مديرعامل سابق سازمان بنادر: انگيزه عرب‌ها براي مشاركت در كريدور هند-اروپا كاهش يافت

اثرگذاري تحولات خاورميانه بر سرنوشت كريدور هند-اروپا

۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۰۱:۵۲:۰۶
کد خبر: ۳۱۰۳۲۳

مديرعامل سابق سازمان بنادر و دريانوردي از اثرپذيري سرنوشت كريدور هند-اروپا از تحولات خاورميانه خبر داد و گفت، انگيزه اعراب براي ورود و مشاركت در اين طرح كاهش يافته است.

مديرعامل سابق سازمان بنادر و دريانوردي از اثرپذيري سرنوشت كريدور هند-اروپا از تحولات خاورميانه خبر داد و گفت، انگيزه اعراب براي ورود و مشاركت در اين طرح كاهش يافته است.
به گفته اين كارشناس حمل و نقل، بعيد است كه روند شكل‌گيري كريدور هند- خاورميانه- اروپا به روال گذشته ادامه يابد و احتمالا انگيزه كشورهاي عربي براي مشاركت در چنين كريدوري كه رژيم صهيونيستي هم در آن نقش دارد، كاهش يافته و نمي‌توان به آينده آن حداقل در كوتاه‌مدت خوشبين بود.
محمد راستاد، مديرعامل سابق سازمان بنادر و دريانوردي درباره ميزان استقبال تجار و كشورها از كريدور هند -خاورميانه -اروپا كه سال گذشته ميلادي در جريان اجلاس ٢٠ رونمايي و مطرح شد، اظهار داشت: هيچ خبر يا تحول جدي در رابطه با كريدور اشاره شده ديده يا شنيده نشده است. اساساً عملياتي شدن آن مستلزم تكميل زيرساخت‌هاي زنجيره شقوق مختلف حمل و نقل در مسير كريدور است كه اجراي آنها زمانبر است و اخباري هم مبني بر عملياتي شدن پروژه‌هاي مرتبط وجود ندارد. بنابراين در اين مقطع نمي‌توان در رابطه با استقبال كشورها از كريدور مذكور ارزيابي دقيقي داشت.
وي در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به رقابت اين كريدور با كريدورهاي مطرح منطقه و احتمال جايگزيني با ساير كريدورها از جمله كريدور كمربند جاده و شمال – جنوب تاكيد كرد: معتقدم كه اين كريدور به هيچ‌وجه تهديد جدي براي ساير كريدورها از جمله كمربند و جاده نيست. چراكه اولاً بايد در نظر داشت كه مبدا و مقصد اصلي كمربند و جاده، چين است در حالي كه كريدور هند- خاورميانه- اروپا از مبدا هندوستان است بنابراين ما در رابطه با دو بازار متفاوت صحبت مي‌كنيم. ثانياً كريدور شمال-جنوب هم به همين ترتيب ارتباطي با مسير تعريف شده براي كريدور جديد هند از نظر بازار مبادلات بازرگاني ندارد. از اين رو، اگر كريدور مذكور نهايتاً فعال و عملياتي شود، تامين كننده نياز يك بازار خاص خواهد بود.
مديرعامل سابق سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به اينكه با توجه به مواضع عربستان و امارات در حمايت از كشورهاي اسلامي درباره اتفاقات اخير در غزه و همچنين هزينه‌هاي حمل بار از اين كريدور آيا كريدور هند- خاورميانه - اروپا آيا اين كشورهاي عربي و تجار اين كشورها از اين پيشنهاد كريدوري حمايت و استقبال مي‌كنند؟ گفت: با تحولات اخير در خاورميانه، بعيد است كه روند شكل‌گيري كريدور هند- خاورميانه- اروپا به روال گذشته ادامه يابد و احتمالا انگيزه كشورهاي عربي براي مشاركت در چنين كريدوري كه رژيم صهيونيستي هم در آن نقش دارد، كاهش يافته و نمي‌توان به آينده آن حداقل در كوتاه‌مدت خوش‌بين بود.
راستاد درباره ادعاي اعضاي گروه 20 كه اين كريدور مي‌تواند هزينه جابه‌جايي كالا و بار به اروپا را تا نصف كاهش دهد، ادامه داد: ممكن است اين كريدور براي برخي اقلام كه در احجام كم جابه‌جا مي‌شوند و براي مقاصد خاصي حمل مي‌شوند، اقتصادي باشد، اما در مجموع تغييرچند باره شيوه حمل در مسير اين كريدور يك نقطه ضعف از نظر تحميل هزينه‌هاي مازاد و غيراقتصادي بودن خواهد بود و از طرف ديگر در چنين شرايطي زمان طولاني‌تري بايد صرف انتقال كالاها از كريدور شود. بنابراين به هيچ‌وجه اين كريدور قابليت رقابت با كريدور دريايي شرق به غرب كه مسير عمده تجارت جهان از خاور دور (به ويژه چين) به سمت اروپا است، نخواهد داشت.

ارسال نظر