اطلاعيه جديد سامانه تجارت

تامين ارز 20 روزه شد

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۱:۲۸:۲۲
کد خبر: ۳۱۱۵۸۳

با توجه به آخرين دستورالعمل ارزي كه در سامانه جامع تجارت قرار گرفته است، مهلت واردكنندگان براي تامين ارز واردات پس از دريافت تخصيص وارداتي به ۲۰ روز محدود شده است. ، اخيرا طي دستورالعملي در سامانه جامع تجارت به بازرگانان اعلام شده است كه ظرف 20 روز پس از تخصيص ارز واردات خود، فرصت دارند كه براي تامين ارز اقدام كنند.

با توجه به آخرين دستورالعمل ارزي كه در سامانه جامع تجارت قرار گرفته است، مهلت واردكنندگان براي تامين ارز واردات پس از دريافت تخصيص وارداتي به ۲۰ روز محدود شده است.
، اخيرا طي دستورالعملي در سامانه جامع تجارت به بازرگانان اعلام شده است كه ظرف 20 روز پس از تخصيص ارز واردات خود، فرصت دارند كه براي تامين ارز اقدام كنند. در صورتي كه در زمان تعيين شده اين اقدام صورت نگيرد، ثبت سفارش انجام شده، باطل مي‌شود. تا پيش از اين واردكننده تا 30 روز پس از تخصيص ارز فرصت داشت تا نسبت تامين ارز اقدام كند. بعضاً بانك مركزي در اين بازه زماني نمي‌توانست تامين را انجام دهد و فرصت طولاني‌تر مي‌شد. عده‌اي نيز صبر مي‌كردند و از تفاوت قيمت نوسان‌گيري مي‌كردند. به‌طور مثال وقتي اقدام به خريد مي‌كردند كه اختلاف نرخ دولتي و بازار آزاد به حداكثر ميزان خود رسيده باشد. به نظر مي‌رسد كه اين اقدام براي كاهش فاصله زماني تخصيص با تامين ارز كالاها انجام شده است و احتمالا مي‌تواند جلوي سوءاستفاده‌هاي احتمالي را بگيرد. نكته ديگري كه وجود دارد اين است كه معمولا فاصله بين تخصيص و تامين ارز به دليل محدوديت‌هاي ارزي با كندي مواجه مي‌شد.
اما با در نظر گرفتن دستورالعمل جديد مي‌توان اين احتمال را مطرح كرد كه بانك مركزي در اين بازه زماني مشكلي در تامين ارز وارداتي ندارد و به همين دليل محدوديت حداكثر 20 روزه براي تامين ارز در نظر گرفته شده است. همچنين وقتي بازه 20 روزه يك واردكننده مي‌گذرد و نمي‌توان تامين ارز را انجام دهد، مجدد به صف تخصيص بازمي‌گردد. به اين ترتيب مي‌توان انتظار داشت كه صف تامين كوتاه‌تر و قابل مديريت‌تر شود. پس از ثبت سفارش كالا توسط صاحبان كالا و فعالان اقتصادي بايد تخصيص ارز صادر شده از سوي دفاتر تخصصي وزارت صمت، جهاد كشاورزي و بهداشت، از سوي بانك مركزي تاييد شود. در مرحله بعد بايد تامين ارز انجام شود كه از طريق شبكه صرافي‌هاي بانكي انجام مي‌شود.

ارسال نظر