رفع ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ و ۱۵ تكذيب شد

پيامدهاي ممنوعيت واردات «آيفون»

۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - ۰۰:۴۴:۳۹
کد خبر: ۳۰۹۷۹۵
پيامدهاي ممنوعيت واردات «آيفون»

با شروع سال جديد، مجدد بحث رفع ممنوعيت آيفون مطرح شد كه بلافاصه اين خبر تكذيب شد. سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، با بيان اينكه تا اين لحظه پيشنهادي در دولت براي رفع ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ و ۱۵ مطرح نشده است، گفت: اواخر سال واحد‌هاي فروشنده اين كالا‌هاي ممنوعه شناسايي شدند و در سال‌جاري، برخورد با اين واحد‌ها در دستور كار جدي ستاد قرار دارد.

تعادل |

با شروع سال جديد، مجدد بحث رفع ممنوعيت آيفون مطرح شد كه بلافاصه اين خبر تكذيب شد. سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، با بيان اينكه تا اين لحظه پيشنهادي در دولت براي رفع ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ و ۱۵ مطرح نشده است، گفت: اواخر سال واحد‌هاي فروشنده اين كالا‌هاي ممنوعه شناسايي شدند و در سال‌جاري، برخورد با اين واحد‌ها در دستور كار جدي ستاد قرار دارد. اما به گفته فعالان بازار، ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ به بالا پيامد‌هايي داشته كه از جمله آنها مي‌توان به دور زدن طرح رجيستري و فروش آيفون ۱۳ كاركرده، رفرش يا غير اصلي اشاره كرد. بايد منتظر ماند و ديد آيا سال جديد تغييري در رويه فعلي ايجاد خواهد شديا خير. پيش از اين انجمن واردكنندگان پيشنهاد داده بود تا براي جلوگيري از قاچاق واردات آيفون ۱۴ به شكل مسافري و محدود انجام شود. يكي از دلايل اصلي كه براي ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ و ۱۵ مطرح مي‌شود، ارزبري بالاي اين محصول است و اين در حالي است كه در حال حاضر قيمت جهاني موبايل پرچم‌دار آيفون و سامسونگ، يعني آيفون ۱۵ و اس ۲۴، تفاوت چنداني با يكديگر ندارد.

 

ممنوعيت آيفون 14 و 15 رفع شد؟

از ابتداي پاييز ۱۴۰۱ واردات آيفون ۱۴ به بالا به شكل تجاري و مسافري به كشور ممنوع شد. اين تصميم باعث شد قيمت آيفون ۱۳ به دليل داشتن رجيستري و گارانتي از آيفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق گران‌تر شده و در حال حاضر هم عده‌اي ترجيح مي‌دهند با پول كمتر از آخرين تكنولوژي موجود استفاده كنند و در كنار آن با استفاده از يك موبايل ارزان قيمت سيم كارت خود را فعال كنند و با جديدترين مدل آيفون به اينترنت يك موبايل ارزان متصل شوند و كار‌هاي خود را پيش ببرند.

مدتي بعد هم سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت كه بعيد است تصميم ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ به بالا عوض شود و ورود، استفاده، به كارگيري و فروش اين موبايل ممنوع است. همچنين پيرو ابلاغيه ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز از هفته دوم مهر ماه فرايند جمع آوري گوشي‌هاي آيفون قاچاق ۱۴ و ۱۵ از بازار آغاز شد. حالا حميدرضا دهقاني‌نيا، سخنگوي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، هم با بيان اينكه تا اين لحظه پيشنهادي در دولت براي رفع ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ و ۱۵ مطرح نشده است، گفت: اواخر سال واحد‌هاي فروشنده اين كالا‌هاي ممنوعه شناسايي شدند و در سال‌جاري، برخورد با اين واحد‌ها در دستور كار جدي ستاد قرار دارد.

 

شناسايي واحد‌هاي صنفي متخلف در ۱۴۰۲

وي در خصوص اظهارنظر رييس انجمن واردكنندگان تلفن همراه كه گفته بود اين انجمن پيگير رفع ممنوعيت واردات آيفون‌هاي ۱۴ و ۱۵ است و ممكن است در آينده نزديك اين اتفاق رخ دهد، گفت: تا اين لحظه پيشنهادي در دولت براي رفع ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ و ۱۵ مطرح نشده است.

به گزارش تسنيم، وي در پاسخ به سوالي در مورد فروش آيفون‌ها ۱۴ و ۱۵ كه به علت ممنوعيت واردات كالاي قاچاق محسوب مي‌شوند، اما تا كنون برخوردي با فروشندگان آن صورت نگرفته است، گفت: موضوع مقابله با تلفن همراه محرز قاچاق كه مصداق آن آيفون ۱۴ و ۱۵ است، در برنامه‌هاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز قرار دارد و ستاد قصد دارد تا به صورت جدي به اين موضوع ورود كند. در انتهاي سال گذشته نيز بررسي از پاساژ‌هاي تهران انجام شد.

دهقاني‌نيا افزود: براين اساس شناسايي انجام شد كه آيا تبليغاتي در خصوص كالا‌هاي قاچاق انجام مي‌شود يا خير. اگر انجام مي‌شود كدام واحد‌ها اين كار را انجام مي‌دهند. اگر معامله‌اي انجام مي‌شود نيز بيشتر كدام واحد‌ها اين كار را انجام مي‌دهند. اين اطلاعات جمع‌آوري شده و در سال جاري اقدامات لازم در برابر فروشندگان كالاي قاچاق انجام خواهد شد.

وي در خصوص اينكه چرا اتحاديه‌اي كه يكي از وظايف آن برخورد با كالاي قاچاق است خود از رفع ممنوعيت واردات آن دفاع مي‌كند، گفت: بايد اين موارد را تفكيك شده در نظر بگيريم، اما نگاه دولت و ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز اين است كه آيفون ۱۴ و ۱۵، تا اين لحظه كالاي محرز قاچاق محسوب مي‌شود. با توجه به اقداماتي كه در انتهاي سال گذشته انجام گرفت، مشابه اقدامات انجام شده در تشديد عمليات مبارزه با پوشاك قاچاق، در خصوص آيفون ۱۴ و ۱۵ نيز صورت خواهد گرفت.

وي در خصوص ادعاي رييس انجمن واردكنندگان تلفن همراه كه گفته بود افرادي با روش‌هاي مختلف اقدام به دور زدن رجيستري مي‌كنند، گفت: برخي هماهنگي‌ها در اين خصوص با سازمان تنظيم مقررات انجام شد. موضوعاتي بايد از سوي اين سازمان و اپراتور‌ها براي مقابله با اين موارد اجرا شود كه وظايف مربوطه احصاشده و به سازمان تنظيم مقررات اعلام شد. سازمان تنظيم مقررات نيز بايد باجديت اين موارد را پيگيري كند.

 

پيامد‌هاي ممنوعيت واردات آيفون ۱۴ و ۱۵

اما اين ممنوعيت به گفته برخي فعالان بازار پيامد‌هايي هم داشته است. اول اينكه با توجه به رشد تكنولوژي، روش‌هاي گوناگوني براي دور زدن سيستم رجيستري وجود دارد كه عملاً آنتن را به آيفون‌ها ۱۴ و ۱۵ بازمي‌گرداند و اين ممنوعيت واردات بيشتر منجر به كاهش درآمد دولت شده و همچنين آسيب اقتصادي به واردكنندگان كه از فرصت واردات اين كالا محروم شده‌اند، به‌همراه داشته است. اين وضعيت نگراني‌هايي نسبت به آينده طرح رجيستري و از بين رفتن اثرات مثبت آن نيز ايجاد كرده است. از طرف ديگر با توجه به كاهش توليد آيفون ۱۳ بعد از توليد مدل‌هاي جديد، ورود حجم زياد آيفون ۱۳ كه عموماً كاركرده، رفرش يا غيراصلي هستند، باعث متضرر شدن بخشي از مصرف‌كنندگان شده است.

به گزارش ايسنا، در حال حاضر آيفون‌هاي قبل از مدل ۱۴، اكثرا رفرش يا ريپك هستند. وقتي موبايل آيفون خراب مي‌شود، فروشگاه‌هاي اپل در دنيا اين موبايل را از مشتري مي‌گيرند و يك محصول نو به آنها ارايه مي‌دهند. بعد از مدتي وقتي دوره عرضه موبايل‌هاي قديمي تمام مي‌شود، موبايل‌هايي كه خراب شده بازسازي و با برچسب RF به معني رفرش عرضه مي‌شود. اين محصول در بازار كشور‌هاي ديگر هم عرضه مي‌شود و قيمت آن پايين‌تر است. اما چون در ايران نمايندگي اپل وجود ندارد، اين برچسب روي كالا تغيير مي‌كند. البته اين موبايل‌ها تقلبي نيست و در خود شركت اپل توليد شده، اما به هرحال رفرش است. نكته اصلي اينجاست كه اين موبايل‌ها بايد ارزان‌تر از كالا‌هاي اصلي فروخته شود و مصرف‌كننده هم نسبت به اين موضوع آگاه بايد، اما اين موضوع در موارد بسياري رعايت نمي‌شود. البته مشتري مي‌تواند شماره سريال موبايل را در سايت اپل وارد كند، متوجه مي‌شود كالا به سفارش كدام كشور و توسط چه كشور توليد كننده‌اي با در نظر گرفتن وضعيت گوشي (اكتيو يا نات اكتيو) توليد شده است.

ارسال نظر