نايب رييس اتاق اصناف تهران خواستار شد

نظارت بر بازار را به اصناف واگذار كنيد

۱۴۰۳/۰۱/۲۱ - ۰۱:۰۵:۰۷
کد خبر: ۳۰۹۹۷۸

نايب رييس اتاق اصناف تهران در رابطه واگذاري نظارت بازار به اصناف مي‌گويد: دولت بيشتر مايل است از ريش‌ سفيدي اصناف در نظارت بر بازار بهره ببرد؛ چرا كه نظارت بدون قدرت اجرايي فايده‌اي ندارد.

نايب رييس اتاق اصناف تهران در رابطه واگذاري نظارت بازار به اصناف مي‌گويد: دولت بيشتر مايل است از ريش‌ سفيدي اصناف در نظارت بر بازار بهره ببرد؛ چرا كه نظارت بدون قدرت اجرايي فايده‌اي ندارد. درخواست ما اين است كه در سال جاري در رابطه با اموري كه مربوط به وزارتخانه‌ مربوطه است، اصناف را نيز در تصميم‌گيري‌ها دخيل كنند. اگر نظارت بر بازار به اتاق اصناف واگذار شود، بي‌شك حال مملكت از شرايط فعلي بهتر خواهد شد.  محمدرضا فرجي تهراني، با اشاره به قوانين متعددي كه در سال براي تجارت و بازار تعيين مي‌شود و آثار آن بيان كرد: هر بار قوانين بسياري تعيين و پس از مدتي با دريافت نتايج منفي لغو مي‌شود. متاسفانه تجار و توليدكنندگان موش آزمايشگاهي آزمون‌ و خطاهاي قوانين متعدد شده‌اند كه بسياري از آنها تا مدت‌ها تاثير مخربي بر بازار خواهد گذاشت. فرجي با تاكيد بر اينكه اصناف گرانفروشي نمي‌كنند، افزود: البته مردم بايد با برخي از اصطلاحات آشنا شوند؛ گران فروختن با گرانفروشي متفاوت است. در برخي مواقع ممكن است كالايي با قيمت ارزان‌تر به مشتري فروخته شود اما از ديدگاه كاسب گرانفروشي رخ داده چرا كه جنس تقلبي به مشتري فروخته شده است. گران فروختن نيز به معناي اين است كه كاسب كالاي خود را بر حسب پارامترهايي كه كنار كالا دارد، مي‌فروشد.
نايب رييس اتاق اصناف تهران با تاكيد بر لزوم تخصص در نظارت به اصناف بيان كرد: معتقديم نظارت اصناف از تعزيرات بهتر است. چرا كه اصناف نسبت به صنف خود آگاهي بيشتري دارند و مي‌توانند كم فروشي و گرانفروشي را كنترل كنند. براي مثال در برخي از كالاها مانند نان، شكر و ... كه نظارت وظيفه اتاق اصناف و سازمان‌هايي مانند تعزيرات است، بي‌شك اصناف بسيار بهتر از تعزيرات ورود پيدا كرده است. اصناف هر صنفي را كه گرانفروشي كرده يا گزارش تخلفي داشته، پلمب كرده است. البته گاهي ممكن است به ندرت تخلف يك فرد صنفي ناديده گرفته شود و ترجيح دهند اختلاف را با ريش سفيدي حل كنند اما با تكرار تخلف به اين نتيجه مي‌رسند كه نبايد به دليل تخلف يك فرد، همه صنوف زير سوال برد.
وي با اشاره به اينكه نظارت‌هاي كاغذي تاثيري در بهبود شرايط بازار ندارد، افزود: نظارت سازمان‌هاي دولتي با نظارت اصناف متفاوت است چرا كه اتاق اصناف با تجربه و تخصص اين روند را طي مي‌كند. اگر نظارت را با قدرت اجرايي به اتاق اصناف بدهند، بي‌شك با نتايج خوبي روبرو خواهيم شد.
فرجي با توصيه‌اي به مردم گفت: مردم نسبت به اين موضوع خوش‌بين باشند و به بخش خصوصي اعتماد كنند. در صورتي كه نظارت با قدرت اجرايي به اصناف داده شود، اين قول را مي‌دهيم كه اتفاقات خوشي براي بازار رقم خواهد خورد. چرا كه قيمت‌گذاري نيز بر حسب عرضه و تقاضا صورت مي‌گيرد.

ارسال نظر