چمران: پارک قیطریه متعلق به اتابک اعظم بوده و کسی آن را اهدا نکرده است!

یک بام و دو هوای اراده شهروندان

۱۴۰۳/۰۱/۱۹ - ۰۰:۱۸:۱۳
کد خبر: ۳۰۹۷۸۳
یک بام و دو هوای اراده شهروندان

در حالی که شهرداری تهران طی دو سال گذشته با اجرای طرح «شهردار من» تلاش کرد تا نشان دهد به اراده و آرای شهروندان در محلات پایتخت توجه می‌کند و نظرات آنها را در تخصیص بودجه های مناطق و محلات بکار می گیرد، تا کنون در برابر خواست شهروندان محله قیطریه به‌طور خاص و بخش قابل توجهی از شهروندان تهرانی به‌طور عام، برای عدم ساخت مسجد در پارک قیطریه مقاومت کرده است.

گروه راه و شهرسازی|

در حالی که شهرداری تهران طی دو سال گذشته با اجرای طرح «شهردار من» تلاش کرد تا نشان دهد به اراده و آرای شهروندان در محلات پایتخت توجه
می‌کند و نظرات آنها را در تخصیص بودجه های مناطق و محلات بکار می گیرد، تا کنون در برابر خواست شهروندان محله قیطریه به‌طور خاص و بخش قابل توجهی از شهروندان تهرانی به‌طور عام، برای عدم ساخت مسجد در پارک قیطریه مقاومت کرده است. ضمن این که تا کنون نیز هیچ گونه گزارشی از تمایل مردم محله قیطریه به ساخت مسجد در پارک یادشده در اسناد مربوط به طرح «شهردار من» از سوی مسوولان مدیریت شهری ارایه نشده است. هر چند که برخی از این مسوولان، ساخت مسجد در پارک یاد شده را «درخواست مردم» خوانده‌اند و به گفته جواد سعیدی‌نژاد، داماد و وصی مرحوم محتشمی‌پور اهالی منطقه قیطریه طی نامه ای در 11 مرداد 1401 درخواست احداث مسجد در پارک یادشده را مطرح کرده‌اند. اینک این سووال مطرح است که اگر اهالی محله درخواست احداث مسجد را داشته‌اند، پس طی هفته های اخیر چه کسانی با تجمع در پارک نسبت به این مساله اعتراض کرده اند؟ آیا بهتر نیست مدیریت شهری نسبت به این نامه روشنگری کند و نشان دهند که امضاهای پای این نامه، چه تعداد بوده است و اینک امضاهای مخالفان چه تعداد است؟ ماجرای ساخت مسجد در پارک قیطریه اگر چه از هفته های آخر سال گذشته و با گزارش انتقادی یکی از اعضای شورای شهر تهران در صحن علنی این شورا به رسانه ها راه یافت اما در ایام نوروز تحولات متعددی را پشت سر گذاشت و واکنش های انتقادی پرشماری را نیز برانگیخت. در میانه این تحولات اولین شهردار تهران در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی نکته ای را درباره وقف پارک قیطریه عنوان کرد.

واکنش چمران به اظهارات توسلی

محمد توسلي اولين شهردار تهران بعد از انقلاب در واكنش به آغاز عمليات ساخت مسجد در پارك قيطريه در صفحه شخصي خود در شبكه ايكس (توييتر) نوشته بود: «تصميم احداث مسجد در پارك قيطريه، نقض هدف مالك باغي است كه درسال ۵۸ آن را براي احداث پارك به شهرداري اهدا كرده و درهمين راستا پارك طراحي، اجرا و دراختيار شهروندان قرار گرفت. اين تصميم شهردار، نقض هدف واقف و حقوق شهروندي است. به جلد دوم خاطرات توسلي اولين شهردار تهران مراجعه شود.» دیروز اما با تاخیری چند روزه، مهدی چمران، ريیس شورای شهر تهران بدون اشاره به اظهارات توسلی گفت: پارک قیطریه متعلق به اتابک اعظم بوده و به نوه‌های وی ارث رسیده که یکی از نوه‌هایش هم شهردار تهران بوده و خودش این اراضی را به پارک تبدیل کرده‌ است و هیچ کسی این پارک را اهدا نکرده و هر کسی که در این باره ادعایی دارد، مدارکش را بیاورد و نشان دهد. ريیس شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا درباره ساخت مسجد در پارک قیطریه اظهار کرد: مگر ساخت مسجد کارِ بدی است؟ در یک پارک ۱۲۰ هزار متری می‌خواهند، یک مسجد ۲۰۰ متری بسازند تا مردم در این محل نماز بخوانند که اقدامی کاملا منطقی است.

وی در واکنش به نگرانی‌ها درباره قطع احتمالی درخت در پارک قیطریه برای ساخت این مسجد تاکید کرد: برای ساخت این مسجد در پارک قیطریه یک درخت هم قطع نمی‌شود و هر کسی که درختی قطع کرد را بیاورید، پایش را قطع کنیم. رییس شورای شهر تهران گفت: اینکه می‌گویند ۴۰ درخت و ۶۰ نهال قطع خواهد شد، دروغ است و یک درخت هم قطع نخواهد شد و میراث فرهنگی هم ناظر است. البته وقتی آن حجم از آپارتمان در این منطقه ساختند، میراث کجا بوده است؟ چمران همچنین درباره برخی انتقادات مبنی بر ساخت مسجد در زمین اهدایی پارک قیطریه به شهرداری تهران ادامه داد: چه کسی زمین را اهدا کرده است آن را پیدا کنند! پارک متعلق به اتابک اعظم بوده و به نوه‌های وی ارث رسیده که یکی از نوه‌هایش هم شهردار تهران بوده و خودش این اراضی را به پارک تبدیل کرده‌ است و هیچ کسی این پارک را اهدا نکرده و هر کسی که در این باره ادعایی دارد، مدارکش را بیاورد و نشان دهد.

 

مخالفان از مسجد می‌ترسند!

وی افزود: مخالفان و منتقدان از مسجد می‌ترسند، چراکه می‌بینند اقدامات مردمی مانند شرکت در راهپیمایی‌ها از مسجد نشأت می‌گیرد. رییس شورای شهر تهران تاکید کرد: این افراد از مسجد هراس دارند، وگرنه که در ۳۴ پارک، مسجد ساخته شده است آیا اتفاقی رخ داده است؟ مگر در پارکِ گفت‌وگو که مسجد ساخته شده، اتفاقی افتاده است؟ مردم در مسجدِ پارک نماز می‌خوانند می‌روند و ان‌شاءالله در مسجد پارک قیطریه هم برای نماز می‌آیند.

 

کمبود 400 یا 1000 مسجد در تهران؟

همانطور که در تازه ترین اظهارات چمران دیده می شود، مدیریت شهری تهران در حالی این شهر با مشکلات و معضلات زیادی دست به گریبان است، تمایل زیادی به احداث مسجد دارد. در همین چارچوب، چمران حدود یک هفته پیش اعلام کرده بود که تهران مسجد کم دارد و باید 400 مسجد در این شهر ساخته شود. دیروز اما محمد آقامیری، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به آمار مساجد موجود در پایتخت، اظهار کرد: حداقل باید هزار مسجد دیگر در تهران ساخته شود. آقامیری، ريیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران و دبیر شورای ساماندهی، توسعه و گسترش مساجد شهر تهران با بیان این که پایتخت به یک هزار مسجد نیاز دارد، اظهار کرد: در حال حاضر تهران بیش از 2 هزار و ۱۰۰ مسجد دارد و حداقل باید یک هزار مسجد دیگر نیز ساخته شود.

وی با بیان این که بیشترین تعداد مساجد پایتخت در جنوب شهر است، یادآور شد: آمار منطقه به منطقه و محله به محله تهران وجود دارد و کاملا مشخص است که هر منطقه چه تعداد مسجد دارد. آقامیری با اعلام این که در بافت جدید شهری و مناطقی که اضافه شده، تعداد مساجد پایین است، تصریح کرد: این‌گونه نیست که مناطق شمالی تعداد مساجد کمتری داشته باشند بلکه در مناطق جدید و یا مناطقی که از ویلانشینی به سمت آپارتمان‌نشینی و افزایش جمعیت ناشی از آن رفته‌اند، نیاز بیشتری برای ساخت مسجد احساس می‌شود.

به گزارش ایلنا، ريیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: شهرداری در سال قبل به ساخت بیش از ۴۰ مسجد کمک کرد، در واقع شهرداری فقط کمک‌کننده است و به تنهایی مسجدی نساخته است.

وی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌ها صفر تا صد امور را شهرداری انجام نمی‌دهد، بلکه در واگذاری زمین و یا دیگر موارد کمک می‌کند و در مواردی حتی سازمان اوقاف و امور خیریه، زمین‌هایی را در اختیار شهرداری قرار می‌دهد که این زمین‌ها واگذار می‌شوند.

 

برخی مساجد متعلق  به بخش خصوصی است!

آقامیری با بیان این که برخی از مساجد متعلق به بخش خصوصی است و زیر نظر امور مساجد نیست، گفت: برخی مساجد نیز یا مساحت کمی دارند و در تمام ایام سال فعالیت نمی‌کنند و تنها در برخی مناسبت‌های مذهبی از جمله ایام محرم میزبان مردم هستند. براساس گزارش پایگاه خبری شهر، عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان اظهار کرد: با احتساب تمامی این موارد، درمجموع از لحاظ برخورداری پایتخت از مساجد با خلأ مواجه هستیم.

 

اظهارات متناقض درباره آثار باستانی  در قیطریه

در حالی که گزارش های مستند کارشناسی و رسانه ای حاکی از باستانی بودن منطقه و پارک قیطریه است، هفته گذشته عليرضا زاكاني، شهردار تهران وجود آثار باستاني در اين پارك را تكذيب كرد. او گفت: اينكه گفته شده زير محل ساخت مسجد در پارك قيطريه آثار باستاني است، صحت ندارد. با وجود این، سعیدی‌نژاد، داماد و وصی مرحوم محتشمی‌پور در گفت‌وگو با یک روزنامه صبح تهران به‌طور تلویحی وجود آثار باستانی در این پارک را تایید کرده است. او گفته، «قرار است مسجد در شمال شرقی پارک ساخته شود و قبرستانی که درباره آن در رسانه‌ها نوشته شده است، در جنوب شرقی این پارک است. هر کسی که به پارک رفته‌باشد می‌داند که این دو از هم فاصله زیادی دارند. با این وجود آقای ضرغامی گفته است که هنگام گودبرداری برای ساخت مسجد، کارشناس میراث فرهنگی در آنجا حضور پیدا می‌کند.»

ارسال نظر