«نون خ» این ورزش باستانی ایران را زنده کرد

۱۴۰۳/۰۱/۲۲ - ۱۵:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۰۰۶۱
«نون خ» این ورزش باستانی ایران را زنده کرد

چوگان ورزش تیمی مهیج و مفرح ایرانی است که به‌دلیل هیجان بالا، در میان طرفداران محبوبیت دارد.

بازی چوگان یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های ایرانی است که قدمت آن را به دوره هخامنشیان و در زمان کشورگشایی داریوش اول می‌دانند. این بازی مخصوص شاهان هخامنشی بود و در دوره‌های بعد، یعنی دوره صفویه به اوج شکوفایی خود رسید و شاه عباس هم یکی از قدرتمندترین بازیکنان چوگان بوده است. می‌گویند اولین بازی چوگان ثبت شده بین ایرانی‌ها و ترکمن‌ها بوده که در این بازی، ترکمن‌ها برنده شدند اما منبع قابل استنادی در این باره وجود ندارد. اما بعدها افسران انگلیسی با دیدن این بازی، برای ایجاد بازی گلف و هاکی الهام گرفتند.

به گزارش خبرآنلاین، در روزهایی که توجه کمتری به این ورزش قدیمی ایران می‌شود سریال پر طرفدار نون خ سکانس ویژه‌ای را به این ورزش اختصاص داد که با واکنش روابط عمومی این ورزش نیز همراه شد. تیم رسانه ای چوگان ایران در تشکر از این سریال نوشت: سپاس ویژه از تیم سازنده سریال نون خ که با زبان طنز موضوع مهمی را تلنگر زدند.

خوشحالیم که به همت عاشقان چوگان این ورزش کهن ایرانی بعنوان بازی سوار بر اسب همراه با موسیقی و روایتگری در یونسکو به نام ایران سربلند ثبت شد.نگاه ویژه و مدبرانه مدیر محترم شبکه یک سیما جناب آقای بیناباج و تهیه کننده سریال نون خ جناب آقای فرجی و نیز تیم نویسندگی و همچنین کارگردانی و بازی درخشان سعید آقاخانی را ارج می نهیم.

ارسال نظر