شوك و اندوه در مناطق زلزله‌زده تايوان؛ صدها نفر هنوز گرفتارند

۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ۰۲:۰۶:۰۷
کد خبر: ۳۰۹۷۱۶
شوك و اندوه در مناطق زلزله‌زده تايوان؛ صدها نفر هنوز گرفتارند

مقامات تايواني اعلام كردند تعداد قربانيان زمين‌لرزه قدرتمند ۷.۴ ريشتري صبح چهارشنبه در اين كشور به ۱۰ نفر افزايش يافته و صدها نفر ديگر نيز همچنان سرگردان و در مناطق زلزله‌زده گرفتارند.

مقامات تايواني اعلام كردند تعداد قربانيان زمين‌لرزه قدرتمند ۷.۴ ريشتري صبح چهارشنبه در اين كشور به ۱۰ نفر افزايش يافته و صدها نفر ديگر نيز همچنان سرگردان و در مناطق زلزله‌زده گرفتارند. به گزارش شبكه خبري «اي‌بي‌سي‌نيوز» به نقل از مقامات محلي اين كشور خبر داده است دست‌كم ۱۱ نفر هنوز مفقودند و حدود ۷۰۵ نفر ديگر نيز منتظر امدادرساني هستند. مقامات در به روزرساني اطلاعات قبلي، پنج‌شنبه شب به وقت محلي اعلام كردند در مجموع ۶۸۸ نفر در نزديكي هتل «سيلك پالاس» و مركز دانشجويي «تي‌ين هسيانگ» گير افتاده‌اند. تيم امداد و نجات كه در اين محل پايگاهي برپا كرده، در مواقع اضطراري كمك‌هاي لازم را به اين افراد مي‌رسانند و در تلاش هستند كه هرچه سريع‌تر راهي براي خارج كردن آنها از اين منطقه كه در ميان آوار ناشي از زلزله و رانش زمين محصور شده است، پيدا كنند. ۱۰ كارمند هتل نيز هنوز در منطقه غار Jiuqu گرفتار هستند هرچند تاكنون ۲۰ كارمند و ۲۴ گردشگر نجات داده شده‌اند. به گفته مقامات، شش دانشجو نيز در محوطه دانشگاه «تونگ هوآ» گرفتار و منتظر كمك هستند.

 

بازگشت به خانه غير ممكن شد

زمين لرزه ۷.۴ ريشتري درست قبل از ساعت ۸ صبح چهارشنبه گذشته به وقت محلي با كانوني در نزديكي شهر هوالين، در ساحل شرقي اين كشور روي داد. به گفته سازمان زمين شناسي ايالات متحده همچنين وقوع بيش از ۱۰۰ پس لرزه از جمله يكي با بزرگي اوليه ۶.۵ ريشتر در نزديكي هوالين در اين جزيره ثبت شده است. «لين يو-چانگ»، وزير كشور تايوان در پستي در شبكه‌هاي اجتماعي گفت: امدادگران بامداد پنج‌شنبه به برخي از افراد گير افتاده در هتل سيلك پالاس دسترسي پيدا كردند از جمله مصدومي كه به نظر مي‌رسيد پاهايش شكسته است. به گزارش شبكه ان‌اچ‌كي، يك شهروند از لحظه وقوع حادثه مي‌گويد: روز چهارشنبه در حال حركت به سمت محل كار بودم كه زلزله رخ داد، خدمات قطار متوقف و جاده‌ها قطع و بازگشت به خانه غيرممكن شد. مرد ديگري نيز گفت: من بيش از ۵۰ سال است كه اينجا زندگي مي‌كنم و تا به حال چنين زلزله شديدي را تجربه نكرده‌ام. مقامات هواشناسي تايوان مي‌گويند اين زمين‌لرزه‌اي در آب‌هاي نزديك به هوالين رخ داد. زمين‌لرزه‌هاي شديدي نيز در سراسر تايوان از جمله تايپه و نيو تايپه اتفاق افتاد.

 

تلاش‌ها براي تسريع روند بازسازي‌

مسوولان در حال كمك به آسيب‌ديدگان هستند. آنها براي بازسازي جاده‌ها و خطوط راه‌آهن‌ آسيب‌ديده تلاش مي‌كنند و همچنين سعي دارند به مناطق آسيب‌ديده كمك‌رساني كنند. خبرنگار ان‌اچ‌كي در بازديد از روستايي در شهرستان هوالين گزارش كرده است ساكنان، شب را با نگراني در مورد پس‌لرزه‌هاي احتمالي بيشتر سپري كردند. آب آشاميدني و نان به روستا تحويل داده شده است. اين اقلام با قطار ارسال شدند زيرا جاده‌اي كه به مركز اين روستا منتهي مي‌شود فروريخته است. دهيار اين روستا گفت: اهالي روستا به خصوص در مورد نقاطي از جاده كه سنگ در آن ريزش مي‌كند، نگران هستند.

 

بيش از ۱۰۰ نفر نيز در يك مركز تخليه در شهر هوالين اقامت دارند

يك ساختمان ۹ طبقه در اثر زلزله به‌شدت كج شد. مردم به‌طور موقت در داخل ساختمان محبوس شدند و يك زن جان خود را از دست داد. يك كارشناس محلي كه ساختمان را بازرسي كرد، مي‌گويد اين بنا فاقد ستون‌هاي جلويي در طبقه همكف است كه براي حفظ استقامت بنا لازم است. اين ساختمان قبل از اعمال ضوابط سخت‌گيرانه‌تر براي مقاوم‌سازي در برابر زلزله كه پس از زلزله بزرگ در سال ۱۹۹۹ وضع شد، ساخته شد. كار براي تخريب آن قرار است از جمعه آغاز شود.

آموخته‌ها از زمين‌لرزه‌هاي قبلي

«چانگ تونگ يائو»، يكي از مقامات محلي براي رويترز شرح مي‌دهد كه ظرف دو ساعت پس از اين زمين‌لرزه، يك پناهگاه اضطراري در مدرسه‌اي در آن نزديكي آماده شده تا بيش از ۱۳۰ نفر از ساكنان منطقه بتوانند در آنجا اسكان يابند و شب را نيز سپري كنند. چانگ مي‌گويد در چنين شرايطي ارتباط فعال با ادارات دولتي يك موضوع كليدي است. به گفته او از زمان وقوع زلزله ۶.۴ ريشتري سال ۲۰۱۸ ميلادي كه جان هفت نفر را گرفت، مقامات محلي هماهنگي با واحدهاي دولتي و سازمان‌هاي غيردولتي را براي واكنش و امدادرساني سريع در مواقع اضطراري، تقويت كردند و در اولويت قرار دادند. چانگ گفت: همه به خوبي وظايف‌شان را انجام دادند. مقامات شهر و ادارات محلي با يكديگر همكاري كردند تا آسيب و تلفات را تا حد امكان به حداقل برسانند.

 

چرا تايوان اين اندازه مستعد زلزله است؟

به گزارش يورونيوز، تايوان در نزديكي محل اتصال دو صفحه تكتونيكي قرار دارد و بسياري از نقاط زلزله‌خيز آن نيز در امتداد ساحل زيباي شرقي و عمدتا روستايي و كم جمعيت آن متمركز شده‌اند. به همين دليل در تاريخ اين جزيره، وقايع تلخ متعددي ناشي از بلاياي طبيعي ديده مي‌شود. به‌طور مثال بيش از ۱۰۰ نفر در سال ۲۰۱۶ ميلادي در اثر وقوع زمين لرزه‌اي در جنوب تايوان كشته شدند و پيش از آن در سال ۱۹۹۹ ميلادي نيز يك زلزله ۷.۳ ريشتري بيش از ۲۰۰۰ نفر را كشت. وقوع زمين لرزه ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۹۹ كه معمولا تحت عنوان «زلزله ۹۲۱» شناخته مي‌شود، دولت تايوان را بر آن داشت تا به بازنگري در قوانين ساختماني همچنين تقويت قوانين مديريت بلايا بپردازد. به همين دليل، هم اكنون هر ساله در ۲۱ سپتامبر مجموعه‌اي از مانورهاي بلاياي طبيعي در سراسر تايوان برگزار مي‌شود، پيام‌هاي هشدار ساختگي براي بلايايي مانند زلزله و سونامي به تلفن‌هاي همراه مردم ارسال مي‌شود و در مدارس و ادارات نيز مانور تخليه اجرا مي‌شود.

ارسال نظر