روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی

۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۰:۵۳:۴۳
کد خبر: ۳۱۰۵۱۶

ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: از 31 شرکت سرمایه‌گذاری استانی، 28 شرکت نزد سازمان بورس ثبت و در شرکت بورس تهران پذیرفته شده‌اند.

مدار اقتصادی | ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص روند برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی گفت: از 31 شرکت سرمایه‌گذاری استانی، 28 شرکت نزد سازمان بورس ثبت و در شرکت بورس تهران پذیرفته شده‌اند. شرکت سرمایه‌گذاری استان سمنان تاکنون نه به عنوان نهادمالی و نه به عنوان ناشر نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت نشده است. او افزود: شرکت سرمایه‌گذاری استان تهران به عنوان نهاد مالی نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده اما با توجه به اینکه البرز و تهران باید از هم جدا و به دو استان مجزا تبدیل شوند، فرآیند تفکیک باید پشت سر گذاشته شود. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: مطابق مصوبه 20 تیر ماه 1402 و همچنین 9 آبان 1402 شورای‌عالی بورس، مقرر شد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، تا اول شهریور 1403 مجامع خود را برگزار کنند. مطابق یکی از بندهای همان مصوبه، دو استان به عنوان استان پایلوت انتخاب شدند که در بهمن‌ماه 1402، مجمع خود را برگزار کردند. او ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی از حیث افشای اطلاعات و به روز بودن اطلاعات و صورت‌های مالی، در یک وضعیت مشابه قرار ندارند. برخی از استان‌ها وضعیت بهتر و مناسب‌تری دارند، برخی دیگر چنین شرایطی ندارند. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: به‌روز بودن صورت‌های مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی روی سامانه کدال، فاکتور مهمی در برگزاری مجمع به شمار می‌رود. از همین رو، باتوجه به موارد یاد شده و همچنین تعداد شرکت‌های تعاونی شهرستانی، دو استان زنجان و خراسان شمالی در مرحله نخست، انتخاب شدند تا مجمع برگزار کنند. ولی‌اله جعفری، افزود: نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار 
در راستای آماده‌سازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای برگزاری مجامع به استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، زنجان، خراسان رضوی، قم، مرکزی و همدان سفر کردند و مصوبه شورای‌عالی بورس و سازوکار برگزاری مجمع، برای آنها تشریح شد. خوشبختانه استان‌های دیگری هم به سازمان بورس نامه زدند و برای برگزاری مجامع اعلام آمادگی کردند. نمایندگان سازمان بورس به آن استان‌ها نیز سفر می‌کنند و شرایط را برای این استان‌ها توضیح می‌دهند.
او افزود: افرادی که تمایل دارند به عضویت هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی درآیند، می‌توانند بعد از انتشار دعوت به مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بر روی کدال، به سامانه ستان مراجعه کرده و به عنوان کاندیدای عضویت در هیات مدیره ثبت‌نام کنند.
ولی‌اله جعفری در پاسخ به این سوال که سازمان بورس چه نظارت یا بازرسی‌هایی را بر نمادهای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اعمال می‌کند؟ گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی هم مانند بقیه ناشران ثبت شده موظف به رعایت دستورالعمل‌ها هستند و استثنایی برای این شرکت‌ها در نظر گرفته نشده است. او همچنین درخصوص اینکه چه زمانی امکان معاملات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وجود دارد؟ پاسخ داد: یکی از موضوعاتی که در شورای‌عالی بورس دنبال می‌شود، ارایه مشوق برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی است که مجمع خود را زودتر برگزار کنند. پیشنهاداتی در این زمینه تهیه شده و به شورا ارایه می‌شود. یکی از این مشوق‌ها این است که نماد شرکت‌ سرمایه‌گذاری استانی که زودتر مجمع خود را برگزار کرده است، بازگشایی شود که البته نیازمند مقدماتی مانند معرفی بازارگردان است. البته اینکه به تدریج نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بازگشایی شود یا اینکه نماد همه این شرکت‌ها دفعتا و همزمان بازگشایی شود، تصمیمی است که شورای‌عالی بورس باید اتخاذ کند. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: برای مدیریت فعال‌تر شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی لازم است که مجامع آنها برگزار و اعضای هیات مدیره آنها مشخص شوند. اصلی‌ترین دلیل به تعویق افتادن مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی همین موضوع مشارکت حداکثری دارندگان سهام عدالت بود. یعنی شورای‌عالی بورس به دنبال سازوکار و فرایندی بود که براساس آن بتوان مشارکت حداکثری سهامداران را در مجمع رقم زد. 

ارسال نظر