«تعادل» گزارش می‌دهد

بورس روی مدار قرمزپوشی

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۰:۵۷:۵۰
کد خبر: ۳۱۲۱۵۱
بورس روی مدار قرمزپوشی

تالار شیشه‌ای بورس تهران برای هشتمين روز کاری سرخ پوش شد و شاهد خروج نقدینگی سنگین از معاملات بازار بودیم.

تالار شیشه‌ای بورس تهران برای هشتمين روز کاری سرخ پوش شد و شاهد خروج نقدینگی سنگین از معاملات بازار بودیم. از سوی دیگر قیمت دلار نیمایی چند روزی می‌شود که مجددا شاهد افزایش نرخ به صورت بسیار آهسته در این نرخ هستیم؛ همچنین نرخ دلار بازار آزاد نوسان چندانی ندارد و در محدوده 60 الی 61 هزار تومان حرکت می‌کند. به عقیده کارشناسان این دو نرخ درحال نزدیک شدن به یکدیگر هستند تا فاصله حدود 20 هزار تومانی خود را کاهش دهند. کاهش فاصله قیمت میان دلار نیمایی و بازار آزاد به اقتصاد کشور می‌تواند کمک کند و بازارها نیز به واسطه کاهش این فاصله به آرامش نسبی برسند. بورس تهران این هفته تنها چهار روز کاری داشت که نتوانست بدرخشد و بازدهی منفی برای سهامداران برجای خواهد داشت. هفته گذشته شاخص روی عدد دو میلیون و 264 هزار واحدی قرار داشت که در پایان معاملات این هفته به رقم دو میلیون و 219 هزار واحدی رسید و شاهد کاهش شاخص بودیم. بورس از سال 99 تا به امروز سالگرد، ماه‌گرد و هفته‌گرد ریزش‌های تاریخی و دستکاری‌های خود را جشن می‌گیرد و زمانی برای ترمیم و رشد دوباره ندارد، همین موضوع باعث شده بازار سهام توانی برای رشد نداشته باشد و هر روز در باتلاق فرو رود و به نوعی ریزش بیشتری را تجربه کند. اکنون بورس به آرامش نیاز دارد و باید ارزش معاملات تا حدود زیادی افزایش یابد تا شرایط کمی بهتر شود. طی روزهای اخیر ارزش معاملات خرد بازار سرمایه بین اعداد 2 الی 3 هزار میلیارد تومان بود که نسبت به وسعت تالار شیشه‌ای عدد بسیار کمی است. زمانی که ارزش معاملات بازار حداقل 10 روز به بیش از 5 هزار میلیارد تومان برسد؛ آن زمان می‌توان نسبت به شرایط، رشد و توسعه بازار تا حدود زیادی امیدوار بود.

 

بن‌بست افزایش قیمت نفت

بهای معاملات نفت برنت با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۶ درصد کاهش، به ۸۲ دلار و ۸۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت امریکا با ۲۵ سنت معادل ۰.۳۲ درصد کاهش، به ۷۸ دلار و۱۳ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز گذشته که گزارش اداره اطلاعات انرژی امریکا، تسهیل محدودیت عرضه و تقاضای جهانی ضعیف‌تر برای نفت را پیش‌بینی کرد، اندکی کاهش داشتند. منابع آگاه با اشاره به آمار موسسه امریکن پترولیوم، اعلام کردند ذخایر نفت امریکا در هفته منتهی به سوم مه، به میزان ۵۰۹ هزار بشکه رشد کرده است. ذخایر بنزین و سوخت‌های تقطیری هم افزایش یافته است. تحلیلگران شرکت مالی آی ان جی در یادداشتی برای مشتریان نوشتند: آمار شب گذشته موسسه امریکن پترولیوم، به دلیل رشد ذخایر نفت و سوخت، اندکی منفی بود. نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف‌تر از حد معمول برای بنزین در امریکا و رشد ذخایر، بهای معاملات بنزین را تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد.

آمار دولت امریکا از ذخایر نفت و سوخت، بعدازظهر روز جاری منتشر می‌شود. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده‌اند که ذخایر نفت امریکا در هفته گذشته، حدود ۱.۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است. در آستانه نشست وزیران اوپک پلاس در اول ماه میلادی آینده، انتظارات محتاطانه‌ای درباره کاهش عرضه این گروه وجود دارد که بازارها را تحت تاثیر قرار داده است. تحلیلگران آی ان جی گفتند: با افزایش زمزمه‌ها پیرامون سیاست تولید اوپک پلاس، قیمت نفت تحت فشار کاهشی بیشتری قرار گرفته است. این انتظارات وجود دارد که اعضای اوپک در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ هم محدودیت عرضه خود را ادامه خواهند داد. طبق گزارش خبرگزاری اینترفکس، الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه و دیپلمات نفتی این کشور اظهار کرد: گروه اوپک پلاس همچنان سرگرم بررسی افزایش تولید نفت است اما اگر لازم باشد، درخصوص عرضه، اقدام خواهد کرد. احتمال افزایش عرضه همچنان تحت بازبینی قرار دارد و همواره به وضعیت فعلی و توازن میان عرضه و تقاضا بستگی دارد. همه چیز تحلیل می‌شود. نیازی نیست چیزی را پیش‌بینی کنید. فقط باید ببینید بازارها چه احساسی دارند. نواک تصریح کرد اعضای اوپک پلاس مدام در حال بررسی اوضاع هستند و این برنامه ما برای سه ماهه دوم است که با همکاران‌مان توافق کردیم کاهش تولید در صورت لزوم، قابل تنظیم باشد و عرضه افزایش پیدا کند. به گفته منابع آگاه، تا پایان هفته گذشته، هنوز مذاکرات رسمی اوپک پلاس درباره سیاست تولید، آغاز نشده بود. اگر رشد تقاضا شتاب نگیرد، این گروه ممکن است محدودیت عرضه نفت را حفظ کند.

در این بین، امیدها به آتش‌بس در غزه هم عامل دیگری در کاهش قیمت نفت بوده است. بعضی از تحلیلگران می‌گویند که نرخ ریسک اضافی در قیمت نفت، با کاهش نگرانی‌های ژئوپلیتیکی، ضعیف شده است. بر اساس گزارش رویترز، با این حال، بعضی از تحلیلگران انتظار دارند که تقاضا در کوتاه مدت، از قیمت نفت پشتیبانی کرده و کاهش بیشتر آن را محدود کند.

 

بازار از دریچه معاملات

طی آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، شاخص کل بورس تهران 12 هزار و 328 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 219 هزار و 94 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 3 هزار و 393 واحدی در رقم 737 هزار و 949 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 137 واحدی به رقم 24 هزار و 819 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 765 واحد به سطح 134 هزار و 884 واحد رسید. روز چهارشنبه برای هشتمین روز متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 50 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد فکمند بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از فکمند، نمادهای کیسون، ثامان، خساپا و سفار بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای توسن، خاهن، ثفارس، حفارس و غفارس تعلق داشت.

روز گذشته نمادهای فملی، فولاد، شپنا، شبندر، خودرو و شتران نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای ملت، حکشتی و کاما از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، هرمز و تجلی بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای آریان، وهور و غفارس نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند.در بین نمادهای پرتراکنش بورس این روز نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و ثفارس و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز آردینه، فن افزار و توسن بیشترین تراکنش را داشتند.

روز چهارشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 11 هزار و 489 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 5 هزار و 97 میلیارد تومان بود که 44درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 2درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 509 میلیارد تومان رسید.

در معاملات روز اخیر نماد ثفارس بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 137 میلیارد تومان بود. پس از ثفارس، توسن بیشترین ارزش معاملات را داشت و ثامان رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خاهن و دکوثر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات چهارشنبه، 49 نماد صف خرید داشتند و 39 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 16 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 96 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 55درصدی به 131 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر