6.5 همت صرف اجرا و رفع معارضان شاخه غربی یادگار امام شد

بازگشت رویکرد «خودرو محور» به شهرسازی؟

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۱:۲۱:۱۷
کد خبر: ۳۱۰۶۹۵

طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند.

گروه راه و شهرسازی|

طراحی، آغاز و انجام برخی از پروژه های ساخت بزرگراه و تونل در دوره جدید مدیریت شهری انگاره تلاش برای شهرسازی بر محور انسان و برای انسان را کم رنگ کرده است. در دوره پیشین مدیریت شهری، ضمن انتقاد از ساخت بزرگراه های متعدد با هزینه‌های بالای هزار میلیارد تومان بر لزوم تغییر رویکرد شهرسازی به رویکرد «انسان محور» تاکید کردند و تا حدی نیز این رویکرد را پیگیری نمودند یا دست‌کم رویکرد «خودرو محور» را کنار گذاشتند. با وجود این، طی حدود 2.5 سال گذشته، به نظر می رسد، مدیران شهری با طرح پروژه هایی همچون ساخت بزرگراه متوسلیان، ایجاد زیر گذر در میدان سپاه و مواردی از این دست، بار دیگر به رویکرد خودرو محور بازگشت داشته‌اند. این همه در حالی است که هزینه فرصت ایجاد و احداث این پروژه های کلان عمرانی می تواند دست مایه خرید یا تولید واگن های مترو و اتوبوس شود تا شهروندان بیشتری از حمل و نقل عمومی استفاده کنند نه این که صرفا دارندگان خودروی شخصی! تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام یکی از این پروژه های عمرانی است. در این رابطه، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفته ۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای شاخه غربی پروژه یادگار امام و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به‌منظور رفع معارضین این طرح اختصاص یافته است. هادی حق‌بین در جریان بازدید از پروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام با بیان این که ما هر نقطه‌ای بتوانیم طرح را افتتاح کنیم، در برنامه قرار داده‌ایم، اظهار داشت: برای اجرای مسیر غرب به شمال این طرح هماهنگی با فرودگاه مهرآباد انجام و یک واحد سنگ‌بری که از معارضین طرح بود، تملک و این معارض شد. طی پنج ماه آینده این مسیر در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت و ترافیک محدوده رفع خواهد شد. به گزارش ایلنا، وی درباره جزيیات این طرح، گفت: این طرح یکی از پیچیده‌ترین پروژه‌های مدیریت شهری است و عملیات اجرایی آن پیش از این آغاز شده بود که به دلیل پیچیدگی‌ها، وجود معارضین و تاسیسات زیرسطحی ابتر ماند و رها شد و مدیریت شهری دوره ششم به صورت جهادی در این راستا وارد عمل شد. حق‌بین با اعلام این که با حمایت‌های شورا و پیگیری شهردار تهران، بخش زیادی از معارضان رفع و اقدامات گسترده‌ای انجام شد، تصریح کرد: این پروژه از جنوبی‌ترین نقطه بزرگراه یادگار امام در میدان جی آغاز می‌شود و با عبور از اراضی آموزش و پرورش، ارتش و وزارت دفاع به بلوار بهار، بزرگراه شهید بروجردی، بزرگراه آزادگان و آزادراه تهران- ساوه متصل می‌شود.
وی تاکید کرد: حجم قابل توجهی از کار در میدان جی صورت می‌گیرد و در جلسات برگزار شده با پلیس راهور، طرح‌های ترافیکی نهایی شده است و به محض اینکه انسداد ترافیکی صورت بگیرد، اجرای آن آغاز خواهد شد.  معاون شهردار تهران با بیان این که ۵ هزار میلیاد تومان برای اجرا و هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای رفع معارضین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در گام اول، میدان فتح، مسیر غرب به شمال از مسیرهای اصلی است و ظرف دو تا سه ماه آینده به سرعت اجرایی خواهد شد و به دلیل پیش تنیدگی دهانه‌ها و تکنیک‌های اجرایی تا ۶ ماه آینده ترافیک به روی پل منتقل خواهد شد.معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: معارضین در طول اجرای طرح رفع و بخش‌های بعدی این پروژه به تدریج بهره‌برداری خواهد شد. حق‌بین با تاکید بر اینکه اگر مشارکت شهروندان وجود نداشته باشد، نمی‌توان اجرای طرح‌ها را پیش برد، یادآور شد: امسال ۲۵ تقاطع در شهر تهران به بهره‌برداری می‌رسد و هر ماه حداقل دو طرح عمرانی افتتاح خواهد شد.

ارسال نظر