گلايه مردم و كاربران فضاي مجازي: توزيع ميوه، انحصاري، نامرغوب و گران است!

توزیع انحصاری نامرغوب‌ها

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۲۳:۴۹:۱۱
کد خبر: ۳۰۹۰۵۸
توزیع انحصاری نامرغوب‌ها

مردم از عرضه ميوه نامرغوب با قيمت‌هاي بالا بسيار گله مندند و خواستار رسيدگي به اين وضعيت هستند تا از عرضه ميوه نامرغوب در ميادين تهران جلوگيري شود.

تعادل|

مردم از عرضه ميوه نامرغوب با قيمت‌هاي بالا بسيار گله مندند و خواستار رسيدگي به اين وضعيت هستند تا از عرضه ميوه نامرغوب در ميادين تهران جلوگيري شود. در طول چند ماه گذشته ميوه مناسب و با كيفيت در ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران توزيع نشده است و ميوه‌هايي هم كه عرضه مي‌شود در حد متوسط هستند، اما قيمت آن نسبت به بازار آزاد، پايين‌تر است ولي كيفيت آن نيز به همين نسبت پايين‌تر است. برخي كاربران هم در فضاي مجازي از يله و رها‌شدن بازار شب عيد و انفعال وزارت جهاد كشاورزي در زمينه توزيع انحصاري ميوه‌هاي نامرغوب در ميادين ميوه وتره بار به‌شدت انتقاد كردند.

 

گلايه شديد از نحوه توزيع ميوه شب عيد

برخي شهروندان تهراني كه براي خريد ميوه به ميدان ميوه تره بار مراجعه كرده‌اند، وضعيت بازار ميوه را نامناسب ارزيابي كرده و مي‌گويند: متاسفانه در يك ماه اخير هر وقت براي خريد ميوه به اين ميدان مراجعه كرده‌ايم قيمت ميوه افزايشي بوده و هم‌اكنون نيز نسبت به دو هفته پيش قيمت ميوه نيز افزايش يافته است. قيمت ميوه در بازار روند صعودي دارد و با توجه به نياز مردم براي شب عيد توزيع‌كنندگان و عرضه‌كنندگان ميوه سعي مي‌كنند با قيمت بالاتري ميوه را به بازار عرضه كنند. گراني ميوه سبب شده است مصرف ميوه در بين خانواده‌ها نيز كاهش پيدا كند و به نظر مي‌رسد نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد مصرف ميوه كاهش يافته و قيمت آن نيز نسبت به سال گذشته بيش از دو برابر شده است. برخي شهروندان هم عنوان كردند: طي روزهاي گذشته براي خريد ميوه شب عيد به ميدان ميوه و تره بار مراجعه كرديم اما هنوز عرضه ميوه شب عيد توسط دستگاه‌هاي اجرايي مسوول آغاز نشده و به نظر مي‌رسد كه امسال توزيع ميوه شب عيد با تاخير آغاز شود. برخي هم معتقدند كه ميوه‌هايي كه در ميادين ميوه و تره بار عرضه مي‌شود آنچنان از كيفيت لازم برخوردار نيست و به نظر مي‌رسد از مدت‌ها پيش در سردخانه‌ها و انبارها مانده و هم‌اكنون به مردم عرضه مي‌شود. شهروندان تهران، مي‌گويند: با وجود اينكه قيمت ميوه بالا است، اما كيفيت ميوه‌ها آنچنان مناسب نيست. برخي كاربران هم در فضاي مجازي از يله و رها‌شدن بازار شب عيد و انفعال وزارت جهاد كشاورزي در زمينه توزيع انحصاري ميوه نامرغوب در ميادين ميوه وتره بار به‌شدت انتقاد كردند. محمد حسين ابراهيمي در شبكه اجتماعي ايكس نوشت: ‏جماعت رعيت! ‏گستاخي از حد فزون كرديد؟ ‏عمله جات دولت را خفيف شمرديد؟ ‏حال قوت غالب احشام را بر سفره عيد بگذاريد و شاكر باشيد. ‏احدي از نمايندگان مجلس هم عرضي ندارند. مصطفي پورنصيري ديگر كاربر فضاي مجازي نيز در صفحه شخصي خود نوشت: «نمونه‌اي از بار تنظيم بازاري كه روز گذشته انحصارا توسط معاونت باغباني وزارت جهادكشاورزي و اتحاديه باغداران به طرفيت شركتي خاص تحت نظارت فضاحت بار سازمان مركزي تعاون روستايي‬ عرضه شده در ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران.» يعقوب كريمي نيز در واكنش به توزيع ميوه نامرغوب در بازار آنهم در آستانه نوروز نوشت: «در زادگاه پدري ما مراغه سيب بالاي درخت رو يا صادرات مي‌كنند يا مي‌فرستند سردخانه و نهايت تبديل به لواشك و ميوه خشك مي‌كنند و سيب‌هاي پايين درخت رو فقط به گاو و گوسفند مي‌دهند و خداييش كيفيتش از اينها بهتره.كامبيز مهدي‌زاده هم در توئيتي نسبت به عدم نظارت از سوي نهادهاي متولي بر بازار نوشت: «صدا و سيما زمان حسن روحاني چند تا گزارشگر داشت كه كل روز تو ميدان ميوه و تره بار و كشتارگاه گوشت و مرغ چادر زده بودند، شبم اونجا مي‌خوابيدند تا قيمت ميوه و گوشت و مرغ روآنلاين و زيرنويس گزارش كنن.الان زمان آقاي رييسي اينا مثل مداح‌ها كلا مفقود الاثر شدند. راستي يوسف سلامي كجاست؟!»

 

قيمت ميوه شب عيد چند است؟

پس از گلايه‌هاي زياد و با وجود اينكه تنها چند روز به سال نو مانده است، ايوب فصاحت سرپرست سازمان مركزي تعاون روستايي به تازگي از آغاز عرضه ميوه‌هاي تنظيم بازاري در سطح كشور خبر داده و اظهار كرده: عرضه در ۲۵ استان كشور شروع شده و به زودي استان‌هاي باقيمانده نيز عرضه ميوه شب عيد را آغاز مي‌كنند. بنابر اعلام او، قيمت پرتقال والنسيا بين ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان و سيب قرمز و زرد بين ۲۵ تا ۳۲ هزار تومان به‌طور متوسط در استان‌هاي مختلف در نظر گرفته شده است. به گفته فصاحت، قيمت‌هاي در نظر گرفته شده ۲۰ درصد كمتر از قيمت توزيع در بازار است و اختلاف ميانگين قيمت با سطح شهر مشخص است.

سرپرست سازمان مركزي تعاون روستايي همچنين با اشاره به نحوه توزيع ميوه شب عيد، تصريح كرده: عمده عرضه در ۲ روز آخر سال است و بخشي از آن نيز براي ۱۳ روز عيد نوروز توزيع مي‌شود. او همچنين ميزان عرضه ميوه شب عيد را ۲۰ هزار تن عنوان كرد و گفت: مقداري نيز براي ۱۳ روز نوروز در نظر گرفته شده است؛ همچنين ذخيره احتياطي نيز براي اين موضوع در نظر گرفته شده تا در صورت كمبود ميوه شب عيد با اعلام هر استان اين محصولات براي شهر‌هاي مد نظر ارسال شود.

 

كاهش تقاضا

به دليل همزماني نوروز و ماه رمضان

از سوي ديگر، در حالي به پايان سال نزديك مي‌شويم و بايد قيمت رسمي انواع ميوه زودتر از اينها اعلام مي‌شد، رييس اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي با بيان اينكه امسال نرخ مصوب شب عيد نداريم گفته است: امسال نه تنها كمبود ميوه نداريم بلكه با مازاد مواجه هستيم و نرخ‌ها در بازار به صورت رقابتي و با سود‌هاي كمتر از حد مجاز به فروش مي‌رسد. اسدا... كارگر البته با تاخير زياد، انواع قيمت ميوه‌هاي شب عيد را اعلام كرده است. به گفته او، براساس آخرين قيمت‌هاي كشف شده در ميدان مركزي عمده‌فروشان ميوه و تره بار تهران قيمت پرتقال شمال بر حسب كيفيت 8000 تومان، 16000 تومان و 2500 تومان محاسبه شده است. پرتقال تامسون 8000 تومان، 16000 تومان و 23000 تومان و پرتقال رسمي 8000 تومان، 12000 تومان و 20000 تومان قيمت دارند. خيار به اين دليل كه امكان انبار شدن آن وجود ندارد و بايد به روز مصرف شود نسبت به ديگر ميوه‌ها گران‌تر است و قيمت‌هاي 15000 تومان، 25000 تومان و 30000 تومان براي آن تعيين شده است.

سيب زرد لبناني 20000 تومان، 35000 تومان و 50000 تومان قيمت دارد. قيمت كيوي 25000 تومان، 35000 تومان و 55000 تومان است. موز فيليپيني 55000 تومان، 65000 تومان و 72000 تومان و موز هندي 50000 تومان، 55000 تومان و 65000 تومان قيمت دارند. هر كارتن آناناسنيز از يك ميليون و 300 هزار تومان تا يك ميليون و 450 هزار تومان قيمت خورده و در هر كارتن 6 تا 7 آناناس قرار مي‌گيرد.

كارگر همچنين از كاهش تقاضا براي انواع ميوه در شب عيد امسال خبر داده و دليل اين كاهش را همزماني نوروز و ماه رمضان عنوان كرده است. به گفته او، به دليل اين تقارن بازار ميوه امسال مانند هر سال نيست و البته پيش‌بيني مي‌شد كه اين اتفاق بيفتد. اسدالله كارگر، در ادامه به ايلنا گفته است: بازار ميوه شب عيد بازار آرامي است؛ انواع ميوه شب عيد در سراسر تهران توزيع شده و مردم تهران هر ميزان ميوه براي نوروز نياز داشته باشند موجود است. در واقع عرضه امسال از تقاضاي بيشتر است.

ارسال نظر