تاثير افزايش قيمت پهناي باند ‌بر سرويس فيبر نوري اپراتورها

اينترنت زيرساخت ۳۴ درصد گران شد

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۵۰:۴۴
کد خبر: ۳۱۲۱۶۶
اينترنت زيرساخت ۳۴ درصد گران شد

اينترنتي كه شركت ارتباطات زيرساخت در اختيار اپراتورهاي ثابت و همراه قرار مي‌دهد ۳۴ درصد نسبت به قبل گران شد. برخي اپراتورها مي‌گويند تاثير قيمت پهناي باند بر قيمت تمام‌شده اينترنت در اپراتورهاي همراه حدود پنج درصد، براي سرويس‌هاي DSL حدود ۲۵ درصد و براي FTTH بيش از ۵۰ درصد است و به همين دليل دور جديد افزايش قيمت پهناي باند مي‌تواند تاثير مستقيمي بر سرويس فيبر نوري اپراتورها بگذارد.

اينترنتي كه شركت ارتباطات زيرساخت در اختيار اپراتورهاي ثابت و همراه قرار مي‌دهد ۳۴ درصد نسبت به قبل گران شد. برخي اپراتورها مي‌گويند تاثير قيمت پهناي باند بر قيمت تمام‌شده اينترنت در اپراتورهاي همراه حدود پنج درصد، براي سرويس‌هاي DSL حدود ۲۵ درصد و براي FTTH بيش از ۵۰ درصد است و به همين دليل دور جديد افزايش قيمت پهناي باند مي‌تواند تاثير مستقيمي بر سرويس فيبر نوري اپراتورها بگذارد.

مصوبه شماره يك جلسه شماره ۳۵۱ كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي جدول تعرفه پهناي باند اينترنت براي سرعت Mbps ۱۰۰ و بالاتر را تغيير داد كه بر اساس آن تعرفه ماهانه پهناي باند به ازاي هر مگابيت بر ثانيه نسبت به مصوبه سال ۹۹ اين كميسيون ۳۴ درصد گران شده است. تعرفه اتصال اوليه و واگذاري پورت نيز افزايش يافته است؛ اما اين دو مورد تنها يك بار از اپراتورها دريافت شده و شامل سرويس‌هاي جاري نيز نمي‌شود. مصوبه اخير كميسيون تنظيم مقررات در تاريخ ۱۷ دي‌ماه سال گذشته به تصويب رسيده؛ اما اپراتورها مي‌گويند تاكنون به آنها ابلاغ نشده بوده و اين در حالي است كه شركت زيرساخت مدعي است اپراتورها بايد از تاريخ تصويب اين مصوبه، پهناي باند را به قيمت‌هاي جديد خريداري كنند. همين موضوع منجر به اختلاف ميان اپراتورها و شركت زيرساخت شده است.دي‌ماه سال گذشته اپراتورهاي همراه و ثابت اجازه يافتند بسته‌هاي اينترنتي خود را با ۳۴ درصد افزايش قيمت به فروش برسانند تا بخشي از هزينه‌هاي دلاري‌شان جبران شود؛ اما اكنون با افزايش قيمت پهناي باند زيرساخت، بخشي از اين درآمد صرف خريد پهناي باند خواهد شد. صورت‌هاي مالي شركت ارتباطات زيرساخت نشان مي‌دهد اين شركت گرچه همچنان سودده است؛ اما سود آن در پايان سال ۱۴۰۱ و نيمه اول سال ۱۴۰۲ كاهش يافته است. برخي اپراتورها مي‌گويند تاثير قيمت پهناي باند بر قيمت تمام‌شده اينترنت در اپراتورهاي همراه حدود پنج درصد، براي سرويس‌هاي DSL حدود ۲۵ درصد و براي FTTH بيش از ۵۰ درصد است و به همين دليل دور جديد افزايش قيمت پهناي باند مي‌تواند تاثير مستقيمي بر سرويس فيبر نوري اپراتورها بگذارد.

 

تامين تجهيزات به گلوگاه پروژه فيبر نوري تبديل شده است

در اين ميان مديران اپراتورهاي ثابت مي‌گويند تامين تجهيزات به گلوگاه پروژه فيبر نوري تبديل شده و تحقق هدف وزارت ارتباطات در ايجاد ۳ ميليون اتصال در سال جاري را تهديد مي‌كند. به زعم آنها در كنار مشكلاتي كه همچنان با شهرداري‌هاي شهرهاي بزرگ وجود دارد، تامين سخت‌افزارهاي لازم از جمله OLT (Optical Line Terminal) و مودم چالشي است كه تحقق اهداف پروژه را با ترديد مواجه مي‌كند.

صادق عباسي شاهكوه، مشاور وزير ارتباطات و مجري طرح توسعه فيبرنوري منازل و كسب‌وكارها، عنوان كرد پروژه توسعه شبكه FTTH‌ در اروپا طي ۱۰ سال اجرايي شده و هم‌اكنون به ۶۰ درصد پوشش و ۵۳ درصد اتصال رسيده است. عباسي گفت كه انتظار مي‌رود تا پايان سال جاري يا حداكثر پايان دولت سيزدهم، ايجاد ۲۰ ميليون پوشش فيبر نوري محقق شود؛ اما اكنون مساله اتصال به شبكه مطرح است. او با اشاره به اينكه در سال گذشته حدود ۵ درصد اتصال ايجاد شده است، برنامه سال جاري براي اتصال ۲۰ درصدي را محقق شدني خواند.

 

شهرداري‌ها همكاري نمي‌كنند

حسن شانه‌ساززاده، از فعالان حوزه فناوري عنوان كرد كه شهرداري‌هاي شهرهاي بزرگ و به خصوص تهران با اين پروژه همكاري نمي‌كنند و عمده پوششي كه تا كنون ايجاد شده مربوط به شهرهايي است كه نظر اقتصادي كم‌برخوردار شمرده مي‌شوند و به همين دليل اتصال به شبكه با چالش مواجه شده است. او گفت: همين‌كه كار ايجاد پوشش را در شهري انجام مي‌دهيم بدون تبليغات و بازاريابي حدود ۱۱ درصد مشترك جذب مي‌كنيم كه اين عدد در شهر مشهد حدود ۱۸ درصد است و اين نشان مي‌دهد اگر قرار است اتصال ۳ ميليوني رخ بدهد بايد به سراغ شهرهاي بزرگ‌تر و كلان‌شهرها برويم. اين در حالي است كه در تهران اصلا شهرداري همكاري نمي‌كند و در شيراز هم ۶ ماه است كه كار خوابيده. شانه‌ساززاده مشكل ديگر را تامين مودم عنوان كرد و گفت: مودم‌هاي AC نمي‌توانند كيفيت لازم را ارايه دهند و بايد مودم
Wi-Fi 6 باشد تا مشترك لذت فيبر را احساس كند؛ اما توليدكنندگان داخلي نمي‌توانند چنين مودم‌هايي را توليد كنند و در مقابل اجازه واردات هم داده نمي‌شود.  همچنين داود زارعيان معاون تجاري و امور مشتريان شركت مخابرات ايران از كمبود مودم و بي‌كيفيت بودن مودم‌هاي موجود در بازار انتقاد كرد و گفت: اگر مساله مودم حل نشود، انتظار ۳ ميليون اتصال به سادگي محقق نمي‌شود. او همچنين كمبود ديگر تجهيزات شبكه و پيمانكار نصب به خصوص در شهرهاي كوچك‌تر را گوشزد كرد و گفت: در سال گذشته ۹۸ هزار مشتري براي دريافت سرويس فيبر نوري در تهران ثبت نام كردند اما ما نتوانستيم به آنها سرويس بدهيم. معاون شركت مخابرات عنوان كرد اين شركت تا پايان سال گذشته ۳۰۹ هزار مشترك FTTH در كل كشور داشته كه ۱۱۰ هزار مشترك در سال ۱۴۰۲ جذب شده‌اند. به گفته او شركت مخابرات در برنامه خود براي سال جاري اتصال ۵۰۰ هزار مشترك جديد را داشته كه در نظر دارد با اصلاح آن، هدف يك ميليون مشترك را تعريف كند. محمدعلي يوسفي‌زاده، نيز اظهار كرد: اين شركت بيش از ۷۵۰ هزار خانوار را تحت پوشش فيبر نوري قرار داده؛ اما تعداد اتصال‌هاي ايجاد شده هنوز به ۱۰ هزار نرسيده و از اين نظر، اپراتورها كار سختي پيش رو دارند. او پيشنهاد خود براي افزايش سرعت در ايجاد اتصال را اين‌طور توضيح داد: پوشش كامل FTTH‌ براي كلان‌شهرها است؛ اما در حاشيه شهرهاي بزرگ و شهرهاي كوچك از ادغام فيبر نوري و 5G استفاده مي‌كنند. به اين ترتيب سرعت اتصال تا ۷۵ درصد افزايش و هزينه‌هاي اپراتور تا ۴۳ درصد كاهش پيدا مي‌كند. يوسفي‌زاده گفت اين طرح را به رگولاتوري پيشنهاد داده؛ اما تاكنون با آن موافقت نشده است. او در عين حال عنوان كرد چنين روندي مي‌تواند سرنوشت 3G و VDSL‌ را براي 5G هم رقم بزند و اين فناوري بدون استفاده كامل از رده خارج شود. اوبه روند اجرايي اتصال خانه‌ها به فيبر اشاره كرد و گفت: دي ماه پارسال ۴۰ تيم در كرمانشاه مستقر كرديم و تصور مي‌كرديم مي‌توانند ۱۰ هزار اتصال ايجاد كنند؛ اما به سختي به ۳ هزار خانه رسيد. او ايجاد ۲۰ درصد اتصال را نه هدفي يك ساله كه پروژه‌اي ۳ ساله خواند. يوسفي‌زاده همچنين عنوان كرد به دليل كمبود تجهيزات، تمامي ۷۵۰ هزار مشتركي كه تحت پوشش فيبر آسياتك قرار گرفته‌اند، هم‌اكنون آماده سرويس‌دهي نيستند و گاهي اين شركت مجبور مي‌شود برخي تجهيزات شبكه را از شهري كه تقاضا فعلا وجود ندارد به شهر ديگري منتقل كند. او گفت توليدكنندگان داخلي قول داده‌اند هر هفته ۵۰۰ مودم تامين كنند اما به ۲۰۰ عدد هم نرسيده‌اند.

 

براي مودم بايد فكري كرد

در پاسخ به اين انتقادها، حسين رياضي، رييس سنديكاي صنعت مخابرات ايران عنوان كرد توليدكنندگان داخلي مي‌گويند اپراتورها حاضر نيستند براي قرارداد خود پيش‌پرداخت داشته باشند و برخي از آنها بدهي‌هاي قبلي نيز دارند. او با انتقاد از نبود نگاه بلندمدت در اجراي اين پروژه عنوان كرد اگر قرار است امسال ۳ ميليون اتصال ايجاد شود، بايد سال گذشته چنين جلسه‌اي برگزار مي‌شد. رياضي گفت: حتي اگر همين امروز بخواهيم ۳ ميليون مودم وارد كنيم، تا كارهاي مربوط به ثبت سفارش و تامين ارز و… انجام شود، عملا به پايان شهريور مي‌رسيم و اين يعني در نيمه دوم سال بايد هر ماه ۵۰۰ هزار اتصال ايجاد شود كه منتقي نيست. او مشكل عمده صنعت را نه تامين مودم كه جريان نقدينگي عنوان كرد كه باعث شده است اپراتورها نتوانند هزينه‌هاي توليد را پرداخت كنند.

ارسال نظر