انتقادات به ترويج دوچرخه سواري توسط پيروز حناچي شهردار سابق تهران پايان يافت؟

احياي دوچرخه‌سواري در پايتخت

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۱۷:۲۸
کد خبر: ۳۱۰۶۰۹

در حالي كه طي دو سال گذشته، گاه و بيگاه مديريت جديد شهري تهران نسبت به ترويج دوچرخه سواري پيروز حناچي و راه‌اندازي كمپين دوچرخه سواري در سه شنبه‌ها انتقاد مي‌كردند، در جلسه كميته حمل و نقل ترافيك شوراي شهر تهران بر احياي مجدد دوچرخه‌سواري در پايتخت تاكيد شد.

گروه راه و شهرسازي|
در حالي كه طي دو سال گذشته، گاه و بيگاه مديريت جديد شهري تهران نسبت به ترويج دوچرخه سواري پيروز حناچي و راه‌اندازي كمپين دوچرخه سواري در سه شنبه‌ها انتقاد مي‌كردند، در جلسه كميته حمل و نقل ترافيك شوراي شهر تهران بر احياي مجدد دوچرخه‌سواري در پايتخت تاكيد شد.
در ابتداي اين جلسه سيد جعفر تشكري هاشمي؛ رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه بايد واقعيت‌های شهری را ديد و نگراني‌هاي مردم را درك كرد، گفت: گاهي اوقات بايد خودمان باني تغيير و تحولات باشيم، حتما به خاطر داريد كه در چند دهه گذشته دوچرخه‌سواري امري عادي در تهران و بسياري از شهرهاي كشور به شمار مي‌رفت اما متاسفانه با عملكرد ناقص در حوزه فرهنگ‌سازي و غلبه خودرو محوري، شانس دوچرخه‌سواري را از شهروندان گرفتيم.
وي با بيان اينكه متاسفانه آلودگي هوا تبديل به چالش هميشگي تهران شده است، اظهار كرد: دوچرخه مي‌تواند يكي از ابزار كاهش آلودگي هوا باشد. به گزارش تسنيم، تشكري هاشمي تصريح كرد: در تشخيص اينكه در كدام خيابان‌ها بايد خطوط دوچرخه‌سواري احداث شود بد عمل كرده‌ايم زيرا نيازي نيست در تمام خيابان‌هاي تهران اين خطوط احداث شود. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با تاكيد بر اينكه بايد گزينه‌ها و راه‌حل‌هاي متنوع را پيش روي شهروندان قرار داد تا با مشاركت مردم بر پديده‌هاي ناهنجار ترافيكي و آلودگي هوا غلبه كرد، افزود: ما بايد اين پيام را به شهروندان منتقل كنيم كه دوچرخه‌سواري براي سلامت روان و جسم آنها و از بين بردن آلودگي هوا يك راه‌حل است.
وي ادامه داد: چرا وقتي مثلا 300 ميليارد تومان براي يك پل هزينه مي‌كنيم ناراحت نمي‌شويم اما براي ايجاد زيرساخت‌هاي دوچرخه‌سواري و فرهنگ آن كاري انجام نمي‌دهيم و هيچ هزينه‌اي نمي‌كنيم. رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه ما به دنبال ايجاد دوچرخه‌سوار هستيم نه مسير دوچرخه‌سواري گفت: بايد تاكيد كنيم كه به هيچ‌وجه مخالف و ضد دوچرخه‌سواري نيستيم و همانطور كه دوره سابق با اين عنوان معروف شد كه هيچ كاري جز دوچرخه‌سواري نكرد ما نيز نبايد تحت عنوان مخالفان دوچرخه‌سواري شناخته شويم. وي ادامه داد: بايد از مناطق خواسته شود مسيرهاي مناسب دوچرخه‌سواري را مشخص كنند تا سريعا در آن مكان‌ها خدمات دوچرخه‌سواري فعال شود. همچنين در پارك‌هاي ترافيكي بايد آموزش دوچرخه‌سواري براي كودكان ايجاد شود. تشكري هاشمي گفت: در باب اقدامات فرهنگي، فعاليتي توسط شهرداري انجام نشده است مردم يك شبه به اهميت دوچرخه‌سواري اقناع نمي‌شوند بلكه بايد رفته رفته و از طريق تبليغات و كار فرهنگي اين كار را انجام داد.
عضو شوراي شهر تهران با اشاره به فعاليت‌هاي شهروندان در حوزه دوچرخه‌سواري اظهار كرد: مي‌توان با شناسايي مسيرهاي كم ترافيك در روزهاي تعطيل فضايي را براي دوچرخه‌سواري ايجاد كرد. بيدود يك سرمايه ملي است اما اكنون دوچرخه‌هاي آن زير آفتاب رها شده‌ و هيچكس پاسخگوي اين رهاشدگي نيست.
در ادامه شهريار افندي‌زاده با اشاره به اهميت دوچرخه‌سواري گفت: در بحث استفاده از دوچرخه موارد بسياري مطرح است كه يكي از آنها بحث سخت افزاري است يعني بايد امكاناتي براي ترغيب ‌شهروندان به استفاده از دوچرخه ايجاد شود.
وي ادامه داد: علاوه بر لزوم وجود امكانات سخت‌افزاري ايجاد فرهنگ دوچرخه‌سواري نيز اهميت دارد ما نمي‌توانيم به اجبار فرهنگ دوچرخه‌سواري را ايجاد كنيم. افندي‌زاده با بيان اينكه بايد مكان‌هايي براي دوچرخه‌سواري ايجاد شود، اظهار كرد: بايد در اين مكان‌ها افراد علاقه‌مندان دوچرخه‌سواري كنند همچنين بايد مسيرهاي پيشنهادي دوچرخه‌سواري مورد بررسي قرار گيرند زيرا تمامي مسيرها پتانسيل لازم را ندارند و بازنگري بر روي مكان‌ها بايد توسط سازمان انجام شود. در ادامه سيد محمد آقاميري، رييس كميته عمران شوراي شهر تهران با بيان اينكه بايد آسيب‌شناسي شود كه نتيجه احداث خطوط دوچرخه‌سواري در تهران چه بوده است، گفت‌: متاسفانه هنوز بررسي نشده كه آيا مي‌توان اين مد حمل و نقلي را ايجاد كرد يا خير، تا زماني كه شوق استفاده از دوچرخه‌سواري را ايجاد نكنيم نمي‌توانيم دوچرخه را به عنوان يك مد حمل و نقلي بناميم. وي ادامه داد: ما مي‌توانيم دوچرخه را به دبيرستان‌ها بدهيم تا دانش‌آموزان براي تردد از مدرسه به خانه از دوچرخه استفاده كنند، با استفاده از مشوق‌هاي كوچك مي‌توان دوچرخه را تبديل به يك مد كرد. آقاميري گفت: بايد بيشتر انرژي خود را براي ايجاد فرهنگ دوچرخه‌سواري ايجاد كنيم، براي مثال در پارك‌هاي جنگلي دوچرخه بسيار بيشتر از سطح خيايان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد اگر قرار است برنامه‌اي هم ايجاد كرد بايد از طريق مشوق‌ها در ميان نسل جوان باشد.

ارسال نظر