حجم تجارت ايران با كشورهاي اروپايي چقدر است؟

تجارت در فروردين با تراز مثبت

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۲:۰۹:۱۷
کد خبر: ۳۱۱۷۹۷
تجارت در فروردين با  تراز مثبت

تجارت خارجي كشور با احتساب نفت خام، ميعانات گازي، خدمات فني - مهندسي و برق در فروردين ماه امسال به ۱۰ ميليارد و ۴۲۰ ميليون دلار رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ميزان ۴ ميليارد و ۹۴۰ ميليون دلار مثبت بوده است.

تعادل |گروه تجارت |

تجارت خارجي كشور با احتساب نفت خام، ميعانات گازي، خدمات فني - مهندسي و برق در فروردين ماه امسال به ۱۰ ميليارد و ۴۲۰ ميليون دلار رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ميزان ۴ ميليارد و ۹۴۰ ميليون دلار مثبت بوده است. البته تراز تجاري كشور بدون نفت هم در فروردين ماه در مقايسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ ميليون دلار مثبت بوده و صادرات از اين محل، به ميزان ۳ ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار بوده است. بنابر اعلام گمرك، از مجموع صادرات و واردات كشور ۷ ميليارد و ۶۸۰ ميليون دلار به صادرات و ۲ ميليارد و ۷۴۰ ميليون دلار آن به واردات اختصاص داشت. در همين حال، جديدترين آمار منتشر شده از سوي مركز آمار اروپا (يورو استات) نشان مي‌دهد، تجارت ايران و ۲۷ عضو اتحاديه اروپا در دو ماهه نخست سال جاري ميلادي به ۸۴۷ ميليون يورو رسيده است. بر اساس اين گزارش واردات اتحاديه اروپا از ايران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزايش ۳ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ ميليون يورو رسيده است. صادرات اتحاديه اروپا به ايران در ماه‌هاي ژانويه و فوريه امسال نيز ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته و به ۷۰۳ ميليون يورو رسيده است.

 

تجارت در فروردين مثبت شد

گمرك ايران به تازگي اعلام كرد تجارت خارجي كشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، ميعانات گازي، خدمات فني - مهندسي و برق در فروردين امسال با ۴۷.۶۳ درصد افزايش به رقم ۱۰ ميليارد و ۴۲۰ ميليون دلار رسيده است. از مجموع صادرات و واردات كشور ۷ ميليارد و ۶۸۰ ميليون دلار به صادرات و ۲ ميليارد و ۷۴۰ ميليون دلار آن به واردات اختصاص داشت. تراز تجاري كشور با احتساب نفت خام، ميعانات گازي، خدمات فني - مهندسي و برق در فروردين ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه سال قبل به ميزان ۴ ميليارد و ۹۴۰ ميليون دلار مثبت بوده است.

اين گزارش با اشاره به اينكه صادرات بدون احتساب نفت خام، ميعانات گازي، خدمات فني - مهندسي، برق و صادرات از محل تجارت چمداني در اين مدت به ميزان ۳ ميليارد و ۱۷۰ ميليون دلار بوده است، مي‌افزايد: تراز تجاري كشور بدون نفت هم در فروردين ماه در مقايسه با مدت مشابه قبل ۴۳۰ ميليون دلار مثبت بود.

 

سه قلم عمده صادراتي

صادرات نفت خام، كوره و ميعانات گازي در فروردين ماه سال جاري ۴ ميليارد و ۱۸۰ ميليون دلار بوده است. ارزش صادرات كشور در فروردين امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۶.۸۵ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

اين گزارش با اشاره به اينكه ۳ قلم عمده كالاي صادراتي در فروردين ۱۴۰۳ به پروپان مايع شده با ۲۱۸ ميليون دلار، متانول با ۲۰۱ ميليون دلار و قير نفت با ۱۸۰ ميليون دلار اختصاص داشت، مي‌افزايد: ميانگين ارزش هر تن كالاي صادراتي در اين مدت با ۷.۹۶ درصد كاهش به رقم ۳۲۸ دلار رسيده است. در اين مدت ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار تن كالا به خارج از كشور صادر شد كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۶۶ درصد كاهش داشته است.

در بين ۱۰ قلم عمده كالاهاي صادراتي، گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع شده، اوره و ميله‌هاي آهني و فولادي از بيشترين افزايش و گاز طبيعي مايع شده، شمش از آهن و فولاد و بوتان مايع شده از بيشترين كاهش در ارزش برخوردار بودند.

 

كالاهاي عمده وارداتي و صادراتي

در اين مدت ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار تن كالا به ارزش ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار وارد كشور شد كه به لحاظ وزن ۳۳.۳۸ درصد افزايش و از حيث ارزش ۱۱.۳۶ درصد كاهش داشته است. ذرت دامي با ۳۵۳ ميليون دلار، كنجاله سويا با ۱۸۱ ميليون دلار و گوشي‌هاي تلفن هوشمند با ۱۰۶ ميليون دلار ۳ قلم عمده كالاهاي وارداتي در فروردين ماه سال جاري بوده‌اند. بيشترين افزايش در بين ۱۰ قلم اول كالاهاي وارداتي به طلا به اشكال خام، كنجاله سويا و روغن دانه آفتاب‌گردان و بيشترين كاهش در ارزش نيز به قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري با كد تعرفه ۹۸۸۷۰۳۱۲، دانه سويا و برنج اختصاص داشت. متوسط ارزش گمركي هر تن كالاي وارداتي در فروردين ماه سال جاري يك هزار و ۱۲۲ دلار بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۵۴ درصد كاهش داشته است.

 

مقاصد صادراتي

عمده‌ترين مقاصد كالاهاي صادراتي ايران در فروردين ماه سال جاري شامل كشورهاي چين، عراق، امارات متحده عربي، تركيه، پاكستان، افغانستان و عمان بوده است كه اين ۷ كشور، ۷۸ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش كل صادرات كشور را به خود اختصاص دادند.

در فروردين امسال، ميزان صادرات كالاهاي پتروشيمي ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار بوده كه به لحاظ وزن ۲۵.۷۷ درصد و از حيث ارزش ۲۴ درصد كاهش نشان مي‌دهد.

بر اساس اين گزارش، ۶ كشور اول طرف معامله با ايران در فروردين ماه سال جاري شامل كشورهاي امارات متحده عربي، چين، تركيه، هلند، آلمان و هند در مجموع ۷۲ درصد از وزن و ۷۸ درصد از ارزش كل واردات كشور را به خود اختصاص دادند. ميزان ترانزيت خارجي كشور از مسير ايران در فروردين امسال با ۴۷ درصد افزايش به رقم يك ميليون و ۶۰۰ هزار تن رسيد.

 

رشد تجارت ايران و اتحاديه اروپا

جديدترين آمار منتشر شده از سوي مركز آمار اروپا (يورو استات) نشان مي‌دهد تجارت ايران و ۲۷ عضو اتحاديه اروپا در دو ماهه نخست سال جاري ميلادي به ۸۴۷ ميليون يورو رسيده است. مبادلات ايران و اتحاديه اروپا در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸ درصد افزايش داشته است. در ماه‌هاي ژانويه و فوريه سال قبل ۷۸۰ ميليون يورو كالا بين دو طرف مبادله شده بود.

بر اساس اين گزارش واردات اتحاديه اروپا از ايران در دو ماهه نخست ۲۰۲۴ با افزايش ۳ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۱۴۴ ميليون يورو رسيده است. در ماه‌هاي ژانويه و فوريه سال قبل ۱۳۹ ميليون يورو كالا از ايران توسط كشورهاي اروپايي وارد شده بود.

صادرات اتحاديه اروپا به ايران در ماه‌هاي ژانويه و فوريه امسال نيز ۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش يافته و به ۷۰۳ ميليون يورو رسيده است. اتحاديه اروپا در دوماهه نخست سال قبل ۶۴۱ ميليون يورو كالا به ايران صادر كرده بود. بر اساس اين گزارش تجارت ايران و اروپا در دومين ماه سال جاري ميلادي رشد قابل توجه ۳۰ درصدي داشته و از ۳۵۸ ميليون يورو در فوريه سال ۲۰۲۳ به ۴۶۸ ميليون يورو در فوريه ۲۰۲۴ رسيده است. صادرات اروپا به ايران در فوريه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزايش ۳۲ درصدي مواجه شده و به ۳۹۲ ميليون يورو رسيده است. صادرات اروپا به ايران در فوريه سال قبل ۲۹۷ ميليون يورو گزارش شده بود. صادرات آلمان به ايران در فوريه امسال ۴۶ درصد رشد كرده و به ۱۴۱ ميليون يورو بالغ شده است. صادرات فرانسه به ايران نيز با ۳۷ درصد رشد به ۳۳ ميليون يورو و صادرات ايتاليا با كاهش ۶ درصدي به ۴۲ ميليون يورو رسيده است.

 

صادرات روماني به ايران ۲۲ برابر شد

اما صادرات روماني به ايران در فوريه ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ برابر شده و از ۲.۵ ميليون يورو در فوريه سال قبل به ۵۷ ميليون يورو در فوريه امسال افزايش يافته است. واردات اتحاديه اروپا از ايران نيز در فوريه ۲۰۲۴ با رشد ۲۴ درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۷۶ ميليون يورو رسيده است. اين رقم براي فوريه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶۱ ميليون يورو اعلام شده بود. واردات آلمان از ايران در فوريه امسال تغيير محسوسي نداشته و در سطح ۱۹ ميليون دلار باقي مانده است. اما واردات اسپانيا از ايران با رشد ۶۶ درصدي مواجه شده و به ۹.۳ ميليون يورو رسيده است. واردات ايتاليا از ايران نيز ۹۶ درصد رشد كرده و به ۲۶.۱ ميليون يورو افزايش يافته است. ايتاليا در فوريه سال قبل ۱۳.۳ ميليون يورو كالا از ايران وارد كرده بود.

 

صادرات ۸۰۰ ميليون دلاري تركيه  به ايران در ۳ ماه

از آنسو، اداره آمار تركيه اعلام كرده كه صادرات اين كشور به ايران در سه‌ماهه نخست سال جاري ميلادي با رشد ۱۶ درصدي به بيش از ۸۰۰ ميليون دلار رسيده است. به گزارش خبرگزاري تسنيم، آمارهاي منتشر شده توسط اداره آمار تركيه نشان مي‌دهد كه مبادلات تجاري ايران و تركيه در سه ماه نخست 2024 به يك ميليارد و 364 ميليون دلار رسيده است. مبادلات تجاري دو كشور در اين دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل كاهش 16 درصدي داشته است. در سه‌ماهه نخست سال ميلادي گذشته يك ميليارد و 635 ميليون دلار كالا بين دو كشور مبادله شده بود. افت مبادلات تجاري دو كشور در اين دوره مربوط به افت واردات تركيه از ايران بوده است. تركيه در ماه‌هاي ژانويه تا مارس سال ميلادي گذشته 934 ميليون دلار كالا از ايران وارد كرده بود؛ اين رقم با افت 41 درصدي در سه‌ماهه نخست امسال به 547 ميليون دلار رسيده است. در عين حال صادرات تركيه به ايران در سه‌ماهه نخست امسال با رشد 16 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 817 ميليون دلار رسيده است. تركيه در سه‌ماهه نخست سال قبل 701 ميليون دلار كالا به ايران صادر كرده بود .

بر اساس اين گزارش مبادلات تجاري ايران با اين كشور در سال 2023 به 5 ميليارد و 490 ميليون دلار رسيده بود. تركيه در اين سال 3 ميليارد و 310 ميليون دلار كالا به ايران صادر و 2 ميليارد و 180 ميليون دلار كالا از ايران وارد كرده بود.

ارسال نظر