مهدي چمران: دو دستگي و دوگانگي از زهر هلاهل براي ما كشنده‌تر است

تنش دوباره در نشست علني شورا

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۰۰:۱۳:۰۷
کد خبر: ۳۱۲۰۴۱
تنش دوباره در نشست علني شورا

| ديروز نيز همچون جلسات اخير شوراي شهر تهران، نشست علني اين شورا با تنش همراه بود. ماجرا از بازگو شدن برخوردنامناسب شهرداي منطقه 17 با يكي از اعضاي هيات رييسه اين شورا شروع شد وبه بغض چمران و توصيه‌هاي او ختم شد. در جلسات اخير شوراي شهر انتقاد از شهردار و ساير مديران شهرداري تهران بالا گرفته است.

 

گروه راه و شهرسازي| ديروز نيز همچون جلسات اخير شوراي شهر تهران، نشست علني اين شورا با تنش همراه بود. ماجرا از بازگو شدن برخوردنامناسب شهرداي منطقه 17 با يكي از اعضاي هيات رييسه اين شورا شروع شد وبه بغض چمران و توصيه‌هاي او ختم شد. در جلسات اخير شوراي شهر انتقاد از شهردار و ساير مديران شهرداري تهران بالا گرفته است. در مقابل برخي از اعضاي همسو با شهردار در درون شورا و همچنين برخي كارمندان و مديران شهرداري و برخي رسانه‌هاي همسو در بيرون اين شورا، فشار بر منتقدان شهردار را فزوني بخشيده‌اند. از توييت زدن و برچسب زني‌هاي سياسي عليه برخي از منتقدان تا برخوردهاي نامناسب با اعضاي منتقد در شهرداري‌هاي مناطق! نكته جالب اينجا است كه همه اعضاي كنوني شوراي شهر برآمده از طيف سياسي اصولگرا هستند و با اكثريت آرا به شهردار شدن عليرضا زاكاني راي دادند. اما حالا به دودستگي و دوگانگي مبتلا شده‌اند كه به گفته مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران «از زهر هلائل كشنده‌تر است»

جعفر شربياني، عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران در پي بروز ماجراهاي بازديد خود از شهرداري منطقه 17 ديروز در شوراي شهر گفت: انتصابات محفلي و به دور از شايستگي در شهرداري تهران، شهر را به وضع موجود كشانده است.

شربياني در دويست و سي و چهارمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در نطق پيش از دستور خود با اشاره به بازديد از منطقه ۱۷ در روز دوشنبه هفته جاري گفت: تمام مكاتبات اداري براي اين ديدار همانند ديدارهاي قبلي انجام شد اما با ما تماس گرفتند و گفتند ما نيستيم. چون اين مساله پيش از اين نيز در زمان پرسش اعضا از شهردار در مورد معاهده چين صورت گرفته بود اين پرسش در ذهن بنده شكل گرفت كه شايد به اين موضوع ارتباط داشته باشد. در سه سال گذشته تلاش كردم مشكلات و چالش‌ها را رسانه‌اي نكنم و در مسير پيگيري با شهردار و معاونين و يا در جمع اعضا مشكلات را مطرح كردم. در اين موضوع نيز ابتدا با معاون برنامه‌ريزي صحبت كردم كه نتيجه‌اي حاصل نشد. با آقاي فروزنده معاون مالي نيز تماس گرفتم و گفتند مشكلي نيست. در مسير حضور در منطقه ۱۷ متوجه شديم كه شهردار حضور ندارد و دسترسي‌ها نيز فراهم نشده است.

 

گفت‌وگو با مردم در اتاق نگهباني

شربياني تاكيد كرد: پيش آمده كه شهردار در جلسه حضور نداشته باشد و با معاونين در ميان مردم حاضر شويم. روز گذشته مردم آمده بودند اما ديديم يك رسوايي تاريخي كه رخ داد بنده از حق مردم كوتاه نيامدم و در اتاق نگهباني با مردم به گفت‌وگو نشستم. وي ادامه داد: لذا چند سوال در اين ماجرا مطرح است. سوال اول بنده اين است كه خط فكري كه مي‌گويد با اعضاي مخالف برخورد شود از چه طرز فكري ريشه مي‌گيرد؟ به نظرم چنين خط فكري از تفكر انحصارطلبانه حكايت دارد و تفكر حذفي و قائل به جمع‌هاي باندي است. اين تفكر فاقد دستاورد است و دستاورد قابل توجهي براي ارايه ندارد. در همين راستا به دنبال خفه كردن صداي منتقدين خود است. آنچه در شورا رخ داده نشان مي‌دهد بناي كارشان مقايسه با دوران 12 ساله يكي از شهرداران است و فكر مي‌كنند اگر خود را با آن دوره مقايسه كنند محبوبيت پيدا خواهند كرد و به عنوان پله از بهشت به يك فضاي ديگر خواهند رفت. اين طرز تفكر باعث شده آقاي اقراريان نتواند در مناطق حضور پيدا كند، با سوده نجفي به عنوان فرزند شهيد برخورد صورت مي‌گيرد و با بنده نيز چنين برخوردي صورت گرفت كمااينكه اگر آراي مردم وجود نداشت امروز اينجا نبودند. بنده نيز بر گرفته از آرا و خواست مردم به ويژه مردم جنوب شهر تهران هستم. شربياني با ادعاي اينكه اين خط برخورد با اعضاي مخالف و منتقد بعضا در راستاي رعب و ترس در بنده و ديگر اعضا اقدام كردند اضافه كرد: اما واقعيت اين است كه ما در مسير خود تحت تاثير اين فضاسازي‌ها قرار نمي‌گيريم. ظاهرا از ابتدا موفق شدند خط تمايزي را در شورا ايجاد كنند و نقطه عطف اين برخوردها در جلسه يكشنبه هفته گذشته شورا بود و با برخورد ديروز اين روند پيش رفت و تا اضمحلال نقش شورا پيش خواهد رفت. وي با بيان اينكه انتصابات محفلي و به دور از شايستگي در شهرداري باعث اين شرايط در اين شهر شده، تاكيد كرد: اينها دليل عصبانيت ايشان است اما دليل برخورد با بنده كه وابسته به هيچ گروه و جرياني نبودم و رشد يافته در جنوب شهر هستم را نمي‌فهمم. دليل بغض و كينه اينها بر من كه به آنها راي دادم نمي‌فهمم؟ گزارش توجيه‌آميزي توسط روابط عمومي منطقه ۱۷ پس از پايان بازديد روز گذشته همچون تصاوير پاچه‌ گلي منتشر شد.

وي تاكيد كرد:‌اي كساني كه ما را براي توليد خوراك براي دشمن و ايران‌اينترنشنال محكوم مي‌كنيد بدانيد ناكارآمدي شما بيشتر به ضرر انقلاب است و به كيان اين انقلاب لطمه وارد مي‌كند. چه مي‌شود كه با حضور رييس شورا به عنوان شخصي كارنامه‌دار چنين اتفاقي براي شورا مي‌افتد؟ همه نيك مي‌دانند چه اتفاقي در حال رخ دادن است. تكليف و تجويز بنده براي خودم است.

 

تاييد اظهارات شربياني

مهدي عباسي عضو شوراي شهر نيز ديروز در تذكر پيش از دستور خود خطاب به معاون برنامه‌ريزي شوراي شهر تهران با بيان اينكه من شهردار منطقه ۱۷ بودم و روايت صحيح را از دوستان‌مان در منطقه ۱۷ پرسيدم و اصل حرف به سخنان شربياني نزديكتر است گفت: هم اعضاي شورا و هم شهرداري تهران خود را مقيد به احترام قانون كنيم و همچنين احترام به شوراي شهر و مبارزه با فساد و تمركز با كارهاي باقي مانده بايد در دستور كار باشد. عباسي با بيان اينكه تنها ۴۵۴ روز از اين دوره مديريت شهري باقي مانده داريم و ما هستيم كه اين مدت باقي مانده را بايد به پايان برسانيم گفت: برخي فكر مي‌كنند نيروهاي ماورايي بيرون از شوراست كه به ما مي‌گويد «اينكار را بكن و نكن» كه اينطور نيست؛ هدف ما بايد به سرانجام رساندن كارهاي باقي مانده باشد. اگر از صحبت‌هاي من برداشت شد كه شهرداري تهران هيچ كاري نكرده اين برداشت درست نيست و اميد است در اين مدت باقي مانده به‌گونه‌اي عمل كنيم كه كارنامه درخشاني را دراختيار شوراي شهر هفتم قرار دهيم.

 

مجادله لفظي در جلسه علني ديروز

پس از قرائت نطق پيش از دستور شربياني درباره بازديد روز گذشته خود از منطقه ۱۷ و عدم حضور شهردار تهران، مجادله لفظي در جلسه علني شورا ميان برخي اعضا و معاون برنامه‌ريزي شهرداري تهران ايجاد شد كه در نهايت با تذكر و پادرمياني رييس شوراي شهر تهران پايان يافت.

باقري معاون برنامه‌ريزي و امور شوراهاي شهرداري تهران در واكنش به اين نطق گفت: تصور نمي‌كردم براي اتفاق روز گذشته بيانيه سياسي قرائت شود. شهرداران مناطق در ساختار سازماني شهرداري ماموريت‌هاي پرتعدادي را بر عهده دارند و در حقيقت در اركان اصلي شهرداري تهران محسوب مي‌شوند اما براساس رهنمودهاي شهردار تهران علي‌رغم وظايف بسياري كه بر گردن شهرداران گذاشته شده است در يك احترام متقابل با اعضاي شوراي شهر تهران براي بازديد از مناطق و جلسات مردمي همراهي داشتند. در ميانه صحبت باقري، اماني عضو ديگر شورا تاكيد كرد كه دو بار به منطقه ۱۷ رفته و هر دو بار شهردار منطقه حضور نداشته‌اند. اقراريان نيز در ادامه صحبت‌هاي اماني تاكيد كرد: هر بار به منطقه ۱۷ رفته‌ام شهردار نيامده است. باقري در پاسخ به اين دو عضو شورا گفت: قطعا با تنش نمي‌شود كاري از پيش برد. زمان شلوغ‌كاري گذشته است. چرا نمي‌خواهيد من حرفم را بزنم. اگر لازم باشد شهردار هم مي‌آيد. صراحتاً به عضو شورا پيش‌تر گفته شده بود كه شهردار منطقه در منطقه حضور ندارد. بي‌ترديد ممكن است براي فرزند و همسر هر كسي بيماري پيش بيايد. از يك هفته پيش تماس گرفته شده بود و به عضو شورا اعلام شده بود كه شهردار مشكلي دارد و اگر امكان دارد روز بازديد را تغيير دهند كه با لجاجت اين كار انجام نشد.

 

از كلمه «لجاجت» استفاده نكنيد

چمران رياست شورا خطاب به باقري معاون شهردار تهران گفت: نبايد از كلمه لجاجت استفاده كنيد.

باقري در ادامه صحبت‌هاي خود با تاكيد بر اينكه خط مشي شهردار تهران و مجموعه شهرداري تهران حاكميت قانون و احترام متقابل است، افزود: مگر نمي‌گوييم حاكميت قانون باشد. چرا به منطقه ۱۷ رفته‌ايد و در حالي كه شهردار رييس اداره شهرسازي را به هر دليلي بركنار كرده در يك دخالت آشكار به موضوع ورود پيدا كرده‌ايد و چندين تماس گرفته‌ايد و خود فرد آمده و سرجايش نشسته است. ما خواهش كرديم زمان تغيير كند تا شهردار منطقه نيز در جلسه حضور داشته باشد.

در ادامه اين جلسه چمران رياست شورا نيز گفت: بازديد از مناطق و نواحي و ديگر بخش‌هاي شهرداري از وظايف ذاتي اعضا شوراست و زمان اين بازديدها نيز مشخص نيست، همانطور كه ما بازديدهايي از گرمخانه‌ها در ساعات بامدادي داشته‌ايم. بازديدهايي كه خبرنگاران هم همراه ما بوده‌اند و ما از حضور آنها در ساعات بامداد خجالت مي‌كشيديم. اين نظارت است و هيچ‌كجا هم عنوان نشده كه براي بازديد از بخش‌هاي مختلف شهرداري بايد هماهنگي صورت بگيرد. اعضا موظف به نظارت هستند و در اين جلسات مردم حضور پيدا مي‌كنند. البته نبايد در اجرا دخالتي صورت بگيرد اما مشكلات در مشورت با شهردار و معاونين وي مطرح مي‌شود تا راه‌حلي پيدا كنند. 

وي افزود: يكي از اماكن برگزاري اين جلسات شهرداري‌هاي مناطق و مكان ديگر مساجد هستند. بارها خودم به محلات مراجعه كردم كه شهرداران مناطق تماس گرفته‌اند كه ما از حضور شما خبر نداشتيم و نمي‌رسيم به جلسه شما بياييم. من هم عنوان كردم كه با شما كاري ندارم و با مردم كار دارم كه يا خودشان يا معاونين‌شان را به اين جلسات فرستاده‌اند. وقتي با مردم ديدار مي‌كنيد شهردار يا معاون شهرسازي حتما بايد حضور داشته باشند چراكه سوالاتي پيش مي‌آيد كه بايد پاسخ دهند و مطابق آن تصميم‌گيري شود.

وي تاكيد كرد: پيش از اين جلسه آقاي شربياني موضوع نبود شهردار را به من اعلام كردند و گفتند چه كنيم كه من به ايشان گفتم حتما به جلسه با مردم برويد و كار خود را انجام بدهيد. نامه بنويسيد و به معاون شهردار بدهيد كه گويا معاون هم نبوده. من با شهردار منطقه ۱۷ تماس گرفتم كه اعلام كردند در مرخصي بودند و معاون شهرسازي نيز بيمار بوده است. شهردار نبوده اما شهرداري كه وجود داشته لذا بايد مقدمات كار براي حضور اين عضو فراهم مي‌شد و بايد چه شهردار حضور داشته باشد و چه حضور نداشته باشد آمادگي ايجاد مي‌كردند كه عضو شورا جلسه خود را برگزار كند. خوشبختانه آقاي شربياني به عنوان عضو شورا هنگامي كه مردم آمدند در يك اقدام قابل تقدير كار خود را به درستي انجام دادند.

چمران تاكيد كرد: من سخت نگران هستم و اين روش دوگانگي و دودستگي خوب نيست. همه عضو شورا هستيم و يك خانواده قلمداد مي‌شويم. مردم بين اعضاي شورا فرقي نمي‌گذارند. شورا همه‌اش شورا است. بايد با هم باشيم و با هم كار كنيم. براي مديران شهرداري نبايد فرقي داشته باشد كه چه عضوي با چه تفكري موافق يا مخالف آنها در جايي حضور پيدا مي‌كند. همه در جبهه مقابل امريكا و اسراييل مشترك هستيم. همه پيرو خط امام و رهبري هستيم.

 

كشنده‌تر از زهر هلاهل

وي ادامه داد: دو دستگي و دوگانگي از زهر هلاهل براي ما كشنده‌تر است و براي آينده شورا و كشور بدتر است. در دوره دوم شورا از همين دوگانگي در دوره قبل استفاده كرديم و به شورا آمديم و خط مشي دولت‌ها تغيير كرده حالا خودتان مي‌خواهيم اين كار را بكنيد؟

رييس شوراي شهر تهران در حالي كه بغض كرده بود گفت: شما مي‌دانيد من به چه كسي راي دادم و اين موضوع را كتمان نمي‌كنم و نخواهم كرد. بي‌ترديد ما نشسته‌ايم مشكل مردم را حل كنيم.

شهردار موظف است وقتي عضوي مي‌رود به جلسه بيايد اما بايد به‌گونه‌اي تدبير كنيم كه شهردار منطقه به كارهاي منطقه برسد. پيشتر صبح روزهاي چهارشنبه اعضا به مناطق مي‌رفتند و مشكلات مردم را مي‌شنيدند بهتر است يك روز را براي اين كار انتخاب كنيم كه شهرداران به كار شهر هم برسند. ممانعت از حضور عضو شورا نكردند و نمي‌توانستنداين كار را بكنند ولي بي حرمتي كردند و نبايد اين كار انجام مي‌شد.

ارسال نظر