ناتو وارد جنگ اوکراین شده است؟

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۴۵:۰۱
کد خبر: ۳۰۹۱۱۱
ناتو وارد جنگ اوکراین شده است؟

نیروهای جاسوس و خبرچین ناتو در جنگ اوکراین برای نظارت بر مسائل مختلف حضور دارند.

یک رسانه اسپانیایی فاش کرد که نیروهای ناتو در پوشش جاسوسی در جنگ اوکراین فعال هستند.

به گزارش مهر، روزنامه اسپانیایی «ال پایس» روز دوشنبه گزارش داد که ائتلاف ناتو تاکنون نیروهای خود را در نبرد در اوکراین به کار نگرفته است، اما جاسوسان ناتو با هدف نظارت بر تحولات، تعیین اثربخشی تسلیحات ارائه شده و شناسایی موارد احتمالی استفاده غیر جنگی از کمک های ارائه شده به اوکراین در آنجا حضور دارند.

این روزنامه اسپانیایی نقل از منابع نظامی گزارش داد که برخی از این جاسوسان و خبرچینان غیررسمی، افسران نظامی بازنشسته خارجی هستند که در نقش مزدور نیروهای مسلح اوکراین عمل می کنند.

منابع آمریکایی و اوکراینی هم پیشتر اعلام کردند که واشنگتن هم از طریق یک کانال ارتباطی بین سفارت خود و مقامات اوکراینی و هم کانال های غیر رسمی فراتر از آن، با هدف نظارت بر استفاده از کمک های خود به ارتش اوکراین فعال است.

پس از کنفرانسی که در اواخر فوریه به میزبانی پاریس درباره اوکراین برگزار شد ماکرون گفت که رهبران غربی درباره امکان اعزام نیرو به اوکراین گفتگو کرده‌اند و اگرچه هیچ اجماع در این زمینه حاصل نشده، اما نمی‌توان چیزی را رد کرد.

این اظهارات ماکرون با انتقادات گسترده ای مواجه شد و اکثر اعضای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، جمهوری چک و لهستان ایده استقرار نیروهای غربی در اوکراین را رد کردند.

دراین‌باره اولاف شولز، صدراعظم آلمان گفت که «هیچ سربازی در خاک اوکراین از سوی کشورهای اروپایی یا اعضای ناتو به آنجا اعزام نمی‌شود».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه در واکنش به اظهارات مکرون تاکید کرد که ورود چکمه‌های احتمالی نیروهای ناتو به زمین اوکراین منجر به درگیری اجتناب‌ناپذیر بین روسیه و ناتو خواهد شد.

ارسال نظر