بهادري‌جهرمي مطرح كرد

مخالفت دولت با واگذاري تعيين دستمزد كارگران به مجلس

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۰:۳۱:۵۱
کد خبر: ۳۱۲۰۴۶

علي بهادري جهرمي در ابتداي نشست خبري هفتگي با نمايندگان رسانه‌ها، با اعلام خبر سفر آخر هفته رييس‌جمهور به استان قم، اظهار كرد: اين دومين سفر رييس‌جمهوري در سال ۱۴۰۳ به استان قم خواهد بود واين پانزدهمين سفر در دور دوم سفرهاي استاني رييس‌جمهوري است.

علي بهادري جهرمي در ابتداي نشست خبري هفتگي با نمايندگان رسانه‌ها، با اعلام خبر سفر آخر هفته رييس‌جمهور به استان قم، اظهار كرد: اين دومين سفر رييس‌جمهوري در سال ۱۴۰۳ به استان قم خواهد بود واين پانزدهمين سفر در دور دوم سفرهاي استاني رييس‌جمهوري است.
وي همچنين با اشاره به اينكه از ۱۹ تا ۲۹ ارديبهشت نمايشگاه بين‌المللي كتاب برگزار مي‌شود، گفت: بيش ۲۶۰۰ ناشر داخلي و ۱۰۰ ناشر خارجي در اين نمايشگاه حضور دارند و بيش از ۳۶۰ كتابفروشي هم به شكل مجازي اين نمايشگاه را برگزار مي‌كنند.
بهادري جهرمي ادامه داد: مهمان ويژه اين دوره كشور يمن است كه ارتباطات فرهنگي از دوران پيش از اسلام با ايران داشته است. همچنين نشست‌هايي مرتبط با وقايع روز از جمله موضوع فلسطين و جنگ غزه برگزار مي‌شود. سخنگوي دولت همچنين يادآور شد: صندوق حمايت از بيماران خاص و صعب‌العلاج با اعتبار ۵ هزار ميليارد تومان در سال ۱۴۰۱ افتتاح شد؛ ۷ هزار ميليارد تومان هم در سال ۱۴۰۲ به اين صندوق تخصيص يافت. پوشش هزينه‌هاي بيماران خاص براي بيش‌از ۷ ميليون نسخه و پوشش بيمه‌اي ۲۳۴ قلم دارو از ديگر اقدامات دولت سيزدهم براي بيماران خاص و صعب‌العلاج است.
دبير هيات دولت اظهار كرد: ۱۰۷ بيماري نادر و صعب‌العلاج از محل تبصره ماده ۹ اساسنامه صندوق حمايت از بيماران خاص و صعب‌العلاج تحت پوشش قرار گرفت. بهادري جهرمي با اشاره به برگزاري سيزدهمين دوره نمايشگاه نوآوري و فناوري با مشاركت بيش از ۴۰۰ شركت، گفت: اين نمايشگاه ۱۸ تا ۲۱ ارديبهشت در پارك فناوري پرديس برگزار خواهد شد. از ۲۰ كشور جهان در اين نمايشگاه در قالب بازديدكننده، هيات تجاري و غرفه‌دار حضور دارند و اولين دوره رويداد ملي صنايع خلاق كشور با انگيزه ايجاد تمركز و توجه بيشتر به صنايع فرهنگي و هويت‌ساز در اين نمايشگاه برگزار خواهد شد.
بهادري جهرمي در پاسخ به پرسشي درباره طرح احتمال تصميم دولت براي واگذاري تعيين دستمزد كارگران به مجلس، تصريح كرد: به اصل سه‌جانبه‌گرايي اعتقاد كامل داريم. دولت هيچ لايحه‌اي در اين خصوص نه تصويب كرده، نه در دستور كار براي ارسال به دولت است.
وي افزود: دولت مخالف زير سوال رفتن اصل سه‌جانبه‌گرايي در تعيين حقوق كارگران است.
دبير هيات دولت يادآور شد: تضمين حقوق كارگر و كارفرما در گروي اصل سه‌جانبه‌گرايي خواهد بود. دولت در اين موضوع هيچ برنامه و لايحه‌اي ندارد و مخالف نقض اصل سه‌جانبه‌گرايي و واگذاري آن به مجلس شوراي اسلامي است.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش ايسنا درباره تشريح دستاوردهاي نمايشگاه اكسپو ايران، گفت: اين نمايشگاه كه حدود يك هفته بعد از عمليات وعده صادق انجام شد، با حضور بيش از ۲ هزار تاجر از بيش از ۸۰ كشور جهان همراه بود كه معناي روشني به جهانيان مخابره كرد. البته با حضور غيررسمي برخي تجار در اين نمايشگاه تعداد بازديدكنندگان از ميزان اعلامي بيشتر است.
وي افزود: بيش از ۸۰۰ شركت داخلي در اين نمايشگاه محصولات و توانمندي‌هاي خود به ويژه در حوزه فناوري‌هاي نوين را به نمايش گذاشتند. در حوزه‌هاي متعدد مثل پتروشيمي، ساختمان، فولاد، معدني، صنايع غذايي، ماشين‌آلات، دانش‌بنيان و پزشكي محصولات مختلفي در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شد.
بهادري جهرمي يادآور شد: ۴۰ هيات دولتي از اين نمايشگاه بازديد كردند. در حاشيه اين نمايشگاه دومين اجلاس ايران و آفريقا به عنوان ابتكار دولت سيزدهم برگزار شد كه بيش از ۲۰۰ تاجر و مقام دولتي از كشورهاي آفريقايي ميهمان ما در راستاي توسعه روابط تجاري ايران و آفريقا بودند.
سخنگوي دولت ادامه داد: برگزاري اين نمايشگاه بسيار كمك مي‌كند كه تبادلات تجاري، معرفي ظرفيت‌ها و بازاريابي براي محصولات شركت‌ها و مجموعه‌هاي دانش‌بنيان، خصوصي و داخلي فراهم شود. همچنين كمك‌كار جدي براي توسعه روابط تجاري براي افزايش منابع ارزي ملي تقويت بنيه اقتصادي كشور خواهد شد. وي در پاسخ به پرسشي درباره مبادلات تجاري ايران با امارات، گفت: حجم مبادلات تجاري ايران و امارات در سال ۱۴۰۲ به حدود ۲۷.۴ ميليارد دلار رسيد كه حدود ۱۰ درصد افزايش داشته است؛ هدفگذاري حجم تجاري بيش از اين را با امارات پيش‌بيني كرديم. توافقات بسيار خوبي هم در كميسيون مشترك در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه اقتصادي و تجاري صورت گرفته است.
بهادري جهرمي تاكيد كرد: حتماً باتوجه به واقع‌نگري كه در ماه اخير بعد از عمليات وعده صادق شاهد آن هستيم و در منطقه و جهان در حال شكل‌گيري است، تبادلات تجاري و اقتصادي با رشد روزافزون افزايش پيدا كند.دبير هيات دولت در پاسخ به پرسشي درباره «خنثي‌سازي تحريم‌ها»، اظهار كرد: نگاه جمهوري اسلامي و دولت در اين زمينه روشن بوده است. مسير جدي خنثي‌سازي تحريم‌ها كه امروز با واقعيت‌هاي جديد با سرعت بيشتري رو به پيشرفت است، روي ميز دولت بوده، هست و خواهد بود و با جديت در اين مسير حركت مي‌كند. سخنگوي دولت تصريح كرد: در خصوص مذاكرات، ايران هيچ‌وقت ترك‌كننده نبوده كه حالا اقدام جديدي انجام بدهد. بايد طرف‌هاي مقابل نگاه‌ اصلاحي و بازبيني را به‌ويژه با در نظرگرفتن واقعيت‌هاي روز داشته باشد. وي با اشاره به مهم‌ترين اقدامات دولت براي بستن گلوگاه‌هاي فساد و ارتقاي شفافيت، اظهار كرد: انضباط مالي دولت با حساب واحد خزانه و كاهش تعداد حساب‌هاي دستگاه‌ها و انتشار ۳ هزار و ۴۲۹ صورت مالي تمام شركت‌هاي دولتي و حاكميتي در ۲ و سال نيم فعاليت دولت سيزدهم براي نخستين‌بار از جمله اين اقدامات است. بهادري جهرمي افزود: افشاي اطلاعات تسهيلات كلان، انتشار فهرست ابربدهكاران بانكي، حذف امضاهاي طلايي و زمينه‌هاي سوءاستفاده در صدور مجوزهاي كسب‌وكار، ساماندهي دستگاه‌هاي كارتخوان، پيشرفت ۷۰ درصدي تهيه كارنامه بهره‌وري براي دستگاه‌هاي اداري هم از ديگر اقدامات در اين رابطه است. دبير هيات دولت با يادآوري تكميل ۱۳۰ هزار واحد مسكن مهر در دولت سيزدهم، اظهار كرد: در ابتداي شروع دولت سيزدهم حدود ۲۴۰ هزار واحد مسكن مهر كه از ابتداي دهه ۹۰ به‌صورت ناقص يا تعهد به مردم باقي‌مانده بود و همه منابع آن نيز هزينه شده بود و هيچ منبع جديدي براي آن وجود نداشت، با اين حال در اين دولت و در طرح نهضت ملي مسكن ۱۳۰ هزار واحد از آنها تاكنون تكميل و تحويل شده است. فرآيند تأمين و ساخت مسكن مستمرا در حال پيگيري و اقدام است. بهادري جهرمي با اشاره به صدور مجوز واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زير ۵ سال كاركرد، گفت: اولين و اصلي‌ترين اقدام در زمينه حمل و نقل بين شهري سفارش‌گذاري است كه بايد براي سفارش خريد اتوبوس‌ها از شركت‌هاي داخلي كه توانمندي ساخت اتوبوس را دارند صورت گيرد. دولت حمايت از اين شركت‌هاي سازنده را انجام داده است و تا زمان سفارش‌گذاري امكان واردات را به مجموعه‌هايي كه متقاضي واردات بودند را نداده است تا امكان سفارش‌گذاري به ميزان ظرفيت صورت گيرد.
وي افزود: براي تامين مالي هم راهكارهايي پيش بيني شده است كه بتوانند تسهيلات با سود كم‌تري را كه با همكاري وزارت راه و صندوق كار آفريني اميد صورت گرفته بتواند مهيا كند. هفته گذشته دولت مجوزي را براي واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس زير ۵ سال كاركرد به وزارت راه و شهرسازي صادر كرد.
دبير هيات دولت در پاسخ به پرسشي درباره طرح ويژه كالابرگ الكترونيكي، گفت: طرح فجرانه كالابرگ الكترونيكي با استقبال ۹۰ درصدي دهك‌هاي پايين مردم روبرو شد و منابع مالي آن مستقيماً به سفره مردم رسيد. باتوجه به اينكه جداول بودجه در مجلس در حال نهايي شدن است، براي استمرار طرح ويژه كالابرگ الكترونيكي بايد ديد منابع اعتباري لازم در بودجه چگونه امكان پيش‌بيني خواهد داشت. در سقف تامين اعتبار منابع، دولت از استمرار اين طرح استقبال مي‌كند.

ارسال نظر