«تعادل» گزارش می‌دهد

توسعه بالادستی‌ صنعت نفت و گاز با سرمایه‌ بخش خصوصی

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۰:۳۵:۰۱
کد خبر: ۳۱۲۰۴۸
توسعه بالادستی‌  صنعت  نفت و گاز با سرمایه‌  بخش خصوصی

صنعت نفت و گاز ایران رشد و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی داشته است. با رسیدن سرمایه‌گذاری سالانه به 6.3 میلیارد دلار ما در صنعت نفت و گاز یک رکورد مهم در جذب سرمایه‌گذار داشتیم.

گلناز پرتوی مهر |

صنعت نفت و گاز ایران رشد و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی داشته است. با رسیدن سرمایه‌گذاری سالانه به 6.3 میلیارد دلار ما در صنعت نفت و گاز یک رکورد مهم در جذب سرمایه‌گذار داشتیم. در کل دو و نیم سال گذشته این مبلغ به بیش از 15 میلیارد دلار رسیده است که نشان از تمرکز دولت در توسعه بالادست نفت و گاز و جذب شریک بخش خصوصی در این زمینه است و به همین ترتیب بخش عمده و کلیدی این سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است که شاهد افزایش قابل‌توجهی در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش بوده ایم. 
به گزارش خبرنگار «تعادل»، اهمیت حضور بخش خصوصی و مردمی اقتصاد به این دلیل است که به دنبال سیاست توسعه ای خود به سمت تغییر در جهت مشارکت بیشتر بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز رفته است و سهم قابل‌توجهی از این سرمایه‌گذاری جدید در صنعت نفت و گاز از سوی بخش خصوصی انجام شده است.
یکی از عوامل کلیدی تداوم رشد اقتصادی در صنعت نفت و گاز، استفاده از منابع بخش خصوصی است. این رویکرد استراتژیک امکان جذب سرمایه در این صنعت را افزایش داده و مشارکت‌های نوآورانه ای را تسهیل کرده است که صنعت نفت و گاز را به سمت توسعه بیشتر سوق داده است. نمونه بارز آن سرمایه‌گذاری کنسرسیومی متشکل از پنج بانک در میدان مشترک نفتی آزادگان است. این همکاری به‌طور موثر منابع بانکی را به سمت تولید در بالادست صنعت نفت و گاز هدایت کرده است و مشارکت‌های عمومی خصوصی دولت با بانک های خصوصی را تقویت کرده است. علاوه بر این، بخش خصوصی و شرکت‌های پتروشیمی نقش مهمی در توسعه میادین گازی به‌ویژه در بخش بالادستی صنعت نفت داشته‌اند.  پتروشیمی‌های فعال در بخش خصوصی اقتصاد ایران با سرمایه‌گذاری در استخراج گاز و توسعه ظرفیت گازی فرصت‌های سودمندی را برای کشور و خود ایجاد خواهند کرد که نه تنها به منابع انرژی کشور و همچنین حل ناترازی صنایع بزرگ کمک می‌کند، بلکه باعث رشد اقتصادی و نوآوری می‌شود.  توسعه 16 میدان گازی با سرمایه‌گذاری مستقیم بخش خصوصی قرار است ظرفیت تولید گاز کشور را به میزان 130 میلیون مترمکعب افزایش دهد که هم در بحث توسعه تجارت گازی ایران و هم در بحث حل ناترازی گازی زمستانی کشور بسیار موثر است. حضور فعال بانک‌ها در بازار سرمایه و شرکت‌های پتروشیمی در بورس، امکان مشارکت غیرمستقیم سرمایه‌های خرد مردمی در صنعت نفت و گاز را فراهم کرده است. این مشارکت گسترده تر مردم در رشد صنعت، حس مالکیت و مسوولیت را تقویت کرده است، در حالی که حمایت مالی بیشتری برای توسعه صنعت فراهم می‌کند. در حال حاضر بسیاری از شهروندان ایرانی در واحدهای پتروشیمی سهام دارند و این امر باعث تقویت بیشتر ارتباط بین صنعت و عموم مردم شده است. به‌طور کلی، افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران نشان‌دهنده روند مثبتی به سمت مشارکت بیشتر بخش خصوصی مبتنی بر تسهیل عقد قرارداد و مدل جذاب در جلب مشارکت‌های نوآورانه و افزایش جذب سرمایه بخش خصوصی به سمت صنعت نفت و گاز ایران است.  با استفاده از منابع بخش خصوصی، تقویت همکاری‌های دولت با خصوصی و تشویق به مشارکت عمومی گسترده‌تر در صنعت نفت و گاز، این صنعت برای تداوم رشد اقتصادی خود و شکوفایی مستمر آماده می‌شود. آخرین و مهم ترین ابتکار در زمینه سیاست‌های توسعه‌ای خود، توسعه میادین گازی، افزایش ظرفیت تولید گاز و ایجاد قراردادهای برد-برد با شرکت‌های پتروشیمی بخش خصوصی بوده است که پتانسیل صنعت نفت و گاز را به عنوان محرک اصلی توسعه اقتصادی در ایران شکوفا خواهد کرد و رشد اقتصادی بالای بخش نفت و گاز را در سال‌های آتی نیز تداوم خواهد بخشید.

ارسال نظر