«تعادل» گزارش مي‌دهد

آينده سوخت‌گيري در كشور

۱۴۰۳/۰۱/۱۵ - ۲۳:۵۷:۲۷
کد خبر: ۳۰۹۵۸۵
آينده سوخت‌گيري در كشور

وزير نفت گفت: ما طي يك هفته تا ۱۰ روز آينده به همكاران‌مان گفتيم كه اطلاع‌رساني كنند تا پس از آن ديگر عمليات سوخت‌گيري با كارت‌هاي شخصي صورت گيرد كه البته اين مساله ربطي به افزايش قيمت بنزين ندارد.

وزير نفت گفت: ما طي يك هفته تا ۱۰ روز آينده به همكاران‌مان گفتيم كه اطلاع‌رساني كنند تا پس از آن ديگر عمليات سوخت‌گيري با كارت‌هاي شخصي صورت گيرد كه البته اين مساله ربطي به افزايش قيمت بنزين ندارد.
به گزارش «تعادل»، جواد اوجي وزير نفت در حاشيه نشست هفتگي هيات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در حوزه مصرف بنزين نزديك به 7 ميليون ليتر نسبت به سال گذشته رشد مصرف را داشتيم، اما با تلاش همكاران ما مردم دچار مشكل نشدند و بنزين را در تمامي مبادي مصرف داشتيم. وي افزود: در قانون بودجه 1403، قانونگذار وزارت نفت را مكلف كرده است كه در سال 1403 بايد 95 درصد عمليات سوخت‌گيري توسط كارت سوخت شخصي انجام شود. ما در اين دو هفته مي‌دانستيم كه خيلي از هموطنان هنوز كارت سوخت شخصي را جدي نگرفتند يا فراموش كردند همراه خود ببرند و به همين دليل دستور داديم كه در جايگاه‌ها تعداد كافي كارت سوخت جايگاه موجود باشد.
وزير نفت خاطرنشان كرد: بنابراين خواهش ما اين است كه هموطنان جهت عمليات سوخت‌گيري از كارت شخصي خود استفاده كنند. اوجي ادامه داد: ما روزهايي را داشتيم كه 152 ميليون ليتر مصرف بنزين داشتيم در حالي كه در روز 115 ميليون ليتر توليد داشتيم و به همين دليل بايد مديريتي در حوزه مصرف بنزين صورت گيرد. وزير نفت عنوان كرد: ما طي يك هفته تا 10 روز آينده به همكاران‌مان گفتيم كه اطلاع‌رساني كنند تا پس از آن ديگر عمليات سوخت‌گيري با كارت‌هاي شخصي صورت گيرد، اين مساله ربطي به افزايش قيمت بنزين ندارد و ما در حال استفاده از روش‌هاي غيرقيمتي براي مديريت مصرف بنزين هستيم.
وي بيان كرد: خودروهاي دوگانه‌سوز هم حتماً از سهميه گاز خود استفاده كنند، به خودروسازان هم اعلام مي‌كنيم كه به گازسوزكردن خودروها در كنار هيبريد كردن خودروها توجه كنند. امروز ظرفيت جايگاه‌هاي CNG روزانه تا 35 ميليون مترمكعب است، اما مصرف روزانه، عدد 20 تا 22 ميليون مترمكعب را نشان مي‌دهد. وزير نفت گفت: وزارت نفت هم به صورت مجاني براي خودروهاي عمومي به سمت گازسوزكردن حركت كرده است و از خودروسازان هم مي‌خواهيم كه در اين زمينه براي توليد خودروي گازسوز با ما همكاري كنند. همچنين مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: وضعيت كارت‌هاي سوخت اضطراري در جايگاه‌ها با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۳ محدود خواهد شد اما اين به معناي جمع آوري كارت‌هاي اضطراري طي هفته جاري در جايگاه‌ها نيست.
 جعفر سالاري نسب با تاكيد بر قانون اجراي بودجه ۱۴۰۳ اعلام كرد كه وزارت نفت مكلف است حداقل ۹۰ درصد توزيع بنزين را توسط كارت شخص مردم انجام دهد، همچنين فراجا مكلف شده است مقدمات لازم را جهت تحويل يك هفته‌اي كارت به مردم فراهم كند. وي افزود: كارت اضطراري براي جايگاه‌هاي سوخت كماكان تا تكميل مقدمات وجود خواهد داشت. او با تاكيد بر اينكه مردم نگران سوخت‌گيري نباشند، چراكه هيچ مشكلي ايجاد نخواهد شد، افزود: تدابير لازم براي صدور كارت سوخت شخصي درنظر گرفته شده است و زمان صدور و تحويل با همكاري فراجا به يك هفته كاهش خواهد يافت. مديرعامل شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي تصريح كرد: اين موضوع هيچ ارتباطي با افزايش قيمت و يا كاهش سهميه بنزين ندارد و مردم به هيچ عنوان نگران اين مساله نباشند. وي اظهار كرد: صحبت وزير نفت در اين راستا اين بود كه طي ۱۰ روز آينده اطلاع‌رساني در اين رابطه انجام و مقدمات كار را پيش خواهيم برد و حتما اين طرح زماني اجرايي مي‌شود كه توزيع كارت سوخت توسط فراجا انجام شده باشد. مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: تكليف ما استفاده ۹۰ درصدي مردم از كارت سوخت شخصي است و اين موضوع در قانون عنوان شده و بايد رعايت شود و اكنون هم در حال اطلاع‌رساني اين قانون هستيم. وي درباره انتشار اخباري مبني بر به‌فروش رسيدن كارت‌هاي سوخت شخصي اظهار داشت: ما طي هفته آينده اطلاع‌رساني لازم را در خصوص استفاده مردم از كارت سوخت شخصي انجام مي‌دهيم. در قانون‌ بودجه ۱۴۰۳؛ مردم بايد ۹۰ درصد سوختگيري را با كارت سوخت شخصي انجام دهند. وي افزود: پيش نياز استفاده از كارت سوخت شخصي اين است كه فراجا مقدمات كار را به نحوي فراهم كند كه كارت سوخت يك هفته‌اي در اختيار مردم قرار گيرد.يعني از توليد تا صدور و تحويل يك هفته طول بكشد. مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: ما در نوروز ۱۴۰۳ براي اينكه مردم در مسافرت‌ها دچار مشكل نشوند كارت سوخت جايگاه‌ها را افزايش داديم و اكنون بنا داريم اين محدوديت را به روال قبل برگردانيم. وي تاكيد كرد: تكليف ما استفاده ۹۰ درصدي مردم از كارت سوخت شخصي است و اين موضوع در قانون عنوان شده و بايد رعايت شود و اكنون هم در حال اطلاع‌رساني اين قانون هستيم. سالاري نسب بيان داشت: كساني كه كارت سوخت شخصي دراختيار ندارند بايد تقاضا بدهند و طي يك هفته نيز كارت خود را تحويل خواهند گرفت. وي ضمن تكذيب فروش كارت‌هاي سوخت شخصي گفت: كارت‌هاي اضطراري جايگاه‌ها در اختيار شركت پخش قرار دارد و نظارت صورت مي‌گيرد و بايد از داشبورد صورتحساب در اختيار شركت قرار گيرد بنابراين امكان ندارد كارت از جايگاه خارج شود. ضمن اينكه هر كارت كد مخصوص دارد و در صورتي كه از جايگاه خارج شود در جايگاه ديگر جواب نمي‌دهد. مدير عامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ادامه داد: در كارت شخصي دارنده خودرو نيز ۶۰ ليتر بنزين يارانه‌اي و ۱۰۰ ليتر بنزين با نرخ آزاد موجود است بنابراين منطقي نيست اين ميزان ۱۶۰ ليتر با نرخ‌هايي كه در فضاي مجازي با ارقام يك تا ۵ ميليون عنوان شده؛ فروخته شود. وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر مردم بايد از كارت سوخت شخصي سوخت‌گيري كنند و فعلا به هر دليل كارت خود را همراه نداشته باشند؛ مي‌توانند از كارت اضطرار استفاده كنند اما با توجه به كوتاه شدن صدور كارت ما محدوديت استفاده از كارت جايگاه را افزايش خواهيم داد.
سالاري نسب يادآور شد: با توجه به تداوم مسافرت‌ها طي هفته آينده پيش بيني لازم براي استفاده از كارت جايگاه و تامين سوخت صورت گرفته است.

ارسال نظر