سهامداران از سهام بزرگ به کوچک کوچ می‌کنند؟

۱۴۰۳/۰۲/۰۳ - ۱۰:۳۶:۰۱
کد خبر: ۳۱۰۸۵۰
سهامداران از سهام بزرگ به کوچک کوچ می‌کنند؟

روز قبل زور نمادهای شاخص‌ساز کم شد. برخی تحلیلگران انتظار بهبود معاملات در سهام کوچکتر را دارند.

بورس مدت‌هاست که از سایر بازارها عقب مانده و درجا می‌زند. این در حالی‌ست که بازارهای موازی گاهی از تورم پیش افتاده‌اند و نوسان می‌کنند. به نظر می‌رسد چشم سهامداران ترسیده است. افزایش مالیات شرکت‌ها، افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، رشد عوارض صادراتی شرکت‌های معدنی، اختلاف قابل توجه نرخ دلار نیمایی با دلار آزاد و... بر دلسردی سهام‌داران نسبت به بازار سرمایه دامن زده است.

به گزارش اکوایران، در چنین شرایطی با افزایش تنش‌های منطقه‌ای بازار سرمایه که ریسک‌گریز است با افزایش فروش مواجه شد. بازار سرمایه غالبا در نیمه دوم سال رشد بهتری را تجربه می‌کند ولی تنش‌های منطقه‌ای در کنار تصمیمات اتخاذ شده برای بازار سرمایه، سهامداران را دلسرد کرده است. پس از کاهش تنش‌های منطقه‌ای بازار سرمایه در روز شنبه با استقبال معامله‌گران مواجه شد، ولی در روز یکشنبه از حجم معاملات حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاسته شد و قدرت سهامداران در نمادهای شاخص‌ساز کاهش یافت تا رشد پرقدرت نمادهای شاخص‌ساز در روز دوم هفته جاری کاهش یابد. در چنین شرایطی برخی از تحلیلگران انتظار افزایش تقاضا برای نمادهای کوچک‌تر را دارند.

سیگنال بازار جهانی به بازار داخل

نوسان قیمت در بازار ارز در روز قبل مشهود بود و دلار با از دست دادن یک حمایت در نیمه دوم معاملات دوباره به بالای آن بازگشت.

در بررسی برخی اخبار فضای خبری گنگ است. سی‌ان‌ان روز شنبه، یکم اردیبهشت گزارش داد که مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رسانده که به دولت آمریکا این امکان را می‌دهد تا تحریم‌هایی را بر بنادر و پالایشگاه‌هایی که نفت ایران را تحویل گرفته و پالایش می‌کنند، اعمال کند.

این خبر در حالی منتشر شده که در هفته گذشته نیز خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دولت بایدن به خاطر نگرانی از افزایش قیمت جهانی نفت و سوخت در آستانه انتخابات آمریکا و خشم چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران تمایلی به تحریم نفت ایران ندارد.

پیش از این هم در گذشته خبری منتشر شد که از سال پایانی ریاست جمهوری ترامپ تحریم نفتی ایران بی‌اثر شده است. به همین خاطر تحریم نفتی جدید از سوی آمریکا در نحوه اثرگذاری برای بازار ارز کمی گنگ است.

وبگاه آکسیوس به نقل از سه مقام مطلع آمریکایی اعلام کرد که دولت آمریکا به دنبال تحریم یکی از واحد‌های ارتش این کشور در واکنش به بی‌رحمی نسبت به مردم غزه است.

ایالات متحده همیشه متحد اسرائیل بوده و در جهت منافع این کشور قدم برداشته است. ایجاد فشار روی دشمن ایران از سوی آمریکا انتظارات افزایشی معامله‌گران را تعدیل می‌کند.

پس از حمله تلافی‌جویانه ایران علیه مواضع اسرائیل، نخست‌وزیر عراق راهی آمریکا شد. روز گذشته رییس بانک مرکزی عراق معاملات دلاری را برای تقریبا بیست بانک عراقی به منظور اطمینان از انطباق با استانداردهای امریکا در مورد پول‌شویی و تحریم ایران ممنوع کرد. عراق مقصد دوم صادرات ایران است و این خبر از این منظر مورد توجه بازار قرار می‌گیرد.

در معاملات روز قبل حباب سکه رشد کرد، ولی حباب طلای آب‌شده و درهم منفی شد.

بازارهای جهانی نیز در شب گذشته بازگشایی شدند. بررسی اونس جهانی طلا و نفت وست تگزاس اینترمدیت نشان‌دهنده کاهش قیمت در معاملات شب گذشته است که تائید می‌کند انتظارات بازار جهانی هم‌تراز با معامله‌گران داخل ایران نسبت به تنش‌های منطقه‌ای آرام‌تر شده است.

ارسال نظر