راز خشنودی مردم فنلاند چیست؟

۱۴۰۳/۰۱/۲۲ - ۱۸:۵۸:۰۲
کد خبر: ۳۱۰۰۶۲
راز خشنودی مردم فنلاند چیست؟

درحالی که «اعتماد به موسسات ملی» و «نرخ بسیار پایین فساد» به عنوان عوامل مهم شادی فنلاندی‌ها شناخته می‌شوند، برخی گمان می‌کنند شاید عامل دیگری هم در میان باشد.

فنلاند برای هفتمین سال متوالی در «گزارش شادی جهانی» به عنوان شادترین کشور جهان معرفی شده است.

به گزارش اکوایران، در این ارزیابی از افراد خواسته می‌شود تا زندگی خود را در مقیاس یک تا 10 ارزیابی کنند، به‌طوری که 10 بالاترین امتیاز است. درحالی که در گزارش سال 2024 کشورهای اسکاندیناوی طبق معمول رتبه‌های اول را به خود اختصاص داده‌اند، آمریکا و آلمان از 20 کشور برتر خارج شده‌اند. افغانستان جنگ‌زده نیز در میان 143 کشور این گزارش با امتیاز 1.7 در رتبه آخر قرار دارد، این درحالی است که فنلاند و دانمارک به ترتیب امتیازهای 7.7 و 7.6 را کسب کرده‌اند. ایران نیز در میان 143 کشور این گزارش رتبه 100 را به دست آورده است. 

به گفته سفیر فنلاند در آلمان، «ـبرابری جنسیتی»، «اعتماد به موسسات ملی» و «فساد پایین» همگی عوامل مهم شادی فنلاندی‌ها هستند. در سال 1906، فنلاند اولین کشوری بود که به زنان حق کامل رای و شرکت در انتخابات پارلمانی را داد. سال گذشته زمانی که گزارشگری از «نشریه ریدرز دایجست» برای آزمایش کردن صداقت شهروندان در 16 شهر در سراسر جهان وانمود کرد که 12 کیف پول را گم کرده است. هلسینکی، پایتخت فنلاند صادق‌ترین شهر از آب درآمد، به‌ طوری‌که 11 کیف از 12 کیف پول بازگشتند. و طبق تازه‌ترین شاخص سالانه شفافیت بین‌الملل، فنلاند پس از دانمارک دومین کشور جهان با کمترین فساد است.

«تحصیلات رایگان عالی»، «مراقبت‌های بهداشتی جهانی» و «سیاست‌های دوستدار خانواده» نیز نقش مهمی در رضایت فنلاندی‌ها از زندگی‌شان ایفا می‌کند. طبق گزارش «بررسی جمعیت جهانی سازمان ملل»، سیستم آموزشی فنلاند در میان کشورهای تحصیل‌کرده جهان در رتبه هشتم قرار دارد. خدمات سلامت در این کشور رایگان نیست، ولی به صرفه است.

بااین حال، برخی حتی این بحث را مطرح می‌کنند که فنلاندی‌ها افکار منفی را با عرق کردن از خود دور می‌کنند. فنلاند حدود 3.5 میلیون سونا دارد؛ به‌ طوری‌که به ازای هر دو فنلاندی بیش از یک سونا وجود دارد. تمامی ساختمان‌های دولتی این کشور سونا دارند. نمایشگاهی در برلین به نام .Die Sauna. Echt heiss. Echt finnisch، فرهنگ سونا را باعکس‌ها و ویدئوها و یک سونا جشن گرفته است؛ شاید باور نکنید، ولی تمام جلسات آن هم رزرو شده است.

ارسال نظر