انشعابات گاز علت اصلي هدر رفت انرژي

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۵۲:۱۱
کد خبر: ۳۱۱۵۵۹

كارشناس انرژي گفت: ما دومين كشور داراي ذخاير و منابع گازي هستيم اما مصرف انرژي به‌شدت بالاست.

كارشناس انرژي گفت: ما دومين كشور داراي ذخاير و منابع گازي هستيم اما مصرف انرژي به‌شدت بالاست.
حسن مرادي استاد دانشگاه و كارشناس انرژي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اينكه كشور ما يكي از پر مصرف‌ترين كشور‌هاي دنيا در مصرف گاز است، گفت: ما دومين كشور داراي ذخاير و منابع گازي هستيم اما مصرف انرژي در كشور بسيار بالاست، كه آن هم دلايل متعددي دارد.
وي ادامه داد: مهم‌ترين دليل مصرف بالاي گاز در كشور ما به قبل از انقلاب باز مي‌گردد، زماني كه لوله كشي گاز به صورت رايگان انجام شد مردم گمان بردند كه گاز نعمتي لايزالي و پايدار است و خبر نداشتند در كشور‌هايي كه لوله كشي گاز وجود دارد با چه سختي اين گاز را به مصرف مي‌رسانند بنابراين بر اساس عادت نا مانوس و بدون مطالعه مصرف گاز به‌شدت افزايش پيدا كرد.
اين كارشناس انرژي يادآور شد: يكي از دلايل مهم هدر رفت انرژي در كشور را مي‌توان بخاري‌هاي گازي غير استاندارد عنوان كرد.
وي ادامه داد: بر اساس محاسبه‌اي كه در دولت‌هاي يازدهم تا سيزدهم انجام شده است نشان مي‌دهد ۲۵ ميليون بخاري در كشور وجود دارد كه اكنون اين تعداد بيش از ۲۵ ميليون بخاري است كه منجر به هدر رفت گاز مي‌شود.
مرادي با بيان اينكه متاسفانه هيچ مكانيزم صحيحي براي استفاده از بخاري وجود ندارد، يادآور شد: در بسياري از روستا‌ها به علت بزرگ بودن خانه‌هاي روستايي ۵ تا ۶ بخاري در هر خانه مورد استفاده قرار مي‌گيرد كه در اين صورت حجم بالايي از گاز مورد استفاده قرار مي‌گيرد و دولت بايد براي اين موضوع تدبيري در نظر بگيرد.
اين كارشناس انرژي توضيح داد: دولت يازدهم و دوازدهم بنا داشتند طي برنامه‌هايي با كمك شركت بهينه سازي سوخت اين ۲۰ ميليون بخاري فاقد استاندارد را اصلاح كنند اما متاسفانه جز ۱۰ هزار بخاري نتوانستند بخاري بيشتري توليد كنند زيرا قيمت بالايي داشت و هر كسي قدرت خريد آن را نداشت و حتي اين ۱۰ هزار بخاري كه با روش جديد ساخته شده‌اند به آموزش و پرورش هديه شده است.
وي خاطرنشان كرد: علاوه بر بخاري‌هاي غير استاندارد نانوايي‌هاي غير استاندارد، فلر‌ها وموتورخانه‌هاي غير استاندارد منجر به هدر رفت و پرتي گاز مي‌شود به همين دليل بايد خود را با آخرين فناوري‌هاي روز دنيا تطبيق دهيم تا بتوانيم اين ثروت خدا دادي را به صورت بهينه استفاده كنيم.

ارسال نظر