«تعادل» گزارش مي‌دهد

كولر گازي‌ها دردسرساز شد

۱۴۰۳/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۲:۵۵
کد خبر: ۳۱۰۲۱۴
كولر گازي‌ها دردسرساز شد

با گرم شدن هوا و وارد شدن به فصل تابستان اكثر مردم به دنبال خريد مناسبترين دستگاه نسبت به شرايط‌شان، جهت خنك كردن محيط زندگي يا محل كار خود مي‌افتند. به گزارش خبرنگار «تعادل»، يكي از بزرگ‌ترين ايرادات كولرهاي آبي مصرف زياد آب در آنها است.

با گرم شدن هوا و وارد شدن به فصل تابستان اكثر مردم به دنبال خريد مناسبترين دستگاه نسبت به شرايط‌شان، جهت خنك كردن محيط زندگي يا محل كار خود مي‌افتند.
به گزارش خبرنگار «تعادل»، يكي از بزرگ‌ترين ايرادات كولرهاي آبي مصرف زياد آب در آنها است. مصرف بيش از اندازه آب اين مايع حيات، آن‌هم در شرايطي كه بحران كمبود آب كشور را به‌شدت تهديد مي‌كند. كولرهاي گازي نيز مصرف برق نسبتا زيادي دارند. با توجه به اينكه در كشور ما براي توليد برق از سوخت‌هاي فسيلي استفاده مي‌شود، ميزان مصرف برق دستگاه‌هاي برقي از اهميت چشمگيري برخوردار است .
متاسفانه ما در كشور ايران، به‌شدت با بحران كمبود آب و خشكسالي روبرو هستيم، اين امر باعث شده است مصرف آب هزينه سنگيني داشته باشد و در نتيجه انتخاب كولرهاي آبي به علت مصرف بيش از اندازه آب، گزينه مناسبي نمي‌باشد .
مصرف آب در دستگاه‌هاي هوايشي بسيار حائز اهميت بوده تا جايي كه توليدكنندگان و غول‌هاي صنعتي ترجيح مي‌دهند حتي الامكان در فرايند استفاده از محصولاتشان استفاده نشود و يا حداقل كاربرد را داشته باشد . اين امر دلايل متفاوتي دارد نخست آنكه بايد، بحث بحران كم ‌آبي و ضرورت صرفه‌جويي در آن را در نظر گرفت .دومين دليل ريشه در اين موضوع دارد كه كولرهاي آبي معمولا در بالاترين محل ساختمان قرار دارند و در تابستان‌ به علت بالا رفتن مصرف آب و در نتيجه كاهش فشار آب، در طبقات بالا از حداقل فشار آب برخوردار هستيم . اين امر باعث عدم كارايي مناسبشان مي‌شود .
در همين زمينه مديرعامل توانير مصرف برق كولرهاي گازي را ٦ تا ١٠ برابر آبي عنوان كرد و از مشتركان مناطق عادي خواست به جهت رشد فزاينده مصرف و افزايش هزينه قبض برق از نصب اين كولرها اجتناب كنند.
مصطفي رجبي مشهدي با اشاره به منع تبليغ كولرهاي گازي گفت: بر اساس قانون، الگوي مصرف برق هر منطقه در ماه‌هاي گرم سال ٧٥ درصد مصرف مشتركان آن منطقه تعيين شده و اين الگو براي مناطق عادي مثل تهران ٣٠٠ كيلووات ساعت در ماه است كه در صورت نصب كولرهاي گازي، افزايش قابل توجه مصرف برق و به تبع آن افزايش هزينه برق مصرفي مشتركان را به همراه خواهد داشت.
وي تبليغ كولرهاي گازي را با هدف فروش بيشتر عنوان كرد كه باعث ترويج استفاده از اين نوع كولرها در مناطق عادي مي‌شود در حالي كه با وجود كولرهاي آبي، مشتركان اين مناطق اساسا نيازي به استفاده از كولر گازي ندارند و نصب اين نوع از لوازم سرمايشي، افزايش شديد مصرف برق و در نتيجه افزايش سنگين قبض برق مشتركان را در پي دارد.
رجبي مشهدي طراحي شبكه برق در مناطق مختلف را بر اساس اقليم هر منطقه ذكر كرد و گسترش استفاده از كولرهاي گازي در مناطق عادي را با طراحي شبكه مغاير دانست كه باعث مي‌شود شبكه برق تحت فشار سنگين قرار بگيرد و پاسخگويي به نياز برق مشتركان با اشكال مواجه شود.
وي مصرف برق كولرهاي گازي را ٦ تا ١٠ برابر كولرهاي آبي عنوان كرد و تبليغات فروش كولرهاي گازي را موجب گسترش نصب اين كولرها با وجود بهره‌مندي از كولرهاي آبي در اين مناطق دانست و از مشتركاني كه از قبل نسبت به نصب كولرهاي گازي اقدام كردند نيز درخواست كرد دماي كولرها را در فصل گرما روي عدد ٢٤ درجه سانتيگراد تنظيم كنند.

ارسال نظر