افزايش ۳۰ تا ۴۰ درصد قيمت با بستن تنگه هرمز

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۰۱:۵۴:۰۸
کد خبر: ۳۱۰۴۱۴

يك كارشناس حوزه انرژي گفت: اگر احتمالا تنگه هرمز بسته شود قيمت نفت را به‌شدت بالا خواهد برد، به‌طوري كه مسدود شدن اين مسير حتي اگر براي چند روز هم باشد قيمت نفت را ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا مي‌برد.

يك كارشناس حوزه انرژي گفت: اگر احتمالا تنگه هرمز بسته شود قيمت نفت را به‌شدت بالا خواهد برد، به‌طوري كه مسدود شدن اين مسير حتي اگر براي چند روز هم باشد قيمت نفت را ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا مي‌برد. ميرقاسم مومني در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي تاثير عمليات موشكي ايران عليه مواضع رژيم صهيونيستي بر بازار و قيمت نفت اظهار داشت: ايران با توجه به حمله خلاف عرف ديپلماتيك و قوانين بين‌المللي و كنوانسيون ژنو به كنسولگري ايران در دمشق يك دفاع و واكنش قانوني انجام داد اما باتوجه به اين مساله كه خارميانه و خليج فارس مركز و قلب تپنده توليد نفت و گاز جهان است قيمت نفت بالا رفت.  وي افزود: واكنش بازار و قيمت نفت به اتفاقات اخير طبيعي است اما اين نوسانات مقطعي است و قيمت نفت رشد زيادي نخواهد داشت. چون كشورهاي غربي و مصرف‌كننده همواره به دنبال اين بوده‌اند كه قيمت نفت بالا نرود ضمن اينكه بالا رفتن قيمت چندان به نفع صادركنندگان نيز نخواهد بود. به همين جهت ممكن است قيمت‌ها تغييراتي داشته باشد اما نه تداوم دارد و نه پايدار خواهد بود. اين كارشناس حوزه انرژي گفت: موضوع عرضه و تقاضا تغيير چنداني نمي‌كند اما موضوع اصلي تاثير تلاطمات منطقه‌اي بر نرخ بيمه‌هاي حمل و نفتكش‌ها است زيرا شركت‌هاي بيمه‌اي قواعد خاصي براي زمان و مسيرهاي خاص و شرايط اضطراري دارند، در مسيرهايي كه امكان خطر و تهديد وجود دارد حق بيمه‌ها را بالا مي‌برند و اين هزينه بيمه اضافي بر قيمت نفت تاثير خواهد داشت.  وي درباره بروز تنش در تنگه هرمز و تاثير آن بر قيمت نفت نيز تاكيد كرد: در شرايط كنوني بعيد است تنگه هرمز بسته شود چون كشورهاي حوزه خليج فارس و همچنين ايران به اين مسير براي صادرات نفت نياز دارند و به همين دليل بستن تنگه زماني انجام مي‌شود كه يك برنامه بلندمدت در دستور كار باشد و در شرايط فعلي اين اتفاق نمي‌افتد.
مومني خاطرنشان كرد: اگر احتمالا تنگه هرمز بسته شود قيمت نفت را به‌شدت بالا خواهد برد، به‌طوري كه مسدود شدن اين مسير حتي اگر براي چند روز هم باشد قيمت نفت را ۳۰ تا ۴۰ درصد بالا مي‌برد.
وي يادآور شد: در هر حال نوسان قيمت در شرايط كنوني موقتي است و بهاي نفت چندان هم بالا نخواهد رفت.
محمدعلي خطيبي هم در همين خصوص به ايلنا گفت: تنش‌هاي اخير بين ايران و اسراييل و حملات موشكي تاثير چنداني روي بازار نفت نداشته چون بخش عرضه و تقاضا را تحت تاثير قرار نداده و بيشتر تاثير رواني روي بازار دارد، تاثير رواني هم بعد از مدت كوتاهي از بين مي‌رود و دوباره بازار به روال عادي خود بازمي‌گردد.
وي افزود: در كل تنش‌هاي مقطعي تاثير رواني دارد و باتوجه به اينكه درگيري اخير هيچ يك از عوامل عرضه و تقاضا را تحت تاثير قرار نداده تاثير خاصي روي قيمت و بازار ندارد و تنها جو رواني ايجاد كرده است.
اين كارشناس حوزه انرژي گفت: احتمال تنش در تنگه هرمز و فشار روي تردد نفتكش‌ها بازار و قيمت را دچار نوسان خواهد كرد يعني اگر محدوديت‌هايي روي عبور و مرور نفتكش‌ها ايجاد شود تغييراتي به وجود مي‌آيد چون مستقيما عرضه را دچار اختلال خواهد كرد و نتيجه اينكه قيمت را افزايش مي‌دهد و در اين بين بيشتر بازار مصرف اروپا را دچار تكانه خواهد كرد.

ارسال نظر