9 دستاورد از یک حمله

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۴۲:۵۳
کد خبر: ۳۱۰۶۲۱
9 دستاورد از یک حمله

معتقدم بسیاری از ابهامات در منطقه که سال‌ها در خصوص آنها تبلیغات و پروپاگاندا شده بود، پس از حمله ۱۴آوریل ایران از میان رفت و فضای شفاف‌تری به نفع ایران ایجاد شده است.اما اگر قرار باشد دستاوردهای ایران از این حمله را دسته‌بندی کنیم، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 

جعفر قنادباشی

معتقدم بسیاری از ابهامات در منطقه که سال‌ها در خصوص آنها تبلیغات و پروپاگاندا شده بود، پس از حمله ۱۴آوریل ایران از میان رفت و فضای شفاف‌تری به نفع ایران ایجاد شده است.اما اگر قرار باشد دستاوردهای ایران از این حمله را دسته‌بندی کنیم، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: 
۱- برخی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای همواره در خصوص توانایی نظامی و موشکی ایران تردید ایجاد می‌کردند، اما امروز مشخص شده ظرفیت‌های نظامی و تسلیحاتی ایران بسیار بالاست. دامنه وسیعی از توانایی‌های موشکی شامل موشک‌های کروز و بالستیک در این عملیات به کار گرفته شد تا مشخص شود، ایران از منظر ژئوپليتیک و ژئواستراتژیک ظرفیت‌های بسیاری برای دفاع از خود و مردمش تحت اختیار دارد.
۲- دستگاه‌های تبلیغاتی غربی و صهیونیستی، سال‌های سال اعلام می‌کردند ایران هرگز خود به صحنه نمی‌آید و تنها گروه‌های فلسطینی، لبنانی، یمنی، عراقی و سوری را به ورطه خطر می‌افکند. این ادعا هم رنگ باخت و ثابت شد ایران هر زمان که نیاز باشد در وقت مناسب با تمام قوا وارد میدان تنازعات می‌شود. البته پیش از این هم شهدای بسیاری از ایران برای تامین امنیت عراق و سوریه و...فدا شده بود. امروز اما به صورت عینی‌تر نشان داده شد که ایران آماده برخورد با دشمنان است.
۳- ابهام دیگری که مطرح می‌شد این بود که ایران در توانایی دفاعی‌اش، متکی به کشورهای خارجی مانند روسیه و چین و...است. در حالی که پس از این حمله مشخص شد، ایران بدون تکیه بر سایر کشورها، موشک‌ها و تسلیحات تولید داخلی خودش را استفاده می‌کند. موضوع مهم‌تر قابلیت پرتاب موشک‌های کروز و بالستیک از این فاصله دور است.
۴- طبیعی است که این توانایی ایران باعث عصبانیت و ناراحتی کشورهای غربی شود، آنها سالانه صدها میلیاردها دلار تجهیزات نظامی به کشورهای عربی می‌فروشند، وقتی ایران به راحتی توانست این سامانه‌های دفاعی را بشکند، طبیعی است که چشم‌انداز فروش سلاح‌های غربی به کشورهای منطقه با مشکلاتی همراه خواهد شد. امریکا بیشترین سلاح‌های ضد موشکی‌اش را در اختیار اسرايیل قرار داده بود. ایران این گنبد آهنین را شکست و به اهداف مورد نظرش شلیک کرد. نباید فراموش کرد، بالاترین درآمدهای تسلیحاتی جهان به امریکا، فرانسه، انگلیس و...تعلق دارد، این ظرفیت مالی با حمله ایران خدشه‌دار شد.
۵- دستاورد بعدی حمله، این بود که مشخص شد ایران برای هرگونه نبرد احتمالی در آینده، الزاما نیازی به هواپیما، تانک و سایر تسلیحات انحصاری غربی ندارد. ایران در طول ۴۵ سال پس از پیروزی انقلاب نه تانکی از امریکا و انگلیس و...خریداری کرده و نه دلاری برای هواپیماها و جنگنده‌های امریکایی هزینه کرده است. اما به راحتی با پرنده‌های تولید داخل توانست، نبردی در این سطح را راهبری کند و اهدافش را نیز محقق کند. برخی تحلیلگران تصور می‌کردند برای بازدارندگی نظامی حتما باید جنگنده بمب‌افکن‌های امریکایی را به کار گرفت، این ضرورت هم از دستور کار خارج شد.
۶- دستاوردهای پهپادی ایران، دستاورد مهم بعدی در این عملیات بود. برخی کشورهای غربی طی ماه‌های اخیر و زمانی که مطرح می‌شد ایران در جریان نبرد روسیه با اوکراین، پهپاد به روسیه صادر کرده، در توانایی پهپادی ایران، تردید وارد ساخته و در این موضوع تشکیک می‌کردند. با این عملیات اما ایران ثابت کرد که هر چند پهپادی به روسیه نداده، اما به اندازه‌ای ظرفیت دارد که بتواند بزرگ‌ترین حمله پهپادی تاریخ را اجرایی کند.
۷- برخی کشورهای منطقه‌ای ادعا می‌کردند، ایران در سطح منطقه فاقد محبوبیت است. این عملیات نشان داد، ایران بالاترین سطح محبوبیت را داراست. این عملیات هم سطح محبوبیت ایران را در منطقه و جهان به‌ شدت بالا برد. نظرسنجی‌های مستند از کشورهای منطقه نشان می‌دهد به‌رغم همه تبلیغات منفی علیه ایران در کشورهایی چون عراق، فلسطین، عمان، مصر، سوریه، لیبی حتی اردن و عربستان و...بالاترین سطح محبوبیت متعلق به ایران است. مردم منطقه و افکار عمومی بین‌المللی، ایران را به خاطر مقابله با تجاوزات اسراییل، تحسین می‌کنند و به حاکمان و دولت‌های خود نقدهای جدی را به دلیل حمایت از اسرايیل وارد می‌سازند.

۸- یکی از سناریوهای مهم اسرايیل، طی سال‌های اخیر و از زمان ظهور داعش این بود که به‌زعم خود، بازوهای نیابتی ایران در منطقه را قطع کرده تا نوبت به ایران برسد. اسرايیلی‌ها و غربی‌ها معتقد بودند این بازوهای منطقه‌ای ایران هستند که برای کشورمان ارزش افزوده اعتباری در منطقه ایجاد می کنند و اگر حشدالشعبی، حماس، حزب‌الله، انصارالله و... تضعیف شوند، شکست ایران کار سختی نخواهد بود. مبتني بر اين ایده کلی تصور می‌شد، مردم ایران رفاه‌زده شده‌اند و دیگر حاضر نیستند پشت سیستم سیاسی بایستند. نبرد اخیر این تصورات را هم از میان برد، مشخص شد ایرانی‌ها در زمان مواجهه با دشمن خارجی، به‌رغم همه مشکلات داخلی، متحد شده و از تمامیت ارضی‌شان دفاع می‌کنند. ضمن اینکه مشخص شد، ایران آماده است تا از متحدان منطقه‌ای خود نیز دفاع کرده و دشمنان را عقب براند‌.جالب اینجاست این عملیات از همه شهرهای ایران برنامه‌ریزی شد و همه مناطق کشور در این رویارویی مهم مشارکت داشتند.
۹- موضوع مهم‌تر رویکرد مسوولانه ایران در این عملیات بود. ایران هیچ مرکز مردمی و رفاهی اسرايیل را منهدم نکرد، بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، ادارات، مراکز خدماتی و...اسراییل مورد حمله ایران قرار نگرفتند، بلکه مراکز خاص نظامی و جاسوسی بود که هدف قرار گرفتند.
 مجموعه این گزاره‌ها نشان می‌دهد مجموعه‌ای از دستاوردهاي متنوع بر اثر این حمله شکل گرفته‌اند که می‌توان آنها را در قالب ارزش افزوده این عملیات مهم و تاریخی دسته‌بندی کرد.

ارسال نظر