راه نفس دانشجويان را نبنديد

۱۴۰۳/۰۱/۲۵ - ۰۲:۰۱:۰۹
کد خبر: ۳۱۰۱۵۴
راه نفس دانشجويان را نبنديد

انتشار ويديوهاي فارغ‌التحصيلي دانشجويان در دانشگاه‌هاي مختلف يك بار ديگر توجه‌ها را به سمت نهاد علم جلب كرده است، ويديوهايي كه مسوولان دانشگاه‌ها در مواجهه با آن از برخورد قضايي با دانشجويان سخن مي‌گويند و فعالان اجتماعي و استادان دانشگاه معتقدند اين برخورد با دانشجو صحيح نيست.

انتشار ويديوهاي فارغ‌التحصيلي دانشجويان در دانشگاه‌هاي مختلف يك بار ديگر توجه‌ها را به سمت نهاد علم جلب كرده است، ويديوهايي كه مسوولان دانشگاه‌ها در مواجهه با آن از برخورد قضايي با دانشجويان سخن مي‌گويند و فعالان اجتماعي و استادان دانشگاه معتقدند اين برخورد با دانشجو صحيح نيست. اگر اهل وقت گذراندن در شبكه‌هاي اجتماعي باشيد حتما ويديوهاي مربوط به جشن فارغ‌التحصيلي دانشجويان را ديده‌ايد، تعدادشان هم در فضاي مجازي كم نيست، دختر و پسرهاي دانشجويي كه بعد از پايان تحصيل‌شان تصميم گرفتند يك يادگاري از آخرين روزهاي تحصيل در دانشگاه براي خودشان بسازند، بنابراين دست به كار شدند و با ايده‌هاي متفاوت ويديو كليپ ساخته‌اند، حالا برخي از اين ويديوها كلي پر بازديد شده و واكنش‌هايي به خود گرفته است.

 

پاسخگويي دانشجويان به مراجع  ذي صلاح!

اولين ويديويي كه كلي سروصدا ايجاد كرد اواخر سال گذشته در فضاي مجازي پر بازديد شد، اين ويديو براي تعدادي از دانشجويان فارغ‌التحصيل شده دانشكده علوم ورزشي دانشگاه اصفهان بود، ويديويي كه با واكنش دانشگاه مواجه شد، دانشگاه اصفهان اعلام كرد هيچ ارتباطي به آنها ندارد. اين دانشگاه در اطلاعيه‌اي نوشت: «به اطلاع عموم دانشگاهيان مي‌رساند فيلم كوتاه منتشر شده با عنوان جشن فارغ التحصيلي دانشكده علوم ورزشي در شبكه‌هاي اجتماعي و بازنشر آن توسط رسانه‌هاي تصويري ضد انقلاب، هيچ ارتباطي با برنامه‌هاي دانشگاه اصفهان ندارد. تعدادي از دانشجويان دانشكده بدون اخذ مجوز رسمي از معاونت فرهنگي و با هزينه شخصي، ضمن هماهنگي با يك شركت خصوصي، البسه مورد استفاده در فيلم فوق را تهيه نموده و همان شركت فيلم‌هاي كوتاه تهيه شده را تدوين و در اختيار حاضرين قرار داده است. ضمنا اين فيلم كوتاه در يكي از زمين‌هاي فرعي ورزشي و محصور واگذار شده به بخش خصوصي در حاشيه دانشگاه تهيه شده است. با اين وجود دانشجويان و برگزار كنندگان اين برنامه بدون مجوز، پاسخگوي اقدامات خود در مراجع ذي صلاح دانشگاه خواهند بود.» پاسخگو بودن دانشجوها در مراجع ذي صلاح واكنش دانشگاه اصفهان به انتشار ويديوي فارغ‌التحصيلي دانشجويان بود كه بحث برانگيز شد، درهمين‌باره كارن ابري‌نيا، دبير كانون صنفي استادان دانشگاه به خبرآنلاين گفت: همه اين مسائل پيرو همان ايده امنيتي شدن فضاي دانشگاه است، كافي است يك ويديو در فضاي مجازي منتشر شود تا چنين مسائلي رخ بدهد، اگر اين ويديو در فضاي مجازي منتشر نمي‌شد آن وقت هيچ‌كدام از اين واكنش‌ها را نداشت، اما حالا هم واكنش نشان مي‌دهند هم احتمالاً يك عده‌اي بايد بروند عذرخواهي كنند.او ادامه داد: وقتي چنين ويديويي در فضاي مجازي منتشر مي‌شود ناگهان توجه برخي نهادها را جلب مي‌كند، همين مساله سبب مي‌شود كه نهادها فشارهايي به رييس دانشگاه بياورند كه بايد واكنش نشان دهد.

 

پيگيري قضايي براي ساختن

ويديوي فارغ‌التحصيلي

جشن فارغ‌التحصيلي دانشجويان علوم ورزشي دانشگاه اصفهان آخرين ويديويي نبود كه پربازديد شد، در چند روز گذشته از ميان تعداد بي‌شمار اين ويديوها كه در فضاي مجازي منتشر شده است، ويديوي جشن فارغ‌التحصيلي دانشجويان دانشگاه الزهرا بوشهر هم حسابي دست به دست شد و البته واكنش برانگيز، طوري‌كه رييس دانشكده الزهرا بوشهر گفت: ۸ نفر ازدانشجويان فارغ‌التحصيل اين دانشگاه با تهيه فرم لباس فارغ‌التحصيلي در بافت قديم بوشهر اقدام كرده و باميكس آن جشن با سردرب دانشگاه اين موضوع را به وجود آورده‌اند. اوا ادامه داد: اين موضوع توسط حراست دانشگاه دردست بررسي است و دانشجويي كه اين فيلم را تهيه كرده شناسايي شده و فردا قراراست به همراه پدرش جوابگوي اين كارش باشد. دانشگاه پيگيري قضايي اين فعاليت غيرقانوني را تا حصول نتيجه ادامه خواهد داد.

اما جدا از واكنش دانشگاه الزهرا برخي ديگر از فعالان سياسي، اجتماعي و رسانه‌اي به انتشار اين ويديوها واكنش نشان دادند، مثلاً عبدالرضا داوري، فعال سياسي اجتماعي در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: قديم‌ترها آكادمي شان و اعتباري داشت، دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها فارغ از جايگاه اعتقادي و طبقاتي شؤونات آكادمي را رعايت مي‌كردند اما اين روزها براي لجاجت با جمهوري اسلامي و با شعار زن زندگي آزادي لباس آكادمي مي‌پوشيم ولي باباكرم مي‌رقصيم! اما محسن برهاني، استاد سابق دانشگاه تهران و حقوقدان در پاسخ به توئيت‌هاي عبدالرضا داوري در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: «واژه‌هاي ابتذال و شؤونات آكادمي واژه‌هاي عرفي، سيال و نسبي هستند. جشن فارغ‌التحصيلي را نبايد با دوران تحصيل و حضور سر كلاس و پژوهش مقايسه و قواعد يكي را بر ديگري تحميل كرد. در معتبرترين دانشگاه‌هاي جهان هم جشن فارغ‌التحصيلي را كه معجوني از شادي و طنز و خاطره است با قواعد آكادمي نمي‌سنجند، يك سرچ ساده عرض بنده را به اثبات مي‌رساند.»

 

ويديوي دانشجويان عنوان مجرمانه ندارد

برهاني همچنين در واكنش به اظهارنظر رييس دانشگاه الزهرا بوشهر درباره پيگيري قضايي ويديوي جشن فارغ‌التحصيلي دانشجويان اين دانشگاه در توئيتي ديگر در ايكس نوشت: كليپ پخش شده از جشن فارغ‌التحصيلي دانشجويان دانشگاه الزهرا بوشهر، براساس قانون مجازات اسلامي مشمول هيچ عنوان مجرمانه‌اي نيست. از نظر انضباطي شناخت رفتار خلاف شؤون دانشجويي با عرف دانشجويان است نه جماعتي در حراست و كميته انضباطي.» مصطفي داننده، فعال رسانه‌اي هم در واكنشي به حواشي اخير دانشگاه در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: «كليپ جشن فارغ‌التحصيلي دختران دانشگاه الزهرا پخش شد و اولين نگراني مردم اين بود كه نگيرنشون، يعني دزدان در اين سرزمين اينقدر نگران كارهاي خود نيستند كه جوانان بعد از انتشار چنين كليپ‌هايي.

 

راه نفس دانشجويان را نبنديد

حالا تداوم ساختن ويديوي فارغ‌التحصيلي دانشجويان براي دانشگاه‌ها چالش برانگيز شده است، طوري‌كه فرزاد جهان‌بين، معاون فرهنگي دانشگاه آزاد در نامه‌اي به روساي واحدهاي اين دانشگاه نوشته كه: اخيرا عده قليلي تلاش مي‌كنند به صورت مصنوعي و در قالب چالشي كه بر هيجانات كاذب استوار است، مراسم فارغ التحصيلي، غير فاخر برگزار گردد و سپس ضبط و در فضاي مجازي پخش شود.لازم است واحد‌ها در اين مرحله نيز به صورت كامل مراقبت نمايند و اگر افرادي نقش اصلي در برنامه‌ريزي در اين خصوص دارند، اقدامات لازم و از آن جمله در موضوع صدور مدرك و معرفي به مراجع
ذي ربط را انجام دهند.

ارسال نظر