هدف جدید شاخص مشخص شد

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۰۱:۵۵:۳۵
کد خبر: ۳۱۱۰۱۱

نشانه تغییر عوامل بنیادی مانند نرخ ارز نیمایی و نرخ تسعیر به رشد بورس گره خورده است. برهمین مبنا تارگت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شاخص در گام نخست جدی است. اما در ادامه راه نمادها جدا می شوند. در روزهای اخیر بازار سهام دوباره به خبرهای بنیادی برگشته است. در حال حاضر به وضوح مشخص است که نرخ تسعیر بانک‌ها و عدد جالب توجه ۴۰ هزار تومانی شوک خوبی به کل بازار وارد کرده است.

نشانه تغییر عوامل بنیادی مانند نرخ ارز نیمایی و نرخ تسعیر به رشد بورس گره خورده است. برهمین مبنا تارگت ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد شاخص در گام نخست جدی است. اما در ادامه راه نمادها جدا می شوند. در روزهای اخیر بازار سهام دوباره به خبرهای بنیادی برگشته است. در حال حاضر به وضوح مشخص است که نرخ تسعیر بانک‌ها و عدد جالب توجه ۴۰ هزار تومانی شوک خوبی به کل بازار وارد کرده است. همچنین فضای متفاوتی را برای سایر گروه‌ها نیز رقم زده و امروز شاهد بودیم که دلاری‌ها در بازار حال و روز بهتری داشتند بسیاری بر این عقیده‌اند این موضوع سرآغاز تغییرات مهم در نرخ نیماست. به نظر اعلام نرخ ۴۰ هزار برای تسعیر ارز بانک‌ها اولین گام به سمت واقعی‌سازی نرخ ارز است ‌.بعد از این رشد ارزی و احتمالاً حرکت نیما نوبت به تحولات بازار خواهد رسید. تحولاتی که طول موج آن کوتاه نخواهد بود و بر بستر ارزندگی حرکت می‌کند. به گفته رضا روحی اگر بازار بتواند وارد کانال ۲.۳۰۰.۰۰۰ واحدی شود و بالای این عدد به تثبیت برسد هدف موج فعلی ۲.۷۰۰.۰۰۰ واحد خواهد بود.رضا روحی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار امروز از حیث تکنیکالی شرایط خاصی دارد، گفت: اگر بازار بتواند وارد کانال ۲.۳۰۰.۰۰۰ واحدی شود و بالای این عدد به تثبیت برسد هدف موج فعلی ۲.۷۰۰.۰۰۰ واحد خواهد بود. او افزود: با توجه به افزایش نرخ بهره تسهیلات دریافتی کارگزاری از بانک‌ها از انتهای سال گذشته و افزایش هزینه های تامین مالی و در نهایت افزایش نرخ بهره تسهیلات کارگزاری ها به بالای ۳۰ درصد، مدیریت اعتبار و تسویه آن سرلوحه کار قرار دارد. در هر صورت تحولات نرخ دلار و نرخ دلار نیما، خبرهای خاص گروه پالایش و فرمول جدید آن، خبرهای گروه خودرو و در نهایت گزارش‌های ۱۲ ماهه احتمالی پیش رو می‌توانند ۵ عاملی باشند که فضای متفاوتی را برای ارزندگی بازار رقم بزنند. این موضوع به زودی خود را در بازار نیز نشان می‌دهد. بروز هر یک از این عوامل گام بلندی در حرکت جریان پول به سمت بازار است که نمونه آن را در حجم معاملات شاهد بودیم.

اگر بازدهی بازارها را با قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره، نرخ ارز یا مداخلات یا هر عامل دیگری در نظر بگیرید کل سیاست‌های بعد از مدت کوتاهی نتیجه عکس می‌دهد. برای نمونه تب خرید دلار سرد شد و قیمت آن تقریبا ۲ هزار تومان کاهش پیدا کرد. بنابراین پیش بینی روند بورس در اردیبهشت ۱۴۰۳ به عوامل بنیادی مانند نرخ ارز نیمایی و نرخ تسعیر گره خورده است. بر همین مبنا تارگت ۲ میلیون و۷۰۰ هزار واحد شاخص در گام نخست جدی است. اما در ادامه راه نمادها ازهمه جدا می شود.

 

دلایل ارزندگی نمادهای بورسی در ۱۴۰۳

هنوز قیمت دلار با قیمت پایان سال فاصله دارد و از آن بالاتر است. کاهش حس منفی نسبت به تنش نظامی و اخبار مذاکرات در مورد آتش بس در غزه کمی فروشندگان را مردد کرد و همین باعث شد دلار در بازار آزاد شاهد افت قیمت باشد. روند انس جهانی که فعلا بسیار قوی به نظر می‌رسد.

با فروکش کردن تب خرید دلار، طلا می‌تواند در استراحت و اصلاح زمانی برود. حالا باید ببینیم دلار و طلا چقدر از سقف‌های کوتاه مدت فاصله می‌گیرند. در واقع باید دید تب خرید این دو دارایی با فاز ترس فروکش می‌کند یا نه؟ و اگر فروکش کرد، تب خرید تورمی آنها چه می‌شود. اما روند ماه‌های آتی کماکان صعودی به نظر می‌رسد. البته به زودی بازار متوجه این موضوع خواهد شد که بیش از اندازه به جریان سیاسی وزن داده بودند. محمود مرادی بیان کرد: نمادهای بورسی ارزنده بعد از حدود ۲۰ درصد رشد وارد فاز استراحت می شوند، بعد از آن دوباره رشد جدیدی را آغاز می کنند. در این زمان نمادهای بورسی که ارزندگی چندانی ندارند از رشد باز می مانند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در کوتاه مدت بازار سهام تحت تاثیر اخبار مثبت به صورت یکپارچه رشد می کند، گفت: اما در ادامه نمادهای بورسی راه خود را از هم جدا می کنند.

او با تاکید بر اینکه نمادهای بورسی ارزنده بعد از حدود ۲۰ درصد رشد وارد فاز استراحت می شوند، افزود: بعد از آن دوباره رشد جدیدی را آغاز می کنند. در این زمان نمادهای بورسی که ارزندگی چندانی ندارند از رشد باز می مانند.

مرادی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بازار طلا نیز کاملا نوسانی شده است، اظهار کرد: برای نمونه روز شنبه میزان حباب صندوق های طلا کاهش یافت. اما روز یکشنبه معاملات صندوق های طلا با یک مثبت ضعیف وارد حباب بیشتر شد.

بر اساس گزارش بازار، با توجه به اینکه سال گذشته ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان رانت ارزی از طریق اختلاف نرخ سامانه نیما و نرخ آزاد از جیب تولیدکنندگان و صادرکنندگان به جیب واردکنندگان و دلالان وارد شد. از این رو بسیاری درباره رانت ارزی انتقاد می‌کردند. به همین دلیل پیش بینی روند بورس در اردیبهشت ۱۴۰۳ با تغییر نرخ ارز نیمایی عجین شده است.

کامودیتی ها پیشتاز در بازار سهام

رشد دلار در دو هفته قبل عامل اصلی حرکت بازارهای موازی بورس شد و حالا افت آن طی این روزها، انرژی آن بازار را گرفته است. شاید این موضوع تا حدودی موثر باشد.اما به نظر سیاست اشتباه تثبیت در نرخ ارز نیمایی نیز این موضوع عدم رشد بورس موثر بوده است. حتی با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان و حتی فولادسازها بر این موضوع صحه گذاشتند که باید به سمت کم شدن اختلاف برویم، ولی دولت همچنان کار خود را می‌کند. امسال یک سلسله اتفاقات و رویدادهای بنیادی می‌تواند رخ دهد که فضای بازار را تحت تاثیر خود گرفته و شرایط بهتری را از نظر بنیادی ایجاد کند. اگر بخواهیم بعدهای متفاوت آن را بررسی کنیم باید از یک سو به تحولات جالب توجه بورس کالا و محصولات و شرایط آن اشاره کرد و از سوی دیگر چشم به تحولات و اتفاقات کدالی داشت که طی این چند هفته سه دسته گزارش مهم را راهی کدال می‌کنند دسته اول که طی این چند روز آن را خواهیم دید گزارش‌های میان دوره‌ای برخی شرکت‌ها با سال مالی متفاوت معامله شدند. دسته دوم گزارش‌های ماهانه شرکت‌هاست که طی هفته بعد به بازار می‌رسد و دسته سوم که معتقدیم از دو دسته بالا مهم‌تر و تاثیرگذارتر هستند. گزارش‌های ۱۲ ماهه بوده که اوضاع را در فضای متفاوتی قرار می‌دهد که می‌تواند انگیزه قوی برای شد بازار به واسطه ارزندگی قیمت‌ها ایجاد کند.

در کنار این موارد بالا تحولات مختلف از دلار نیما و شایعات و شنیده‌های آن نیز چاشنی کار شده و می‌تواند خوراک اردیبهشت بهتری را برای بازار ترسیم کند. به همین دلیل این گروه به زودی معاملات پرحجمی خواهند داشت.

ارسال نظر