كاهش ۷ درصدي ذخاير سدهاي تهران

۱۴۰۳/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۶:۰۵
کد خبر: ۳۱۰۲۱۶

آخرين وضعيت ذخاير آب سدها نشان مي‌دهد كه ذخيره آب مخازن تأمين‌كننده آب شرب استان تهران از ابتداي سال آبي تاكنون نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۷ درصد كاهش داشته است.

آخرين وضعيت ذخاير آب سدها نشان مي‌دهد كه ذخيره آب مخازن تأمين‌كننده آب شرب استان تهران از ابتداي سال آبي تاكنون نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۷ درصد كاهش داشته است.
به گزارش ايسنا، در سال‌هاي اخير كشور درگير يك خشكسالي بي سابقه طي ۵۲ سال اخير شده است، در اين بين تهران به عنوان پايتخت وضعيت چندان مناسبي در منابع آبي ندارد تا جايي كه نگراني‌هايي براي تامين آب تهران وجود دارد، آنطور كه عيسي بزرگ‌زاده - سخنگوي صنعت آب كشور اعلام كرده از ابتداي سال آبي جاري تاكنون حدود ۱۵۰ ميلي‌متر بوده كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته كه ۱۶۳ ميلي متر بود، حدود ۸ درصد كاهش يافته است.
وي با تأكيد بر اينكه علي‌رغم بارش‌هاي اخير براي گذر از ماه‌هاي گرم سال، مديريت مصرف آب ضروري است، اظهار كرد: همه ما پايتخت‌نشينان بايد كاهش مصرف آب به ميزان ۱۵ درصد را در برنامه‌هاي خود داشته باشند و در اين زمينه همكاري شهروندان را خواستاريم.
هم‌اكنون در سامانه‌هاي شرقي شامل سدهاي لار، لتيان و ماملو شاهد ناترازي آب وجود دارد، به گونه‌اي كه ورودي سدها كمتر از برداشت است. اين امر منجر به از دست دادن ذخيره آب مي‌شود. بنابراين مجموعه اقداماتي را براي مديريت تنش آبي سامانه‌هاي شرقي تهران و افزايش تاب‌آوري اين سامانه‌ها تعريف شده تا آب را از سمت جنوب شرق به شرق و شمال‌شرق تهران هدايت شود و براي رسيدن به اين هدف، مقرر شده است در مخزن ۳۱، ايستگاه پمپاژي با ظرفيت هزار ليتر در ثانيه احداث شود و سپس در مخزن بالادست (مخزن شماره ۷) ظرفيت پمپاژ را افزايش دهيم و پس از آن، افزايش ظرفيت پمپاژ مخزن ۱۹ و در نهايت افزايش ظرفيت پمپاژ مخزن ۲۱ را داشته باشيم كه سال گذشته تمامي اين پروژه‌ها اجرايي شد.
همچنين خط انتقال پيراموني آبرساني تهران مزين به نام حضرت قمر بني هاشم (ع) در دست تكميل است كه ۱۷۰ كيلومتر طول دارد وتاكنون ۱۳۰ كيلومتر آن انجام شده است و در سال قبل نيز ۱۵ كيلومتر در سخت‌ترين نقاط ترافيكي شهر مثل بزرگراه همت و خرازي و خيابان دماوند اجرايي شد.
تقريباً ۴۰ كيلومتر اين طرح باقي مانده و اگر اعتبار به‌موقع تأمين شود، امسال آن به پايان خواهد رسيد. با اجراي اين طرح ارتباط بين مخازن و تصفيه‌خانه‌ها و امكان انتقال آب از سامانه غرب به شرق و از شرق به غرب و از شمال به جنوب فراهم مي‌شود و كمك قابل توجهي در مديريت بهينه توزيع آب خواهد شد و مي‌توانيم از منابع محدود حداكثر بهره‌وري را داشته باشيم.
علاوه بر اين به دليل نشتي كه در مخزن سد لار وجود دارد، اين سد تاكنون در بهترين شرايط و در ترسالي‌ها بيشتر از ۴۵۰ ميليون مترمكعب ذخيره آبي نداشته و آب از درياچه سد به پايين‌دست فرار مي‌كند. براساس طرح علاج ‌بخشي سد لار، سالانه ۱۶۲ ميليون مترمكعب آب بسيار گوارا و باكيفيت كه از مخزن سد، نشت پيدا مي‌كند و به سمت درياي خزر مي‌رود، به‌وسيله يك تونل ۲۸ كيلومتري به تصفيه‌خانه پنجم پايتخت در شرق تهران و منطقه سوهانك منتقل خواهد شد. تاكنون هشت كيلومتر از اين طرح اجرا شده و ۲۰ كيلومتر آن باقي مانده كه تكميل آن اعتبار ۳ هزار ميليارد توماني و زمان دو ساله نياز دارد. اجراي اين طرح مي‌تواند يك پايداري ميان‌مدت براي تأمين آب تهران ايجاد كند.
البته بايد به اين موضوع نيز توجه كرد كه مصرف آب تهران بسيار بالاست، آن‌طور كه اعلام شده ۲۳ درصد آب شرب كشور در استان تهران مصرف مي‌شود، ميزان مصرف آب شهروندان تهراني فراتر از الگوي مصرف است و هر شهروند تهراني در شبانه‌روز ۲۵۰ ليتر آب مصرف مي‌كند، در حالي‌كه در بسياري از كشورهاي پيشرفته كه از ميانگين بارندگي بالاتري در مقايسه با ايران برخوردارند، سرانه مصرف هر شهروند ۱۷۰ ليتر در شبانه‌روز است.
مشتركان استان تهران سالانه ۱.۵ ميليارد مترمكعب و مشتركان شهر تهران سالانه ۱.۲ ميليارد مترمكعب آب مصرف مي‌كنند. با وجود آب كمتر، شمار مصرف‌كنندگان آب بيشتر شده اما با اين حال، حتي آب شرب يك واحد مسكوني نيز قطع نشده است. درواقع يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون مترمكعب آب در استان تهران براي شرب و بهداشت توزيع مي‌شود، كاهش ۲۰ درصدي مصرف آب مي‌تواند نقش زيادي در گذر از چالش‌ها داشته باشد، درواقع اين ۲۰ درصد معادل ۳۰۰ ميليون مترمكعب بوده كه اين عدد ۱.۵ برابر سد اميركبير است.
كارشناسان بر اين باورند كه توجه به مديريت مصرف و كاهش مصرف آب امري مهم و ضروري بوده كه بايد به‌طور ويژه به آن توجه شود، هرچند كه در طول سال‌هاي قبل اهميت اين مايه حيات بيش از گذشته براي مردم آشكار شده اما باز هم لازم است تا قدر آب بيشتر دانسته شود چراكه آب قابل توليد نيست و بايد در حفظ آن كوشا باشيم.

ارسال نظر