اوپك دنبال جذب يك كشور آفريقايي رفت

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۱:۱۱:۳۰
کد خبر: ۳۱۰۶۸۰

گروه توليدكنندگان اوپك پلاس بعد از اينكه آنگولا و چند عضو ديگر را در سال‌هاي اخير، از دست داد، به دنبال جذب ناميبيا است كه ممكن است تا يك دهه آينده، به چهارمين توليدكننده بزرگ آفريقا تبديل شود.

گروه توليدكنندگان اوپك پلاس بعد از اينكه آنگولا و چند عضو ديگر را در سال‌هاي اخير، از دست داد، به دنبال جذب ناميبيا است كه ممكن است تا يك دهه آينده، به چهارمين توليدكننده بزرگ آفريقا تبديل شود.
به گزارش ايسنا، شركت‌هاي توتال انرژي و شِل، در سال‌هاي اخير، اكتشافاتي انجام دادند كه ۲.۶ ميليارد بشكه برآورد شدند و زمينه را براي برنامه‌ريزي اين كشور آفريقايي براي توليد از حدود سال ۲۰۳۰، فراهم كرد.
به گفته منابع آگاه، هدف اوليه اوپك پلاس، مشاهده پيوستن ناميبيا به «منشور همكاري» است كه درباره بازارهاي انرژي مذاكرات بلندمدت انجام مي‌دهد. برزيل در ژانويه به اين منشور پيوست. به گفته ان جي آيوك، رييس اجرايي اتاق انرژي آفريقايي كه در تسهيل مذاكرات ميان دو طرف مشاركت داشت، گفت: در نهايت، اوپك كه به عنوان هسته اصلي گروه اوپك پلاس، با روسيه و ساير توليدكنندگان همكاري دارد، ترجيح مي‌دهد ناميبيا، به عضو كامل اين گروه تبديل شود. وي افزود: اوپك، حركت خود براي جذب ناميبيا را آغاز كرده و در اين مقطع، نتيجه مذاكرات معلوم نيست. هيثم الغيص، دبيركل اوپك در فوريه گفته بود اوپك، مشغول مذاكره با چندين كشور براي پيوستن به «منشور همكاري» است اما از اين كشورها، نام نبرده بود. اوپك در توييتي در آن زمان اعلام كرده بود الغيص با تام الويندو، وزير معادن و انرژي ناميبيا در كنفرانسي در نيجريه ديدار كرده بود و در آنجا، درباره چشم‌انداز همكاري اوپك و ناميبيا تحت چتر منشور همكاري، صحبت شد.
طبق گزارش «اس‌اند پي كاماديتي اينسايتس»، مگي شينو، كميسر نفت ناميبيا در سال گذشته، براي پيوستن به خانواده اوپك، ابراز علاقه كرده بود.
به گفته آيكو، مذاكرات ميان اوپك و دولت ناميبيا در اواخر آوريل كه الغيص براي سخنراني در كنفرانس انرژي ناميبيا به اين كشور مي‌رود، احتمالا ادامه پيدا خواهد كرد.
توليد ناميبيا تا يك دهه آينده، به اوج ۷۰۰ هزار بشكه در روز خواهد رسيد كه كمتر از توليد ۱.۱ ميليون بشكه در روز آنگولا است اما در صورت اكتشافات موفقيت آميز بيشتر، توليد ناميبيا مي‌تواند از اين هم بيشتر رشد كند.
بر اساس گزارش رويترز، آنگولا در پي دريافت سهميه توليد پايين‌تر از حد انتظار از سوي اوپك، در دسامبر سال ۲۰۲۳، از اوپك خارج شد.

ارسال نظر