رييس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي:

سند امنيت انرژي تصويب شد

۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۰:۵۱:۰۵
کد خبر: ۳۱۲۱۴۵

محمدصادق جوكار گفت: در سند امنيت انرژي ايران، براي نخستين بار الگوي جهاني و منطقه‌اي انرژي را پيش‌بيني كرديم كه در زمينه صادرات نقش دارد و مي‌تواند در الگوهاي خنثي‌سازي تحريم كه مبتني بر توان بخش خصوصي است موثر باشد.

محمدصادق جوكار گفت: در سند امنيت انرژي ايران، براي نخستين بار الگوي جهاني و منطقه‌اي انرژي را پيش‌بيني كرديم كه در زمينه صادرات نقش دارد و مي‌تواند در الگوهاي خنثي‌سازي تحريم كه مبتني بر توان بخش خصوصي است موثر باشد.
محمدصادق جوكار در حاشيه بيست‌وهشتمين نمايشگاه بين‌المللي نفت، گاز، پالايش و پتروشيمي در نشست خبري در پاسخ به سوال ايسنا در خصوص تفاهم‌نامه و همكاري ايران با روسيه در حوزه نفت و گاز، اظهار كرد: قرار است روي دو موضوع همكاري صورت بگيرد، روس‌ها به دنبال به دست آوردن فناوري و تجارب ايران در حوزه حمل و نقل هستند و ايران نيز به دنبال ديجيتال كردن شبكه خطوط گاز است كه روي اين دو موضوع در حال كار هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه روسيه به دنبال بهره‌گيري از تجارب ايران در صنعت گاز است، گفت: علاوه بر اين در بخش‌هاي پتروشيمي نيز مذاكراتي براي تبادل تجربه صورت گرفته است. رييس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي با بيان اينكه موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي به همه بخش‌هاي مرتبط با صنعت نفت و گاز خدمات مشاوره‌اي مي‌دهد، اظهار كرد: اين اقدام‌ها در ۴ حوزه راهبردي انجام مي‌شود. سند امنيت انرژي ايران نهايي و تدوين و شاخص‌هاي آن مشخص شده است. جوكار با بيان اينكه براي نخستين بار است در كشور سندي داريم كه با چالش‌هاي روز كشور هماهنگ است، گفت: در اين سند همه شاخص‌هاي امنيت انرژي كه خاص ايران است مورد توجه قرار دارد.
وي با بيان اينكه بسياري از معضلات موجود در كشور مانند حكمراني انرژي، تقدم مديريت تقاضا بر عرضه در تدوين اين سند مورد توجه بوده است، اظهار كرد: اين سند در شوراي امنيت ملي مصوب و به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد و اجراي آن الزام‌آور است. وي با تاميد بر اينكه علاوه بر تدوين اين سند، دورنماي استاني انرژي كشور مشخص شده است، گفت: اتلاف انرژي در هركدام از استان‌هاي كشور از اين طريق قابل شناسايي است. رييس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي افزود: براي نخستين بار الگوي جهاني و منطقه‌اي انرژي را پيش‌بيني كرديم كه در زمينه صادرات نقش دارد و مي‌تواند در الگوهاي خنثي‌سازي تحريم كه مبتني بر توان بخش خصوصي است موثر باشد.  جوكار با بيان اينكه ايران كشور نفتي است و درآمدهاي نفتي موتور محرك بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران به شمار مي‌رود، گفت: سومين اقدام، تحليل قيمت‌هاي هفتگي است و پارسال ۹۳ درصد از پيش‌بيني‌ها در بازه پيش‌بيني‌شده بوده است.  وي با بيان اينكه چهارمين رويكرد پايش رباتيك در حوزه بازار با تكيه بر رويدادها و روندها آينده، گفت: اطلس انرژي كشورهاي جهان نيز در حال تدوين است كه مي‌تواند براي فعاليت اين موزه كارآمد باشد. رييس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي با اشاره به تدوين سبد بهينه عرضه و تقاضاي كشور به درخواست سازمان برنامه و بودجه، گفت: براي نمونه، در سبد عرصه انرژي ايران جايگاهي براي زغال وجود ندارد و اين در حالي است كه سهم زغال در سبد سوخت جهان در حال گسترش است.  جوكار با اشاره به امكان صادرات گاز ايران به اروپا، گفت: امريكا بخشي از بازار صادرات انرژي به اروپا را حذف مي‌كند و اين چشم‌اندازي نيست كه از نظر اقتصادي و امنيتي براي ايران جذابيت داشته باشد.
وي با بيان اينكه قيمت گاز در اروپا كاهشي است، گفت: از سوي ديگر، از نظر امنيتي براي ايران ايجاد مزيت نمي‌كند، زيرا حجم صادرات گاز ايران به اروپا نمي‌تواند به اندازه‌اي باشد كه وابستگي ايجاد كند.
رييس موسسه مطالعات بين‌المللي انرژي با بيان اينكه بازارهاي در دسترس مناسب‌تر با هزينه‌هاي كمتر و پايداري بيشتر براي ايران، در همسايگي خود وجود دارد، اظهار كرد پيشنهاد ايران به روسيه ايجاد كريدور شمالي_جنوبي از اوراسيا تا خليج‌فارس شبكه‌اي از فروشندگان و خريداران گاز را تشكيل مي‌دهد.
جوكار با تاكيد بر اينكه اگر براي مصرف بي‌رويه سوخت خودروها چاره‌اي انديشيده نشود، ايران در آينده ظرفيت صادرات نفت خود را نيز از دست خواهد داد، گفت: اين مساله اكنون براي صادرات گاز، با توجه به مصرف بالاي اين سوخت در داخل كشور وجود دارد.

ارسال نظر