شده و تا بیست و دوم اسفند ماه ادامه خواهد داشت. امسال به مناسبت نیم قرن برپایی این نمایشگاه پروژه ۵۰ مقصد به اجرا گذاشته و در جریان آن ۵۰ کشور دنیا که بیشترشان مقاصد جدید گردشگری هستند از این فرصت تبلیغات بهره‌ می‌برند. نمایشگاه بین‌المللی آلمان درحالی میزبان ۱۸۷کشور دنیاست که تاریخ و طبیعت ایران در سالنی انحصاری با فضایی به وسعت یک هزار و ۱۸۰مترمربع با همراهی ۳۵موسسه گردشگری، دو شرکت هواپیمایی، شهرداری تبریز و راه‌آهن جمهوری اسلامی در قلب آلمان به نمایش گذاشته شده است. همچنین برای نخستین بار تعداد زیادی از دفاتر خدمات مسافرتی ایرانی در این نمایشگاه حضور دارند. سالن ایران که در این نمایشگاه اختصاص به تبلیغ جاذبه‌های گردشگری داده شده، طراحی آن برگرفته از دوران پیش از تاریخ، شاهکارهای معماری و تاریخی دوره اسلامی و طبیعت کشورمان است. سالن ایران در همین روزهای نخست با استقبال زیاد تورگردانان سایر کشورها مواجه شده است. طالب الرفاعی، دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی که برای حضور در نشست وزرای گردشگری کشورهای جاده ابریشم در آلمان به سر می‌برد هم به همراه معاون گردشگری ایران از سالن ایران بازدید کرد. وزیر گردشگری هندوستان نیز از بازدیدکنندگان این سالن بوده است.


«تبریز 2018» در برلین

ایسنا معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور با حضور در غرفه تبریز در نمایشگاه گردشگری برلین از طرح‌ها و بسته‌های گردشگری شهرداری تبریز بازدید کرد. مرتضی رحمانی‌‌موحد در این بازدید با اشاره اینکه تبریز در دو سال گذشته، گام‌های موثری در تحولات گردشگری برداشته است، گفت: میزبانی وزرای گردشگری کشورهای آسیایی و صدور «بیانیه تبریز» زمینه‌های مهمی برای توسعه روابط‌ بین‌المللی به خصوص در بخش گردشگری برای آذربایجان‌شرقی و تبریز فراهم کرده و طبق آن، برنامه‌های موثری اجرا شده است. او با تقدیر از فعالیت‌های گردشگری شهرداری تبریز بیان کرد: مدیریت شهری تبریز، به خوبی توانسته در یک روند هماهنگ، زیرساخت‌های گردشگری و برنامه‌های تبلیغی این شهر را تقویت کند. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور متذکر شد: فضای مهم که محقق شده باید با استفاده از تمام ظرفیت‌ها صرف یک تحول اساسی در گردشگری تبریز شود؛ چراکه تبریز ۲۰۱۸، ممکن است تا سال‌های سال دیگر اتفاق نیفتد. رحمانی‌موحد خاطرنشان کرد: سازمان میراث فرهنگی، تبریز ۲۰۱۸ را یک فرصت مغتنم می‌داند و رویکردهای گردشگری تبریز را همراهی خواهد کرد.


تحول ناگهانی گردشگری ایران اشتباه است

ایرنا رایزن سازمان گردشگری جهانی بر این باور است که تصور تحول ناگهانی گردشگری ایران یک اشتباه است و می‌تواند به جای قوت به نقطه ضعف بدل شود. جعفر جعفری تشریح کرد: انتظار جهش یک‌باره گردشگری ایران، انتظار درستی نیست؛ حتی اگر این جهش ناگهانی اتفاق بیفتد، به نفع ایران نخواهد بود. کارشناس برجسته گردشگری جهان افزود: شرایط، بهتر شده و آرام آرام نیروهای جوانی که از پایه آموزش‌های صحیح را آغاز کرده‌اند، در بخش‌های مختلف این صنعت، جایگزین قدیمی‌ها شده‌اند. برنده جایزه اولیس (Ulysses Award) از سازمان گردشگری جهانی (WTO) ادامه داد: نیروی انسانی ما بطور کلی در پذیرایی و خدمات ضعیف است در حالی که گردشگران خارجی خواهان خدمات مناسب هستند. جعفری گفت: زیربنا و روبنای گردشگری مناسبی در زمان فعلی نداریم و بناهای زیبا بدون ارائه خدمات مناسب نمی‌توانند در این زمینه نقطه قوت محسوب شوند چراکه گردشگران خدمات باکیفیت می‌خواهند. رایزن بانک توسعه قاره امریکا اظهار کرد: باید در زمینه برندشدن گردشگری ایران اقدامات بیشتری صورت گیرد؛ تاکنون گروهی را برای این امر تشکیل داده و نتیجه جلسات را به سازمان میراث فرهنگی ایران ارائه کرده‌ایم. از آن زمان تاکنون مکاتبه یا مکالمه‌یی در این خصوص با من انجام نشده است و از نتایج آن اقدامات هنوز بعد از چندماه مطلع نیستم ولی امیدوارم برند شدن - این لازمه مهم گردشگری ایران - در حد ایده رها نشده و با جدیت دنبال شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر