در یک نشست هم اندیشی مطرح شد

نمره منفی صادرات نفت و مواد معدنی

۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۱:۳۶:۵۷
کد خبر: ۳۱۱۳۹۷

نشست هم‌اندیشی اتاق‌های مشترک با پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران (به نمایندگی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) با هدف استفاده از خدمات این پارک با همت مرکز نوآوری و تحول دیجیتال و مشارکت امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.  در ابتدای این نشست رئیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی کشور از سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به‌عنوان محور توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یاد کرده و گفت: این سازمان یک وظیفه ملی و حاکمیتی را در کشور بر عهده دارد که برای تحقق آن در 2 شاخه تولید و زایش فناوری‌های جدید و انتقال این فناوری‌های به سایر مراجع علمی کشور فعالیت می‌کند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، علیرضا زراسوندی تصریح کرد: ما اکنون فعالیت‌های ترویجی را انجام می‌دهیم که به هدفمان در ایجاد این پارک برسیم. شاید بسیاری معتقد باشند که همه استان‌های کشور پارک علم و فناوری دارند و چندین پارک علم و فناوری در تهران دایر است و چه لزومی داشته که این پارک با چنین عنوانی ایجاد شود؟ که در اینجا باید بگویم، فعالان اتاق‌های بازرگانی مشترک کسانی هستند که می‌توانند بهترین پاسخ‌ها را به این سوال بدهند.
وی تاکید کرد: طبق آمار بالغ بر 9 هزار و 300 شرکت دانش‌بنیان فعال در کشور داریم که از این تعداد شش هزار شرکت در حوزه فعالیت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است و مابقی آن در پارک‌های علم و فناوری کشور مستقر هستند و ذیل مجموعه وزارت علوم فعالیت می‌کنند. همچنین، حدود 14 هزار واحد فناور در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور کارهای بزرگی را می‌کنند که در پارک‌های علم و فناوری هستند و مجوز دانش‌بنیانی ندارند. اما از همه امکانات، تسهیلات و قوانین دانش‌بنیانی برخوردار هستند.
زارسوندی در ادامه از طراحی زیرساخت‌های زیست‌بوم جان (جریان اقتصادی نوین) خبر داد و گفت: در این پلتفرم تمام محصولات فناورانه کشور بارگذاری خواهد شد و به عبارتی بازار دیجیتال کسب‌وکارهای فناورانه تلقی خواهد شد که انشالله به زودی مراسم رونمایی از آن را خواهیم داشت. بنا به گفته زراسوندی یک ماژول بین‌المللی و قابلیت ثبت سفارش بین‌المللی هم در این پلتفرم ایجاد خواهد شد. وی ایجاد یک گفتمان واحد میان شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور با اتاق‌های بازرگانی مشترک و تسهیلگری در حوزه محصولات فناورانه دانش‌بنیان را مهمترین هدف این جلسه دانست. در ادامه این نشست رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران هم گفت: ماده 11 قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اعتبار مالیاتی برای حضور شرکت‌های بزرگ و سرمایه‌گذاران جهت سرمایه‌گذاری و همکاری با زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور انگیزه ایجاد می‌کند. افشین کلاهی افزود افزود: همچنین، با هدف نزدیک کردن شرکت‌های بزرگ و صنایع بزرگ و سنتی با اکوسیستم دانش‌بنیان، مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران را تاسیس کردیم. او عنوان کرد: یکی از برنامه‌هایی که به دنبال آن هستیم ایجاد ارتباط میان این پارک و اتاق‌های بازرگانی مشترک است که فکر می‌کنم اتفاق خجسته‌ای است. چراکه پتانسیل‌های صادراتی خوبی در اکوسیستم دانش‌بنیان کشور وجود دارد و وقتی که متخصصان فعال در این حوزه که سابقه کار زیادی در عرصه بین‌المللی دارند، کنار هم قرار می‌گیرند، اتفاقات خوبی در آینده خواهد افتاد. کلاهی از در نظر گرفتن فضای فیزیکی جهت استقرار اتاق‌های مشترک در پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: این اقدام می‌تواند فرصت مناسبی برای هر دو طرف باشد. 

ارسال نظر