خسارت ۹،۵ تريليون دلاري حملات سايبري در سال ۲۰۲۴

۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۰۲:۰۴:۵۴
کد خبر: ۳۱۱۷۹۲

با گذشت حدود ۴ ماه از آغاز سال ۲۰۲۴ و تداوم روند توسعه سريع فناوري‌هاي نوظهور ديجيتال، چشم‌انداز تهديدات سايبري همچنان گوياي تكامل اين مخاطرات است. به گزارش مهر، به زعم بسياري از كارشناسان، انواع حملات سايبري از جمله باج افزارها به‌طور فزاينده‌اي پيچيده و پرتكرارتر از گذشته خواهند شد

با گذشت حدود ۴ ماه از آغاز سال ۲۰۲۴ و تداوم روند توسعه سريع فناوري‌هاي نوظهور ديجيتال، چشم‌انداز تهديدات سايبري همچنان گوياي تكامل اين مخاطرات است. به گزارش مهر، به زعم بسياري از كارشناسان، انواع حملات سايبري از جمله باج افزارها به‌طور فزاينده‌اي پيچيده و پرتكرارتر از گذشته خواهند شد. اين در حالي است كه در طول سال‌هاي اخير، چالش‌هاي اقتصادي جهان، شيوع ويروس كرونا و جنگ روسيه اوكراين سبب افزايش بي‌ثباتي بازارها و در پي آن كاهش محسوس سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي گوناگون از جمله امنيت سايبري شده است. بر اساس تازه‌ترين داده‌هاي آماري، ارزش كل بازار امنيت سايبري در سال ۲۰۲۲ به ۳۴ ميليارد دلار رسيده كه كاهش شديدي نسبت به مبلغ ۹۱ ميليارد دلاري سال ۲۰۲۱ را نشان مي‌دهد. همين امر، از ابتداي سال ۲۰۲۳، زنگ خطر را براي بسياري از فعالان فعالان اين صنعت به صدا در آورد. اكنون با گذشت حدود يك سال، به نظر مي‌رسد كه مخاطرات همچنان در حال افزايش بوده و تدابير امنيتي در كاهش حجم حملات چندان موثر نبوده‌اند. تلاش بر آن است كه در اين نوشتار كوتاه، نگاهي دقيق به پيش‌بيني‌ها و برآوردهاي كنوني در مورد روند افزايش حملات سايبري، به‌ويژه باج‌افزارها، تا پايان سال ۲۰۲۴ داشته باشيم.

 

حملات باج افزاري راه درآمدزايي مدرن

اغلب كارشناسان امنيت سايبري، در اظهارنظرهاي خود پيرامون آينده مخاطرات اين حوزه، افزايش قابل توجه شدت و تعداد حملات باج‌افزاري را پيش‌بيني مي‌كنند. باج افزارها در طول سال‌هاي اخير بر چشم‌انداز تهديدات سايبري تسلط يافته‌اند. پيش‌بيني مي‌شود كه سال جاري نيز شرايط مشابهي داشته باشد. حملات باج‌افزاري بيش از هر زمان ديگري پيچيده و مخرب شده و مجرمان سايبري دريافته‌اند كه واداشتن سازمان‌ها به پرداخت هزينه نقض داده‌ها راهكاري كارآمدتر از سرقت و فروش اطلاعات است. متخصصان همچنين معتقدند كه بخش عمده اين افزايش از گسترش روزافزون پديده ارايه «باج‌افزار به عنوان سرويس» (Ransomware-as-a-Service) ناشي مي‌شود. در اين مدل سازندگان باج‌افزار خدمات خود را در وب تاريك مي‌فروشند يا اجاره مي‌دهند و اين امر باعث مي‌شود كه مهاجمان فاقد مهارت‌هاي فني پيشرفته، كمپين‌هاي باج‌افزار بزرگي را راه‌اندازي و اجرا كنند.

افزايش هدف‌گذاري

دستگاه‌هاي اينترنت اشيا

با گسترش روزافزون فناوري اينترنت اشيا و افزايش چشمگير تعداد دستگاه‌هاي متصل به اينترنت، خطر وقوع حملات سايبري شديد عليه اين دستگاه‌هاي متصل نيز افزايش مي‌يابد. به عقيده بسياري از كارشناسان، در سال ۲۰۲۴، مي‌توان انتظار داشت كه شاهد افزايش حملات با هدف سوءاستفاده از آسيب‌پذيري‌ها در دستگاه‌هاي اينترنت اشيا باشيم. اهداف اصلي از اجراي چنين عملياتي دسترسي غيرمجاز به شبكه‌ها يا سرقت داده‌هاي حساس محسوب مي‌شود.

 

حملات سايبري مبتني بر هوش مصنوعي

به جرات مي‌توان توسعه هوش مصنوعي را بزرگ‌ترين انقلاب فناورانه جهان در سال‌هاي اخير دانست. اين فناوري تحول آفرين، تقريباً همه ابعاد زيست بشر از جمله امنيت سايبري را تحت تأثير قرار داده است. از همين روي، انتظار مي‌رود كه استفاده از هوش مصنوعي در حملات سايبري در سال ۲۰۲۴ رشد كند. اين فناوري بازيگران مخرب را قادر مي‌سازد كه وظايف را خودكار سازند، آسيب‌پذيري‌ها را شناسايي كنند و حملات هدفمندي را در مقياس بزرگ انجام دهند. به عقيده بسياري از كارشناسان، حملات مبتني بر هوش مصنوعي چالشي بزرگ براي متخصصان امنيت سايبري در سراسر جهان ايجاد مي‌كنند.

 

حملات سايبري عليه زنجيره تأمين

حملات سايبري عليه زنجيره تأمين، يكي ديگر از روندهاي مورد انتظار كارشناسان در سال ۲۰۲ محسوب مي‌شود. برآوردها حاكي از آن است كه حملات سايبري عليه زنجيره تأمين با هدف نفوذ به سيستم هدف، در اين سال افزايش يابد. در اين نوع حملات، مجرمان با به خطر انداختن تأمين كنندگان يا ارايه‌دهندگان خدمات قابل اعتماد مي‌توانند به داده‌هاي حساس دسترسي پيدا كنند و بدافزارهاي خود را در شبكه‌هاي به هم پيوسته منتشر سازند.

 

تهديدات مبتني بر محاسبات كوانتومي

محاسبات كوانتومي نويد انقلابي در صنايع مختلف را مي‌دهد و هر روز اخبار متنوعي درباره توسعه كاربردهاي اين فناوري نوظهور منتشر مي‌شود. اين در حالي است كه فناوري مذكور تهديدي براي امنيت سايبري نيز محسوب مي‌شود.

ارسال نظر