گامي كوچك براي مشاركت مردم در جهش توليد

۱۴۰۳/۰۱/۲۶ - ۰۰:۱۱:۲۱
کد خبر: ۳۱۰۲۲۳
گامي كوچك براي  مشاركت مردم در جهش توليد

رهبر انقلاب مدتي پيش طي سخناني با اشاره به اهميت رسانه براي كشور گفته بود «امروز بيش از آنچه موشك و پهپاد و هواپيما و ابزارهاي جنگي و اينها تأثير بگذارند در عقب ‌راندن دشمن، رسانه‌ها هستند كه تأثير مي‌گذارند و دل‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهند، ذهن‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

سجاد بهزادي

رهبر انقلاب مدتي پيش طي سخناني با اشاره به اهميت رسانه براي كشور گفته بود «امروز بيش از آنچه موشك و پهپاد و هواپيما و ابزارهاي جنگي و اينها تأثير بگذارند در عقب ‌راندن دشمن، رسانه‌ها هستند كه تأثير مي‌گذارند و دل‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهند، ذهن‌ها را تحت تأثير قرار مي‌دهند. جنگ، جنگ رسانه‌اي است.» اين نخستين بار نيست كه رهبر انقلاب به نقش و اهميت رسانه براي كشور اشاره دارد. بر اين اساس ارائه چند پيشنهاد و يادآوري به مسوولان مرتبط خالي از لطف نيست. يك: وقتي به سامانه جامع رسانه‌هاي كشور كه زير نظر معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است، مراجعه مي‌كنيم آمارهايي نظر مخاطب را جلب مي‌كند. در نگاه نخست، اينكه اطلاعات وضعيت كمي رسانه‌هاي كشور به صورت دقيق، به‌روز و به تفكيك استان‌ها در اختيار مخاطب قرار دارد كار بسيار ارزشمندي است و اين آمارها مي‌تواند به خوبي مبناي تحليلي از وضعيت باشد.  آمارهاي موجود در اين سامانه نشان مي‌دهد، تعداد درخواست‌هايي كه براي ثبت رسانه در نوبت «هيات نظارت» قرار دارد دو هزار و ۶۳۸ درخواست است. از طرفي به‌ طور متوسط براي اينكه هيات نظارت مجوز نهايي ثبت رسانه را صادر كند، بيش از يك سال وحتي در مواردي نزديك به دو سال به طول مي‌انجامد. پيشنهاد مي‌شود مطابق تاكيد رهبر انقلاب مبني بر اهميت رسانه براي كشور، زمان رسيدگي به صدور مجوزها كوتاه‌تر شود. دو: رهبر انقلاب اسلامي در ابتداي سال با تاكيد بر اينكه جهش در توليد بدون حضور مردم در اقتصاد و عرصه توليد امكان‌پذير نيست، سال ۱۴۰۳ را به‌نام «جهش توليد با مشاركت مردم» نام‌گذاري كردند. آمارهاي ثبت شده در سامانه جامع رسانه‌هاي كشور نشان مي‌دهد، بخشي از مردم و به‌خصوص اليت‌هاي جامعه با همه دشواري‌هاي اقتصادي و سياسي حوزه رسانه پاي كار هستند و هم براي اشتغال و سرمايه‌گذاري (هر چند ناچيز) در حوزه رسانه مي‌خواهند مشاركت داشته باشند و هم در جنگ رسانه‌اي كه مورد تاكيد رهبر انقلاب است در ميدان باشند. بر اساس امارهاي همين سامانه يك هزار و ۸۱۰ نفر در كشور، به دنبال رسانه‌داري و مشاركت در حوزه‌هاي اقتصادي و اجتماعي بيمه فعال دارند. پيشنهاد مي‌شود زمان رسيدگي به صدور مجوزها كوتاه‌تر شود تا افراد بيشتري بيمه شوند و در حوزه اقتصادي مشاركت داشته باشند. سه: حالا كه مطابق تاكيد رهبر انقلاب، رسانه‌ها موثرتر از موشك هستند، پيشنهاد مي‌شود مساله فيلترينگ نيز مورد بازنگري جدي‌تري قرار بگيرد. به گفته يكي از كارشناسان فناوري اطلاعات در حال حاضر «فيلترينگ در ايران نقش آزار مردم را دارد و هيچ نقش ممانعتي ندارد.» نبايد سياستگذاري به گونه‌اي باشد كه فيلترينگ در رسانه هم مانند دوران ممنوعيت استفاده از ويدیو باشد.  

به باور بسياري از كارشناسان، به زودي شما با موبايل‌هاي عادي مي‌توانيد اينترنت را از ماهواره دريافت كنيد. تحولات حوزه ديجيتال و فناوري آنقدر زياد است كه قطعا اين اتفاق رخ مي‌دهد. رسانه‌ها در وضعيت فيلترينگ كنوني، نمي‌توانند نقش موثري در مواجهه با غول‌هاي رسانه‌اي جهان داشته باشند. همين طور كه ما در موشك‌سازي تلاش مي‌كنيم از بسياري از كشورها جلوتر باشيم و از طرفي مطابق تاكيد رهبر انقلاب «رسانه از موشك در عقب راندن دشمن موثرتر است» شايسته است نقش بازدارندگي فيلترينگ براي رسانه‌ها را نيز جدي بگيريم و در سياستگذاري كنوني تجديد نظر شود.

ارسال نظر