وزير نفت خبر داد

توليد بنزين از طريق متانول كليد خورد

۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۹:۰۲
کد خبر: ۳۱۱۵۵۷
توليد بنزين از طريق متانول كليد خورد

وزير نفت گفت: بخشي از توليد متانول كشور به سمت توليد بنزين كه ارزش افزوده بيشتري دارد، سوق داده خواهد شد كه اين موضوع يكي از كارهاي بسيار بزرگ است.

وزير نفت گفت: بخشي از توليد متانول كشور به سمت توليد بنزين كه ارزش افزوده بيشتري دارد، سوق داده خواهد شد كه اين موضوع يكي از كارهاي بسيار بزرگ است.
جواد اوجي در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در بحث توليد بنزين در مجتمع‌هاي پتروشيمي به خصوص پتروشيمي‌هايي كه توليد محصول متانول دارند، تفاهمنامه‌هاي خوبي امضا شد تا با همكاري شركت پالايش و پخش و شركت صنايع ملي پتروشيمي بخشي از توليد متانول كشور به سمت توليد بنزين سوق داده شود.
وي افزود: امروز در بسياري از كشورها از خوراك متانول براي توليد بنزين استفاده مي‌شود. در ايران نيز دانش فني و ظرفيت انجام اين كار وجود دارد. در برخي پتروشيمي‌ها كه سهامداران آنها تمايل داشتند با همكاري شركت ملي صنايع پتروشيمي اين اتفاق رقم خورد و بخشي از توليد متانول را به توليد بنزين سوق خواهيم داد.
وي با تاكيد بر اينكه اين ريل‌گذاري انجام شده و با توجه به افت قيمتي كه در سال‌هاي گذشته در محصولات متانول داشتيم و از طرفي به منظور حل ناترازي بنزين مي‌توانيم در توليد بنزين از خوراك متانول استفاده كنيم.
به گفته وي، اين موضوع در كشور چين نيز اكنون اتفاق مي‌افتد و در ايران نيز مي‌توانيم از اين ظرفيت بهره‌مند شويم.
وزير نفت از برنامه‌هاي وزارت نفت براي افزايش توليد نفت و گاز در كشور خبر داد و گفت: با تكميل ۷۹ پروژه نيمه‌تمام و اجراي ۵۰ پروژه جديد مي‌توانيم به ميزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشكه توليد نفت را افزايش دهيم. همچنين به دنبال افزايش ۳۵ ميليون متر مكعب گاز و ۵۰ هزار بشكه ظرفيت پالايشي هستيم.
وي با اشاره به تفاهمنامه‌اي كه امروز به امضا رسيد، گفت: در سالي كه به نام جهش توليد با مشاركت مردمي نامگذاري شده است، اتفاق خوبي رقم خورد چراكه عمده سهامداران اين پتروشيمي‌ها مردم هستند .
او با بيان اينكه وزارت نفت در شروع سال جديد پروژه‌هاي كلان را با استفاده از منابع داخلي مورد توجه قرار داده است، گفت: در توسعه ميادين نشان داديم كه معطل شركت‌هاي خارجي نيستيم و با سرمايه‌گذاري‌هاي خوبي كه در دو سال اخير صورت گرفت توانستيم نگاه خوبي را به بخش داخلي ايجاد كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه امروز شاهد بوديم يك اتفاق بزرگ و كم‌نظير در صنعت نفت رقم خورد، گفت: استفاده از حداكثر ظرفيت هلدينگ‌ها و شركت‌هاي بزرگ صنايع پتروشيمي در توسعه ميادين گازي مي‌تواند شرايط بسيار خوبي را در اين صنعت رقم بزند. نزديك به ۲۰ ميليون مخزن گازي با ۱۴ شركت و هلدينگ بزرگ پتروشيمي تفاهمنامه امضا شد و بالغ بر هفت ميليارد دلار شركت‌هاي بزرگ در اين حوزه سرمايه‌گذاري مي‌كنند و رقم بيش از ۱۳۰ ميليون متر مكعب گاز را از توسعه اين ميادين طي دو و سه سال آتي به بهره‌برداري مي‌رسانيم كه ضمن تامين خوراك پتروشيمي‌ها در توسعه ميادين گازي نيز نقش مهمي دارد.
جواد اوجي در مراسم امضاي تفاهم‌نامه‌هاي مطالعات طرح‌هاي توسعه ۱۶ ميدان گازي با هلدينگ‌ها، شركت‌هاي پتروشيمي و شركت‌هاي اكتشاف و توليد ايراني هم با بيان اينكه بيش از شش ميليون تن به ظرفيت پتروشيمي‌ها و بيش از ۵۰ هزار بشكه به ظرفيت فراورش نفت اضافه خواهد شد، گفت: در جمع‌آوري گازي‌هاي مقصد ريل‌گذاري انجام شد و اقدامات خوبي را در اين راستا انجام داده‌ايم.
وزير نفت از بهره‌برداري ۷۹ پروژه نيمه‌تمام به ارزش ۱۶ ميليارد دلار خبر داد و گفت: ۵۰ پروژه جديد در راستاي ارزش افزوده به ارزش ۲۵ ميليارد دلار را نيز در دستور كار قرار داريم.
وي با بيان اينكه سال گذشته بيش از هشت درصد نسبت به سال قبل از آن گاز بيشتري را به صنايع پتروشيمي تحويل داديم، گفت: نتيجه اين مساله اين شد كه توليد محصولات پتروشيمي رقم خورد و امسال انتظار مي‌رود كه نسبت به سال گذشته از نظر حجمي و ارزش توليد رقم بيشتري را محقق كنيم.
او با بيان اينكه پروژه‌ها و طرح‌هاي نيمه تمام و جديدي را در دو سال و نيم در دولت مردمي تكميل كرده‌ايم و استارت پروژه‌هاي جديدي زده شد در سال ۱۴۰۲ شاهد رشد اقتصادي بخش نفت و گاز كشور بوديم.
وزير نفت با بيان اينكه پروژه‌هايي با حجم سرمايه‌گذاري ۷ ميليارد دلار، براي توسعه ۲۰ مخزن گازي و با هدف افزايش توليد گاز به ميزان ۱۳۰ ميليون متر مكعب در روز با بخش خصوصي امضا خواهد شد كه امروز تفاهم‌نامه ۶.۴ ميليارد دلار آن منعقد شد، اظهار كرد: با تحقق پيوستن اين تفاهم‌نامه‌ها، ظرفيت خالي پتروشيمي‌ها فعال خواهد شد و اين كار باعث مي‌شود شركت‌هاي بزرگ در تامين خوراك سرمايه‌گذاري كنند.
اوجي با تذكر به صنايع و نيروگاه‌هايي كه به صورت نامتعارف سوخت مصرف مي‌كنند گفت: به صنايعي كه سوخت نامتعارف مصرف مي‌كنند هشدار مي‌دهيم كه سهميه‌ آنها كم‌خواهد شد. در شرايطي قرار داريم كه هر چه توليد مي‌كنيم مصرف مي‌شود و بنابراين بايد مديريت مصرف را بيش از بيش جدي بگيريم.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با اشاره به برنامه فشرده وزارت نفت براي رفع ناترازي بنزين با توجه به افزايش تقاضاها، گفت: با توجه به دستور وزير نفت و سياست دولت، صنعت پتروشيمي وارد اين حوزه مي‌شود تا به‌جاي صادرات، از متانول توليدي صنعت پتروشيمي با فرآيند MTG بنزين توليد شود.
مرتضي شاهميرزايي در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام آمادگي متانول‌سازها براي توليد بنزين، اظهار كرد: معافيت‌ها و مشوق‌هايي براي اين واحدها در نظر گرفته شده و مراحل نهايي برنامه‌ريزي زيرساخت‌ها و سازوكارهاي لازم براي سرمايه‌گذاري توليد بنزين از متانول انجام شده است، زيرا ظرفيت توليد متانول در كشور بالاست و زنجيره اين محصول توسعه نيافته است.
وي با بيان اينكه دولت سيزدهم به‌طور ويژه در زمينه تكميل زنجيره محصولات برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري كرده است، گفت: جهش در توليد كالا و تجهيزات در كنار افزايش توليد محصولات پتروشيمي از برنامه‌هاي صنعت پتروشيمي در سال ۱۴۰۳ است، اظهار كرد: به اين منظور برنامه‌هاي مختلفي ترسيم شده كه حركت دانش‌بنيان‌ها در مسير جهش توليد كالا و تجهيزات، يكي از آنهاست.
مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي با بيان اينكه اين موضوع با هلدينگ‌ها و شركت‌هاي پتروشيمي مطرح و تأكيد شده است كه كالاهاي مورد نياز خود را با استفاده از توان داخلي تأمين كنند تا شاهد جهش بزرگ و انقلابي در ساخت داخل باشيم، البته تا جايي‌ كه آسيبي به برنامه توليد وارد نشود، تاكيد كرد: جهت‌گيري‌ها در اجراي طرح‌ها و پروژه‌هاي صنعت پتروشيمي نيز به‌سمت كالاها و تجهيزات دانش‌بنيان است كه پيش از اين در خارج سفارش‌گذاري مي‌شد.
شاهميرزايي با بيان اينكه هلدينگ‌هايي همچون پتروفرهنگ و شستان كه واحدهاي متانولي بيشتري دارند بايد بخشي از ظرفيت خود را براي توليد ديگر محصولات زنجيره آماده و برنامه‌ريزي كنند، گفت: بخشي از واحدهاي MTP و MTG در قطب پارسيان در مجاورت قطب عسلويه احداث خواهند شد، همچنين واحد PDH پتروشيمي رجال به عنوان نخستين PDH كشور تا اوايل سال آينده بهره‌برداري مي‌شود.
وي با بيان اينكه ساير طرح‌هاي PDH نيز در مرحله اجرا قرار دارند و سرمايه‌گذاران به‌دنبال اين هستند كه صرفه اقتصادي اين طرح را افزايش دهند، گفت: هم‌اكنون حدود ۱۲۷ مجوز طرح پتروشيمي به‌طور رسمي صادر شده است، طرح‌هاي برنامه هفتم توسعه به‌طور ميانگين حدود ۳۷درصد پيشرفت دارند.
شاهميرزايي راهبرد اصولي دولت سيزدهم را تكميل زنجيره ارزش به‌منظور پرهيز از خام‌فروشي و ايجاد ارزش افزوده از منابع هيدوركربوري اعلام و بيان كرد: مجوز حدود ۱۷ طرح پتروشيمي پس از بازنگري‌هاي انجام‌شده لغو شد و طرح‌هاي تكميل زنجيره ارزش جايگزين آنها شدند. همچنين طرح‌هاي تكميل زنجيره ارزش در قالب ۲۱ بسته به هلدينگ‌ها ابلاغ و مجوزهاي لازم صادر شده است كه با جديت پيگير اجراي آنها هستيم.

ارسال نظر