اكسپو و اقتصاد ايران

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۳:۳۵:۱۵
کد خبر: ۳۱۱۴۷۵
اكسپو و اقتصاد ايران

برگزاري رويداد اكسپو از اين نظر كه صادرات و بازارهاي صادراتي در تاريخ معيني در سال در كانون توجه قرار گرفته و تجار و ميهماناني از كشورهاي مقصد دعوت مي‌شوند تا از نزديك با توانمندي‌هاي صنعتي و صادراتي كشور آشنا شوند، اقدام مثبتي بوده و در بلندمدت نتيجه‌بخش خواهد بود.

محمدرضا غفراللهي

برگزاري رويداد اكسپو از اين نظر كه صادرات و بازارهاي صادراتي در تاريخ معيني در سال در كانون توجه قرار گرفته و تجار و ميهماناني از كشورهاي مقصد دعوت مي‌شوند تا از نزديك با توانمندي‌هاي صنعتي و صادراتي كشور آشنا شوند، اقدام مثبتي بوده و در بلندمدت نتيجه‌بخش خواهد بود. در اين دوره شاهد بروز برخي ناهماهنگي‌ها در روند برگزاري بوديم و تاخير در ورود برخي هيات‌ها و لغو برخي نشست‌ها و جلسات مذاكره مستقيم اتفاق افتاد كه انتظار اين است، در دوره‌هاي بعدي اين نواقص برطرف شود. كارهاي بسياري در جهت رشد و شكوفايي كشور انجام مي‌شود كه برگزاري اكسپو و البته پيوستن به پيمان‌هاي بين‌المللي از جمله آنهاست؛ اما استفاده از اين فرصت‌ها داراي الزاماتي است كه متاسفانه بخش‌هاي ديگري از بدنه اجرايي كشور قائل به رعايت آنها نيستند. در واقع وضع برخي مقررات اعم از آنچه در برگشت ارز حاصل از صادرات شاهد هستيم و بخشنامه‌هاي خلق‌الساعه سبب مي‌شود كه بازرگانان نتوانند به نحو شايسته از فرصت‌هايي كه از قضا توسط دولت خلق مي‌شود، استفاده كنند.
براي مثال يكي از اين موارد به تعيين تعطيلات پايان هفته بازمي‌گردد كه تاكيد فعالان اقتصادي بر اعلام تعطيلي روز شنبه براي استفاده از همين پتانسل‌ها و افزايش بهره‌وري در امر تجارت است. فارغ از تحريم‌هاي داخلي، تحريم‌هاي بين‌المللي نيز نقش بازدارنده‌اي در توسعه تجارت ايفا مي‌كند. اينكه دولت بازرگانان را از كشورهاي مختلف به كشور دعوت كرده و آنان نيز در ايران حضور يافته‌اند، نشان‌دهنده تمايل دو طرف براي انجام مراودات تجاري است. اما واقعيت اين است كه تجار خارجي وقتي مي‌خواهند وارد عمليات تجاري با ايران شوند با سد تحريم‌ها مواجه مي‌شوند. آنان به راحتي نمي‌توانند تراكنش‌هاي مالي خود را انجام دهند و افزون بر اين، مسائل حوزه حمل‌ونقل نيز بازدارنده خواهد بود.

دولت از برگزاري يك نمايشگاه با عنوان ايران اكسپو حمايت كرده، توليدكننده كار خود را به خوبي انجام داده، تاجري آمده و بازرگانان داخلي نيز با بازرگانان خارجي پاي ميز مذاكره نشسته‌اند، مذاكراتي انجام شده و دو طرف به نتايج خوبي رسيده‌اند، اما سد تحريم‌ها مشكل ايجاد مي‌كند. البته ما بازرگانان همه اين موانع را دور مي‌زنيم؛ اما در نهايت اين اقدامات نيز هزينه تمام شده كالاي ايراني را افزايش مي‌دهد و همين مساله سبب مي‌شود كه تاجر كشور مقصد انگيزه پايين براي همكاري با تاجر ايراني داشته باشد.

ارسال نظر