صعود و سقوط بازارها

۱۴۰۳/۰۱/۱۸ - ۰۱:۰۳:۵۷
کد خبر: ۳۰۹۶۷۹

هنوز يك ماه كاري از آغاز سال جديد نگذشته كه وضعيت بازدهي بازارها تا حدودي مشخص شده است. در بين تمامي بازارها بورس دوباره عقب مانده و در مقابل بازارهایي همانند سكه و طلا سوار بر جت پرسرعت در حال صعود هستند.

رقيه ندايي

هنوز يك ماه كاري از آغاز سال جديد نگذشته كه وضعيت بازدهي بازارها تا حدودي مشخص شده است. در بين تمامي بازارها بورس دوباره عقب مانده و در مقابل بازارهایي همانند سكه و طلا سوار بر جت پرسرعت در حال صعود هستند.
در اين روزها شاهد رشد چند برابري قيمت دلار و سكه بوديم و در مقابل بورس براي اينكه از رشد اين بازارها عقب نماند روند نزولي به خود گرفت كه جاي تعجب دارد! آمارها نشان مي‌دهد كه قيمت دلار بازار آزاد به 64 هزار 650 تومان رسيده و از سوي ديگر قيمت سكه نيز با ركوردشكني جديد عدد بيش از 46 ميليون تومان را به خود ديده است. 
تمامي اين افزايش‌ها و كاهش‌ها درحالي تجربه مي‌شود كه رييس فعلي دولت از زمان انتخابات وعده داده بود كه همه بازارها به ثبات خواهند رسيد!
براي نمونه قرار بود مشكل بورس حل شود و به زيان‌ديدگان خسارت پرداخت شود اما خبري از خسارت نشد و بلكه دولت سيزدهم سال گذشته با تعيين پنهاني نرخ خوراك پتروشيمي‌ها شرايطي را فراهم ساخت كه زيان سهامداران خرد بيش از گذشته شود.
از سوي ديگر همان زمان رييس‌جمهور اعلام كرده بود كه مهم‌ترين سياست‌هاي دولت دلارزدايي است، هنوز وابستگي به دلار در ايران بالاست و اكنون با افزايش قيمت دلار در بازار آزاد به 64 هزار تومان ساير بازارها نيز به‌شدت تكان خورده است.
قيمت سكه نيز با سرعت بسيار بالا هر روز صعود مي‌كند. هر قطعه سكه تمام بهار آزادي از محدوده ۱۲ ميليون و ۱۵۰ هزار تومان به 46 ميليون و 210 هزار تومان رسيده است كه اين افزايش قيمت دلار و سكه بورس را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد. حتي برخي از سرمايه‌گذاران بورسي نيز بر حسب اين شرايط تصميم به خروج از بورس مي‌گيرند. اين بدان معناست كه با توجه به رشد حداكثري اين بازار ترجيح مي‌دهند سرمايه خود را به جاي بورس در بازارهاي پويا‌تر سرمايه‌گذاري كنند.
با احتساب امروز شنبه بورس تهران تنها 8 روز كاري را تجربه كرده كه آن زيان براي سرمايه‌گذاران خود به جاي گذاشته است. درحالي كه در اين اين هشت روز بازارهاي سكه و دلار در حال ركوردشكني بودند و كار چنداني به تنش‌هاي منطقه نداشتند و تنها صعود مي‌كردند.
درحال حاضر تنش داخل كشور و تحولات منطقه تاثير بسيار زيادي بر روي بازار سهام دارد. يعني بورس تهران برخلاف ساير بازارها در انتظار يك تحول است كه روند نزولي به خود بگيرد و زيان سهامداران را بيش از پيش كند. اكنون بورس پس از چهار سال نياز به نيرو و اعتماد جديد دارد كه بايد منتظر ماند و ديد دولت سيزدهم مي‌تواند اين نيرو و اعتماد را در بازار ايجاد كند يا خير!

ارسال نظر